uskotteko värianalyysiin?
että vain tietyt värit ja vaatteet ym. meikit sopii? Vai onko jäänne 80-luvusta?
sen tiedän että itselleni ei kovin tummat kontrastit sovi, esim.punainen-musta, mutta sitten taas musta oikealla meikillä ja itsekseen tai yhdistettynä vaaleaan sopii. Neutraalit on kaikki hyviä värejä, esim. tummat silmämeikit ei sovi itselleni eikä räikeät huulet. Musta ei sovi silmämeikkiin ja suosinkin harmaata. Yleensäkin lämpimät värit sopii, lämmin vihreä, lämmin punainen jne...sininen on hyvä. Yleensähän sen itse näkee mikä sopii mutta minun tarvinnut opetella, en omista näköjään värisilmää ja kaikki on kokeiltu. Nyt pysyttelen neutraaleissa tai vaaleissa sävyissä. Pinterestistä paljon olen löytänyt inspiraatiota.
Kommentit (25)
Ei se mikään uskonasia ole, että ihmisillä on erilainen väritys ja sävymaailma ja siten heille sopivat eri sävyt myös vaatteissa. Monella on silmää arvioida tätä ihan itse ja jos jossain analyysissä onkin käynyt, ei niitä ohjeita ja sävykarttoja tietenkään tarvitse orjallisesti noudattaa.
No tietenki ne siis on tehty sen pohjalta mikä sopii.. Eli sellaset ihmiset joil on silmää on tehny ne ohjeet. :D Ihan kuka vaan joka tietää mikä näyttää hyvältä niin osaa kattoa samat asiat.
Mut voi olla tietty joitain yhdistelmiä mitä tollasessa ei oo huomattu. :D
No ihan samaa perusajatustahan siinä on kuin muissakin väriteorioissa, eli ei ole huuhaata. Sama jos sanoisi sisustussuunnittelijoille tai graafikoille, että turha opetella värien yhteensopivuutta. Ja olen itse kyllä huomannut sen miten tietyt värit saa kasvot elämään. Harmittavan moni käyttää Suomessa mustaa, mikä vie suomalaisilta valjuilta kasvoilta viimeisetkin värit.
Ei siinä mitään uskomista ole, ihan selvä asia. Esim Katri-Helenan hehkeyden takana lienee värianalyysi, niin imartelevia värejä hän käyttää. Eilen juuri katsoin youtubesta kampauksen valintaa naiselle. Niinkin yksinkertainen kikka kuin folion laittaminen naaman eteen leuan alle. Toinen puoli foliota oli hopeinen, toinen kultainen, hämmästyttävä ero siinä miten harmaa puoli oli kylmät sävyt sopi sen naisen kasvoihin. Ja ero on iso.
Selväähän on että eri ihmisille sopii erilaiset värit sen mukaan minkä värinen iho, silmät, hiukset heillä on. Samoinhan on vaikka sisustuksessa, jotkut värit vaan riitelee rumasti keskenään, toiset luo harmonisen kokonaisuuden.
Sen sijaan minusta liika puritanismi "omissa väreissä" pidättäytymisessä ei välttämättä kannata. Esim. itse otan myös luonteeni huomioon kun pukeudun, sillä pukeutuminen on myös itseilmaisua. Olen luontaiselta värianalyysityypiltäni pehmeä syksy, ja minulle sopii murretut, lievästi lämpimät värit kuten luonnonvalkoinen, sammalenvihreeä, lämmin vaaleanruskea, mahonki. Olen kuitenkin persoonana dramaattinen enkä voi sietää noita värejä. Haluan pukeutua mustaan ja punaiseen, sähkönsiniseen, keltaiseen.
Niinpä teen itsestäni talvityypin värjäämällä tukan ja meikkaamalla, niin että saan itsestäni sen näköisen jolle ne värit sopii. Puritanistien mielestä tämä on aivan kauheaa, jokaisen pitäisi vaan pysyä siinä luonnollisessa tyypissä ja korostaa siinä parhaita puoliaan, mutta onneksi ei ole pakko jos ei halua.
Kun suurin osa ihmisistä on sekoitus lämmintä ja kylmää? Eikö silloin voi meikillä ja hiusvärillä tavallaan saada sopeutumaan omat värit tiettyihin väreihin?
ap
mulle ei ainakaan sovi kaikki. Mul on keltasävynen iho ja tosi vaalean harmaat silmät (näyttää pirun creepyltä varsinkin auringonvalossa ja aina kysellään onko piilarit :D)
Että ei oo mitään huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
Kun suurin osa ihmisistä on sekoitus lämmintä ja kylmää? Eikö silloin voi meikillä ja hiusvärillä tavallaan saada sopeutumaan omat värit tiettyihin väreihin?
ap
Varsin pitkälle voi. Suomalaisissa on paljon ihon- ja silmienväriltään niin neutraaleja tyyppejä, että sopimaan saa sekä kylmiä että lämpimiä värityyppejä.
Esim. itsellä luonnostaan maantienharmaa tummanvaalea tukka, keskivihreät silmät, neutraalin beige iho. Saan hiusvärin ja meikin avulla itsestäni varsin uskottavan syksy- tai talvityypin vaikka olen luonnostani kesä. Kevät ei kyllä onnistu, mun silmien ja ihon sävy on jotenkin sen verran voimakas että vaikka värjäisin tukan kevään sävyiseksi ja meikkaisin kevätväreillä, en näytä sillä tavalla raikkaan lämpimältä kuin oikeat keväät.
Vierailija kirjoitti:
ap
Onko? Minulla on kellertävä oliivinvärinen iho ja on ihan selvää että lämpimät värit sopii huimasti paremmin, aina. Mutta ongelmana on se, että nykyään on vaikea löytää oikeasti lämpimiä sävyjä. En tiedä onko sillä jotain tekemistä vörjäystekniikoiden kanssa vai onko pohjoisen kansat värianalysoitu vaatteiden tuotannossa, mutta tällaisella suomalaiseksi lämpimän sävyisellä ei ole helppoa. Oma lapsi taas on kylmäsävyinen, isältään vissiin perinyt.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei voi, koska kyse on pohjimmiltaan ihon väristä. Hiuksia voi värjätä vaikka minkä värisiksi ja senkin kyllä huomaa, kun ne ei ollenkkaan sovi jonkun ihmisen ihon väriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei voi, koska kyse on pohjimmiltaan ihon väristä. Hiuksia voi värjätä vaikka minkä värisiksi ja senkin kyllä huomaa, kun ne ei ollenkkaan sovi jonkun ihmisen ihon väriin.
Ihonkin voi meikata. Mutta ihon puolesta kyllä tosi suuri osa on luonnostaankin todella neutraalin värisiä, ei lämpimiä eikä kylmiä. Näille neutraali-ihoisille sopii tosi moni, sen sijaan jos on luonnostaan tosi lämminsävyinen iho tai tosi kylmäsävyinen iho, niin silloin voi tulla väärän hiusvärin kanssa se sävyt riitelee -efekti.
Komppaan edellisiä eli ei ole mikään uskon asia vaan tietysti ihan totta. Kaikki eivät tietenkään ole niin selkeästi jotain vuodenaikatyyppiä, että ero ns. väärän ja oikean värin välillä olisi huomattava ja tästä saattaa joillain johtua se käsitys, että koko värianalyysi on ihan höpöä.
Itse olen vuosien saatossa käynyt kolme kertaa värianalyysissä eri paikoissa ja kaupungeissa ja tulos on ollut aina sama. Näin siitäkin huolimatta, että minulla on joka kerta ollut värjätyt hiukset (kahdesti "väärällä" värillä) ja yhden kerran jopa "väärän" väriset piilarit. Kun hiukset on peitetty ja kasvojen edessä vaihdeltu huiveja, on tulos on ollut ihan päivän selvän. Kahdesti tilaisuudet ovat olleet sellaisia, joissa on ollut muita paikalla eli kyseessä ei ole ollut vain analyysin tekijän ja/tai minun oma mielipide.
