Luonto- tai merkitysnimi pojalle
Eli meillä olisi viikon verran aikaa päättää nimi tuoreimmalle tulokkaalle... Mieleisiä vaihtoehtoja on muttei mikään ainakaan vielä ylitse muiden! Tykätään nimistä joilla on jokin merkitys (esim.Toivo, Aarre, Valo -tyyliin) ja mieluusti saisi olla erikoinen/harvinaisempi nimi. Niin on meidän muillakin lapsilla. :)
Ideoita pyytäisin! Juuri nyt suosikkeina on Uljas, Toive ja Pouta..
Kommentit (59)
Toive-nimeä on Väestörekisterikeskuksen tilaston mukaan annettu 1900-luvulta lähtien alle 219 henkilölle. Aika harvinainen on siis.
Hymy
Syksy
Pyry
Naava
Tunnen ihanan Hymy -pojan, mielestäni ihana nimi. Myös Syksy Räsänen (kosmologi) on tunnettu, Pyry perinteisempi nimi ja Naava unisex.
Vierailija kirjoitti:
Toive-nimeä on Väestörekisterikeskuksen tilaston mukaan annettu 1900-luvulta lähtien alle 219 henkilölle. Aika harvinainen on siis.
Miehiä edellä mainituista on alle 63 ja naisia alle 156.
Vierailija kirjoitti:
Hymy
Syksy
Pyry
NaavaTunnen ihanan Hymy -pojan, mielestäni ihana nimi. Myös Syksy Räsänen (kosmologi) on tunnettu, Pyry perinteisempi nimi ja Naava unisex.
Hymy-nimisen missin tai perintöprinsessan muistan takavuosilta.
Uuras
Urho
Levi
Valo ja Oiva olisivat samantyyppiset nimet veljeksille tai
Valo ja Ilmo (Ilmarinen, Ilmari, ilma)
Oiva Ilmari
Ilmo Väinämö
Saarni
Halti
Loimu
Joiku
Aatto
Salo
Kajo
Ihania ehdotuksia teillä, kiitos! :)
Nyt jostain syystä mua viehättää se Pouta-nimi erityisesti. Vaikka meiltä löytyykin myös Valo... :)
- ap
Jos saa vielä ehdottaa:
Jalo
Arvo
Aho
Aari
Kaiku
Koitto
Viti
Halo
Soihtu
Varjo
Repo
Kuisma
Kelo
Mainio
Vire
Kaiho
Tammi
Kiitos edelleen nimiehdotuksista! Niistä Kaiho ja Kaiku on mun korvaan kivan kuuloisia. :)
Meidän nimipohdinta on edennyt nyt niin pitkälle että pohditaan lähinnä kahden vaihtoehdon välillä; Toive ja Pouta. Mielipiteitä (asiallisia) voisinkin ottaa vastaan, kumpi nimi kuulostaa itse kunkin mielestä paremmalta ja miksi? :)
- ap
Touko
Aarni
Jalo
Sulo
Valo
Liekki
Leimu
Toivo
Lahja
Onni
Usko
Kauko
Vierailija kirjoitti:
Kiitos edelleen nimiehdotuksista! Niistä Kaiho ja Kaiku on mun korvaan kivan kuuloisia. :)
Meidän nimipohdinta on edennyt nyt niin pitkälle että pohditaan lähinnä kahden vaihtoehdon välillä; Toive ja Pouta. Mielipiteitä (asiallisia) voisinkin ottaa vastaan, kumpi nimi kuulostaa itse kunkin mielestä paremmalta ja miksi? :)
- ap
Pouta nimeä on yli sadan vuoden aikana annettu alle 39. Naisia niistä alle 20 ja miehiä alle. 19.
Eli lienee niinkutsuttu sukupuolineutraali nimi kuten Toivekin. Toivo olisi Suomessa selkeästi miehen nimi.
Toive on mielestäni kauniimpi kuin Pouta.
Kaiho ja Kaiku ovat kauheita viattoman lapsen nimiksi ja myöhemmin aikaihmiselle.
Jos vähääkään nimi epäilyttää, kannattaa miettiä muita.
Toive on parempi, koska on enemmän nimimäinen ja myös muuten kauniimpi.
Pouta - Pekka Pouta; on liikaa sääilmiö eikä etunimenä kaunis.
Ukko olisi ainakin merkitysnimi.
Ukkonen luontonimi.
Okko - Suomessa Oskarin nimen kutsumamuoto.
Oula - Oulas
Uoti
Vesa
Visa
Aare nimi olisi aika kiva. Se löytyy muistaakseni virolaisista nimistä.