Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituiset olotilat - tuntuu kuin kasvaisin pituutta

Vierailija
17.08.2018 |

Minulle tulee silloin tällöin erikoinen olo: yhtäkkiä tunnen olevani pitempi kuin oikeasti olen. Nämä olotilat alkoivat viime keväänä, ja se saattaa tulla milloin tahansa: ulkona kävellessä, kotona kahvia keittäessä jne. Tunnen ikään kuin muuttuvani pidemmäksi, kenties hoikemmaksikin. Tuo olo ei ole mitenkään epämiellyttävä, mutta se ihmetyttää minua. Mitä tämä on?

Olen 38-vuotias perusterve nainen. En käytä päihteitä. Olen keskipituinen ja normaalipainoinen, jos sillä jotain merkitystä on.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dissosiaatio.

Vierailija
2/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dissosiaatio.

Voisiko olla? En tiedä aiheesta paljoakaan. Joskus olen siitä ohimennen lukenut mutta en osannut ollenkaan samaistua siihen. Kaipa tämä sitten on dissosiaatiota... En osaa sanoa, onko minulla muita siihen viittaavia tuntemuksia. 

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisitko eritellä, onko tuntemus fyysinen vai henkinen? Siis havahdutko yhtäkkiä huomaamaan, että "oho, olenkin pitempi kuin luulin" vai tunnetko ruumiillisesti kasvavasi pituutta?

Minä sairastan migreeniä ja lapsena migreenikohtauksen aikana tunsin, miten raajani venyivät hyvin pitkiksi. Myöhemmin luin, että se on migreeniin liittyvä oire varsinkin lapsilla, eli ilmeisesti jonkinlainen ohimenevä aivoverenkierron häiriö.

Vierailija
4/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän liity väsymykseen? Mulla on joskus väsyneenä, yleensä kyllä toki nukkumaan mennessä, sellaisia olotiloja, että esim. käteni ovat tosi isot, tai että huone on yhtäkkiä suurempi ja minä pienenä siellä nurkassa. Muistan, kun mulla ekan kerran oli noita olotiloja: mun piti mennä kysymään äidiltä, vaikka olin jo iso (18-vuotias), että mitä tämä oikein on. Olin saanut muutaman rokotuksen sinä päivänä, tuli ekana mieleen, että olo johtuu niistä. Äidille oli onneksi tuttua tuo.

Vierailija
5/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosin ensioireita.

Vierailija
6/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tulee noita. Joskus tunnen kutistuvani ja joskus kasvavani. Sitä sanotaan Liisa ihmemaassa syndroomaksi. Se on jännä olotila, muttei ole mitenkään vaarallista.

Mulla on migreeni, johon tuo kai voi liittyä. Aika monella on joskus outoja "oireita". Siskoni ei ole koskaan saanut migreenikohtauksia, mutta hänkin kokee näitä kasvamisen ja kutistumisen tunteita. Joskus puhuttiin asiasta. Molemmilla on ollut tätä ihan lapsesta asti.

Vierailija
7/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen migreenikohtausta tulee minulla.

Vierailija
8/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisitko eritellä, onko tuntemus fyysinen vai henkinen? Siis havahdutko yhtäkkiä huomaamaan, että "oho, olenkin pitempi kuin luulin" vai tunnetko ruumiillisesti kasvavasi pituutta?

Minä sairastan migreeniä ja lapsena migreenikohtauksen aikana tunsin, miten raajani venyivät hyvin pitkiksi. Myöhemmin luin, että se on migreeniin liittyvä oire varsinkin lapsilla, eli ilmeisesti jonkinlainen ohimenevä aivoverenkierron häiriö.

Olotilaa on vaikea kuvailla, koska se on luonteeltaan epämääräinen ja lyhytkestoinen. Tunnen vain yhtäkkiä muuttuvani pitemmäksi mutta samalla toki tiedostan, että olen ihan samanpituinen kuin ennenkin. Tuntemukseen liittyy sellainen leijuva, kevyt olotila. 

- ap

Vierailija
9/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä niskajumikin voi tehdä tuota.

Vierailija
10/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on lontoonkielinen Wikipedia-artikkeli:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alice_in_Wonderland_syndrome

Vierailija
11/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko suvussasi kellään migreeniä?

Vierailija
12/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän liity väsymykseen? Mulla on joskus väsyneenä, yleensä kyllä toki nukkumaan mennessä, sellaisia olotiloja, että esim. käteni ovat tosi isot, tai että huone on yhtäkkiä suurempi ja minä pienenä siellä nurkassa. Muistan, kun mulla ekan kerran oli noita olotiloja: mun piti mennä kysymään äidiltä, vaikka olin jo iso (18-vuotias), että mitä tämä oikein on. Olin saanut muutaman rokotuksen sinä päivänä, tuli ekana mieleen, että olo johtuu niistä. Äidille oli onneksi tuttua tuo.

Tunne käsien suurenemisesta ennen nukahtamista on minullekin tuttu. "Kasvaminen" on tapahtunut ihan hereillä ollessa, enkä ole ollut mielestäni erityisen väsynyt silloin. 

Migreenistäkään en tietääkseni kärsi. 

- ap

Vierailija
13/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko suvussasi kellään migreeniä?

Tietääkseni ei. 

- ap

Vierailija
14/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dissosiaatiohäiriötä epäilen. Tod. näk. ohimenevää ja harmitonta.

Aivotoiminta voi häiriintyä monesta syystä, niskaperäinen verenkiertohäiriö on yksi niistä. Oma kokemukseni liittyy korkeaan kuumeeseen.

Vierailija
15/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dissosiaatiohäiriötä epäilen. Tod. näk. ohimenevää ja harmitonta.

Aivotoiminta voi häiriintyä monesta syystä, niskaperäinen verenkiertohäiriö on yksi niistä. Oma kokemukseni liittyy korkeaan kuumeeseen.

Kärsin kyllä masennuksesta ja monenlaisista ahdistusoireista. Jospa onkin niin, että iso osa oireistani on dissosiaatiota ja sitä ei ole aikaisemmin huomattu? Mutta kuten sanoin, tuo kasvamisen tunne ei ole millään tavalla epämiellyttävä.

- ap

Vierailija
16/16 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on todettu dissosiaatiohäiriö, miten se oirehtii teillä? Onko teillä jotain epämiellyttäviä tuntemuksia vai ovatko olotilat joskus miellyttäviä tai mielenkiintoisia?

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi