No jo on ongelmat. Joku vinkuu, että moottoriteiden pitäisi olla kolmikaistaisia!
"SUOMEA ristiin rastiin näin kesällä autolla ajaessa herää kysymys, miksei moottoriteitä ole tehty aikanaan kolmikaistaisiksi. Nyt liikenteessä on todella paljon alinopeutta ajavia autoilijoita ja rekkoja, jolloin joutuu ajamaan jatkuvasti ohituskaistalla."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005794586.html
Öö, eikös se juuri ole ohituskaistan idea, että sitä käytetään ohittamiseen?
Missä kohdassa Suomea on niin paljon liikennettä, että kolmannen kaistan puute olisi oikea ongelma? Itse en ole koskaan nähnyt sellaista tilannetta, vaan liikenne sujuu moottoriteillä yleensä oikein hyvin. Ei kai kukaan voi olettaa, että kertaakaan ei tulisi tilannetta, jossa henkilöauto joutuu hetkeksi hidastamaan, kun esim. rekka ohittaa toisen rekan? Tällaisia tilanteita ei kuitenkaan kovin montaa yhden matkan aikana tule ja matka kuitenkin etenee koko ajan (vaikka hetkeksi joutuisikin hidastamaan 80 km/h:n vauhtiin).
Kommentit (6)
Minusta ne leveäkaistatiet on ihan tyhmä keksintö! Ei siinä kuitenkaan uskalla lähteä ohittamaan, jos ei näe riittävästi eteen, että ei tule rekkoja vastaan. Ei olisi paljoa tarvinnut lisää asfalttia laittaa, että olisi saanut ihan oikeasti kaksi kaistaa, jolloin ohittaminen olisi mahdollista riippumatta vastaan tulevasta liikenteestä.
Vierailija kirjoitti:
Missä kohdassa Suomea on niin paljon liikennettä, että kolmannen kaistan puute olisi oikea ongelma?
Vastaan vain tähän: Oulussa rakennetaan yhteen liittymäväliin (Oulujoen molemmin puolin olevat liittymät) kolmansia kaistoja. Siinä liikennemäärät ovat liian suuret kaistojen vetävyyteen verrattuna. Ja tämä johtuu pitkälti pelkästään siitä, että Oulujoen ylittäviä siltoja on aika harvakseltaan. Oulussa moottoritie on suurin sisäisen liikenteen väylistä, joten liikenne pakkautuu motarille sen sijaan, että kuljettaisiin muita reittejä.
Kirjoittaja ei ilmeisesti ole koskaan vieraillut Saksassa, jossa liikenne moottoriteillä matelee usein kävelyvauhtia ruuhkien (Stau) vuoksi. Suomen "vain" kaksikaistaisilla moottoriteillä ei yksittäisiä onnettomuustapauksia lukuun ottamatta ole koskaan tällaisia ruuhkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohdassa Suomea on niin paljon liikennettä, että kolmannen kaistan puute olisi oikea ongelma?
Vastaan vain tähän: Oulussa rakennetaan yhteen liittymäväliin (Oulujoen molemmin puolin olevat liittymät) kolmansia kaistoja. Siinä liikennemäärät ovat liian suuret kaistojen vetävyyteen verrattuna. Ja tämä johtuu pitkälti pelkästään siitä, että Oulujoen ylittäviä siltoja on aika harvakseltaan. Oulussa moottoritie on suurin sisäisen liikenteen väylistä, joten liikenne pakkautuu motarille sen sijaan, että kuljettaisiin muita reittejä.
Joo no tuo on tosiaan poikkeus, koska se toimii nimenomaan kaupungin sisäisessä liikenteessä eikä niinkään kaupungin ohittavassa liikenteessä.
Alinopeutta ajavia enemmän inhottaa kaaharit, jotka olettavat, että heille pitää antaa välittömästi tietä! Jos ohitan (gps:n mukaan 125 km/h nopeudella) rekkaa, niin eikös vaan joku audimies tule mielenosoituksellisesti takapuskuriin roikkumaan ja rupeaa jopa vilkuttamaan valojaan (juu, ei sinisiä tai punaisia, vaan ihan ajovaloja), jos en anna hänelle tietä! Ei suurinta sallittua nopeutta ajavalla ole mitään velvollisuutta antaa tietä ylinopeutta ajaville (pl. hälytysajoneuvot).
Oon ihan samaa mieltä. Suomessa on niin vähän liikennettä ja ennen kaikkea niin vähän rekkoja, että mitään ongelmaa ei ole, jos se ei ole korvien välissä. Esim. Ruotsissa ja Tanskassa on jo huomattavasti enemmän rekkaliikennettä, mutta Ruotsissa pärjää ihan hyvin kaksikaistaisilla teillä, Tanskassa jo on kolmekaistaisiakin. (Ruotsissa tosin ihmisillä puuttuu käytöstavat ja järki moottoriteillä, siellä on aivan törkeä meno.)