Alkuraskaus ja melko runsas vuoto :/
Tein viikko sitten positiivisen testin, vähän yllättäen, sillä luulin että minulla oli kuukautiset. "Kuukautiset" olivat kyllä yli viikon myöhässä. Menkkamaista jomotusta ja ruskeaa vuotoa, jota tuli aika paljon aluksi. Tein uuden raskaustestin tänään, sain edellistä tummemman viivan, mutta vuoto ei ole vieläkään lakannut (vähentynyt kylläkin, nyt enää tulee lähinnä pyyhittäessä).
En tiedä soittaisinko neuvolaan, olenko raskaana, vai kenties kokenut tuulimunan/aikaisen keskenmenon. Miten toimisin? Odotanko vielä viikon, pari? Raskaus olisi toivottu ja hartaasti yritetty ♡
Kommentit (28)
Mulla oli noita ruskeita vuotoja vähän myöhemmin raskauden aikana, ja kätilä puhui jostain "vanhasta verestä", eli sen ei pitäisi olla vaarallista vuotoa. Odota nyt pari päivää ja tee testi uudelleen. Neuvolaanhan joka tapauksessa pitää aika varata tuossa alkuvaiheessa.
Itsellä tuli myös alkuraskaudessa vuotoa, jota luulin kuukautisiksi. En siis tehnyt testiä, kunnes muut oireet alkoivat jyllätä. Olin jo viikolla 7, kun sitten tein testin pahoinvoinnin perusteella ja plussahan se oli. Melko normaalia käsittääkseni ja jos paperiin vaan jotain tuhrua tulee, niin en kutsuisi sitä runsaaksi vuodoksi. Varmaan kannattaa vielä seurata tilannetta, jos vuoto vaikka loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tuli myös alkuraskaudessa vuotoa, jota luulin kuukautisiksi. En siis tehnyt testiä, kunnes muut oireet alkoivat jyllätä. Olin jo viikolla 7, kun sitten tein testin pahoinvoinnin perusteella ja plussahan se oli. Melko normaalia käsittääkseni ja jos paperiin vaan jotain tuhrua tulee, niin en kutsuisi sitä runsaaksi vuodoksi. Varmaan kannattaa vielä seurata tilannetta, jos vuoto vaikka loppuisi.
Joo tosiaan aluksi vaikuttivat ihan suht runsailta mutta nyt merkittävästi vähentynyt. Ihan kuukuppia jouduin käyttää alkuun 🙁
Sepä se etten tiedä onko keskenmeno vai mikä. Ilmeisesti rtesti voi olla positiivinen pitkäänkin vaikka olis keskenmeno. En haluais "turhaan" varata aikaa. Mutta kyseessä eka raskaus, niin mä oon vähän pihalla että oonko nyt raskaana vai ei ja mistä hitosta sen tietää.
AP
Kai mä teen vielä yhden testin ensi viikolla, jos sekin on vahva plussa niin soitan neuvolaan ja selitän tilanteen. En uskalla antaa itselleni vielä lupaa iloita, sillä en halua pettyä jos/kun en olekaan raskaana. Yritän ajatella että sentään pystyn hedelmöittymään, se on kiva tietää.
Olin aina kuvitellut että positiivisen testin saamisen jälkeen hyppäsin riemusta.. Mutta kaikkea muuta.
AP
Jatkan vielä vähän, rinnat ovat kipeät ja erityisesti nännit. Muuta "raskausoiretta" ei olekaan. Ei ole metallinmakua, pahoinvointia, turvotusta, väsymystä tai muutakaan..
Kiitos kuitenkin vastauksista, en heitä vielä kirvestä kaivoon.
AP
Jos vuoto runsastuu niin tk päivystykseen.
Mulla oli ihan housujen läpi verenvuotoa (kirkasta ja tuhrua) ensimmäisten 3 kuukauden ajan. Aina olin varma että kesken meni mutta olen nyt viikolla 32 ja kaikki ok. Ei se aina ole niin mustavalkoista. Pidä matalaa profiilia mahdollisesta raskaudesta ja odota että pääset varhaisultraan viikoilla 6-7 ja katso siitä sitten eteenpäin. Tsemppiä.
Ei siis putkeen 3 kuukautta vaan kesti ehkä 2-5 päivää ja muutaman viikon päästä tuli uudestaan. Ekassa raskaudessa ei ollut mitään vuotoja. Tämä on toinen raskaus. T.
Edellinen
Joo, mulla taas tänään on vuoto runsastunut, pitää käyttää sidettä.. Mutta en ymmärrä miksi tämä on niin ruskeaa, onko sitten kyseessä ns "vanha veri".