Jokainen käyttäkööt ihan niitä värejä, joista tykkää, mutta nopeimmin ilmeensä saa freesattua oikean värisellä puserolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Varsin pitkälle voi. Suomalaisissa on paljon ihon- ja silmienväriltään niin neutraaleja tyyppejä, että sopimaan saa sekä kylmiä että lämpimiä värityyppejä.
Esim. itsellä luonnostaan maantienharmaa tummanvaalea tukka, keskivihreät silmät, neutraalin beige iho. Saan hiusvärin ja meikin avulla itsestäni varsin uskottavan syksy- tai talvityypin vaikka olen luonnostani kesä. Kevät ei kyllä onnistu, mun silmien ja ihon sävy on jotenkin sen verran voimakas että vaikka värjäisin tukan kevään sävyiseksi ja meikkaisin kevätväreillä, en näytä sillä tavalla raikkaan lämpimältä kuin oikeat keväät.
itse saan itseni kevät tai kesätyypiksi helposti hiusten värillä. Talvi ei taida onnistua eikä syksy. Omistan kylmänsiniset silmät, missä ei mitään lämpöä, oma hiustensävy on vaalea maantie, iho lämmin neutraali. Voin siis pitää lämpimiä sekä kylmänsävyisiä hiuksia, myös meikissä lämpimät korallit ja kylmemmät vaaleat pinkit sopii. Fuksia ehkä jo liian talvimainen, myös kirkas punainen sopii. Yhdistely on se tärkeä. esim. mustan kanssa ei tummaa huulipunaa itselleni vaan nude, sitten taas vaaleamman värin kanssa käy tumma huulipuna. Kokeilemalla olen oppinut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vuosien saatossa käynyt kolme kertaa värianalyysissä eri paikoissa ja kaupungeissa ja tulos on ollut aina sama. Näin siitäkin huolimatta, että minulla on joka kerta ollut värjätyt hiukset (kahdesti "väärällä" värillä) ja yhden kerran jopa "väärän" väriset piilarit. Kun hiukset on peitetty ja kasvojen edessä vaihdeltu huiveja, on tulos on ollut ihan päivän selvän.
Mulla taas toisenlaiset tulokset:
- noin 20 v:nä tulos: True Garnet Summer, kesätyyppi (en muita minkä värianalyysisysteemin mukaan=
- 25 v: Pehmeä syksy colour me beautiful systeemin mukaan
- 41 v: High-contrast winter eli vastakohtainen talvi
Eli ihan keskenään erilaisia tuloksia on eri analysoijat saaneet. Tämä viimeksi analyysin tehnyt sanoi, että suomalaisissa usein hämää se että hiustenväri voi olla vaaleampi kuin mitä eteläisemmissä tehdyt systeemit sanoo. Esim. moni ei analysoi koskaan talveksi, jos tukka ei ole tummanruskea tai musta. Mutta silti suomalaisista jo maantienvärisissä on niitä joille sopiikin huiveilla katsoen parhaiten talven värit. Itse olin ihan yllättynyt kun tulipunainen, kirkkaankeltainen ja sähkönsininen sopivat ihan loistavasti. Aiemmissa analyyseissä sellaisia ei edes lähdetty kokeilemaan, vaan aloitettiin stereotyyppisistä "maantienväristen, pehmeiden" väreistä.
mitä jos hiukset ja kulmat on värjätty?
Entä jos on luonnostaan kumma sekoitus. Itsellä iho on selvästi viileäsävyinen, enempi roosa kuin kellertävä tai oliivi. Ei yhtään pisamaa, kuten lämpimillä sävyillä usein on. Hiukset taas ovat luonnostaan lämpimänsävyiset ruskeat, joissa selvästi lämmin punertava vivahde.
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä varmasti, jos tosiaan on väritykseltään neutraali. Itse väittäisin, että useimmat ihmiset ovat enemmän joko kylmä- tai lämminsävyisiä.
Pelkkää huuhaata ja myyntikikkaa.