Tää odottaminen on niin piinaavaa! Onko sitä raskaana vai ei, argh haluan tietää..
AP
Mulla tuli runsaita korkkasn veden vuotoja ja jopa istukan palasia. Pahimman jälkeen verikoesarja osoitti keskenmenoa, kun arvot eivät nousseet kuten olisi kuulunut. Neuvola julisti jo keskenmenoksi ja sain ohjeen mennä synnärille kaavintaan. Onneksi ultrasivat ennen sitä ja olikin syke! Olin ivf:ssä ja lopetin ne tukihormonitkin jo turhina, onneksi sekään ei ollut pilannut raskautta.
Kyse oli istukan reunassa olevasta hematoomasta. Ainoa mitä voi tehdä oli levätä, en ollut vuodelevossa ihan, mutta melkein, ja välttää nostamasta mitään maitotölkkiä painavampaa. Puolet lääkäreistä uskoo tähän ja puolet on sitä mieltä, ettei sekään auta eli on kaksi oppikuntaa. Mä halusin tehdä kaikkeni, joten olin varovainen. Nyt se keskenmennyt alkio meni juuri yläasteelle.
Minulla kanssa keskimmäisen lapsen raskauden aikana vuoti juuri tuossa alussa (vuotoa oli varmaan pari viikkoa, välillä aika runsasta, mutta tummaa). Surin jo keskenmenoa mutta niin vaan alkio kasvoi ja kehittyi normaalisti
Soita neuvolaan ja pyydä lähetettä alkuraskauden ultraan. Syke nähdään jo viikolla 7 jos kaikki on kunnossa
Mulla oli alkuraskaudessa pari viikkoo tota ruskeeta vuotoa, on yleensä ihan normaalia jos siihen ei liity kuukautisvuotoa runsaampaa verenvuotoa/kovia kipuja. Nyt rv 40+1.
Aito kiitos teille tuntemattomille mutta ihanille tyypeille. Mulla on nyt levollinen ja hyvä fiilis. Voin hyvinkin olla raskaana, mutta pitää vaan rennosti odottaa. Viikonloppua viettelen luonnollisesti mehulinjalla ja soitan alkuviikosta neuvolaan.
AP
Voi ap mulla vähän sama tilanne. Kuukautiset 5 päivää myöhässä ja ihan ina tullut ruskeaa töhnää. Rinnat jätit, pää kipeä 4 päivää ja peräpukama, jota ei ole koskaan ollut. Eulen rupesi vuotamaan kunnolla ja joukossa peukalon kokoinen hyytymä. Nyt tänään vähäistä vuotoa. Et ehkä nämä on kuukautiset sit kumminkin. Mut olen supersäännöllinen ja tunnen kehoni. Ehkä mä vaan haluaisin niin kovasti olla raskaana. En ole vielä tehnyt testiä. Katselen nyt miten pitkään tämä "oikea" vuoto jatkuu. Tsemppiä sinulle tulevaan :)
Mulla on valitettavasti vuoto tarkoittanut aina keskenmenoa. Onnistuneissa raskauksissa vuotoa on ollut vasta myöhemmässä vaiheessa ja sekin vähäisempää.
Alkuraskauden verenvuodot ovat tosi yleisiä myös ihan normaalisti jatkuvissa raskauksissa. Ei ole hyödyllistä tehdä itse uutta raskaustestiä, koska sen muuttuminen negatiiviseksi voi kestää joka tapauksessa muutaman viikonkin, varsinkin kun raskaustestit mittaavat hyvinkin pieniä hCG-pitoisuuksia. Kannattaa ottaa rauhallisesti, koska et pysty itse vaikuttamaan asiaan mitenkään (eikä lääkäritkään). Kannattaa ottaa ensi viikolla yhteyttä esim. omaan neuvolaan ja joko neuvolassa sitten viikon parin sisään varhaisultra tai sieltä lähete gyn. pkl:lle. Jos siellä näkyy normaali raskaus ja kun vuoto nyt jo rauhoittunut, niin ennuste raskauden jatkumiselle on kyllä hyvä. Jos tulisi kovat vatsakivut, niin sitten täytyy hakeutua päivystykseen.
Edellinen kommentti (nro 19) ei perustu muuhun kuin omaan kokemukseen eikä siitä voi päätellä mitään tämän raskauden suhteen.
terv. gyn. erikoistuva lääkäri
Ei kai tuossa auta muu kuin odottaa. Alkuraskauden vuodot ovat aika tavallisia, eikä aina tarkoita automaattisesti keskenmenoa.
Voi sinne neuvolaankin kyllä soittaa. Pitää sun joka tapauksessa aikaa sinne varata, jos nyt ei selkeästi ole keskenmeno kyseessä.