Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnen työpaikalla ajautuneeni yleisorjaksi :(

Vierailija
16.08.2018 |

Tänään havahduin siihen, ettei minulla ole edes 15 min rauhaa tehdä yhtä asiaa loppuun. Uutta pikkuhommaa tuodaan koko ajan lisää pöydälle kysymättä ehdinkö. Samalla taustalla on pidempiä projekteja, joissa minulta odotetaan tulosta ja kehittämisotetta. Kotona olen väsynyt ja turhautunut, enkä pysty rentoutumaan. Tuntuu etten saa oikeasti mitään valmiiksi, eikä mikään kelpaa kenellekään.

Olen ollut kaksi vuotta töissä ja yrittänyt tehdä mahdollisimman positiivisen vaikutelman; olla kaikille ystävällinen ja auttavainen. Tilanne on nyt johtanut siihen, että muut sysäävät myös omia hommiansa minulle. Minun pitäisi olla "vain" assistentti oman alansa asiantuntijoille, nyt tuntuu kuin minun odotettaisiin olevan kaikkien asioiden asiantuntija ja esimiesten yleisorja. Tämä näkyy niin, että laajoja suunnittelutehtäviä ja keskeneräisiä asioita annetaan minulle loppuuntehtäviksi (vaikka ne eivät varsinaisesti minulle kuulu). Jos lopputulos saa huonoa palautetta, puolustaudutaan minun osaamattomuudellani. Ei kerrota, ettei perehdytetty mitenkään asiaan. Jos palaute on hyvä, kunnia otetaan tietenkin itselle.

On hirvittävän helppoa päälliköillä ym. johtaville ihmisillä tehdä suunnitelmia, kun itsellä ei tarvitse mitään konkreettista tuottaa; päivän aikana saa tehtyä kymmeniä "pikku" toimeksiantoja ja tuntea olevansa tehokas. Kunhan jotain ideoita sinnepäin heittelee, ilman käytännön rajoituksia ja konkretiaa. Ei tajuta kuinka paljon huolellinen työ vie aikaa. Jos lopputulos on katsottavissa minuutissa, se voi kuitenkin minulta olla päivän työ.

Minä otan päivän aikana vastaan näitä tehtäviä ja olen lopulta oikeasti vastuussa niiden onnistumisesta. Priimaa pitäisi pukata epämääräisillä ohjeilla ja yhtäaikaa tuotoksia odottaa usea eri ihminen; aikaa tietenkin vain päivä-pari.

Minusta on alkanut tulla tyly ja huomaan että jotku ovat huomanneet asennemuutokseni. Pelkään että jos avaudun asiasta, lopulta minä olen se, joka saa lähdön. Multitaskaaminen ei ole mun juttu ollenkaan, mutta onko se oikeasti kenenkään? Palkka tuntuu pieneltä, kun mietin kuinka paljon minulta jatkuvasti vaaditaan. Työntekeminen ei ole enää kivaa vaan selviytymistä.

Onko työelämä nykyään tätä vai olenko vain paskassa paikassa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko saa palkkaa? Onko teillä kehityskeskusteluita?

Vierailija
2/9 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidat olla näitä "täydellisyyteen pyrkiviä" eli viilaat jotain pikku detailia tunti tolkulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi sanoa -ei- seuraavalle tehtäviään tyrkyttävälle? Vai onko sinut palkattu juuri siihen mitä nyt joudut tekemään?

Vierailija
4/9 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis odotettavissa että porukkaa ollaan vähentämässä, kun kirjoitit että pelkäät että saat lähdön? Jos ei, niin älä turhaan sitä mieti.

Sulla on kiltin tytön syndrooma, etkä ole asettanut tarpeeksi selkeitä, tai mitään, rajoja.

Sinuna puhuisin lähimmän pomosi kanssa tilanteesta. Kerrot, että et ehdi hoitaa varsinaisia töitäsi koska sinulle sysätään hommia jotka eivät sinulle kuulu ja jotka ovat palkkatasoosi nähden liian vaativia. Jos sun oletetaan näitä vaativampia töitä tekevän, vaadi lisää palkkaa ja että jotain muita töitäsi vähennetään.

Älä ainakaan jatka kuten ennen, poltat itsesi loppuun.

Vierailija
5/9 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkani on 2600 €.

Ja on kehityskeskusteluita. Sanoin asiasta, ja oma pomo ymmärsi mistä puhun, mutta samalla hänen asenteensa oli välinpitämätön "semmostahan se työ usein on".

Enkä keväällä ollut vielä näin poikki. Taidan alkaa katselemaan uutta paikkaa.

Vierailija
6/9 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltin tytön syndrooma. Ota asia esille pomon kanssa ja mainitse että jos joka äijän hommat hoidat, pitää palkan myös vastata työmäärää. Opettele myös sanomaan "en ehdi tätä hommaa ottaa, liian monta projektia pöydällä". Niin kauan kuin kiltisti teet kaiken pienellä palkalla, niin sinulla myös teetetään kaikki.  Nähty ja koettu.

Vierailija
7/9 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla vähentämässä, mutta itse olen määräaikainen.

Ja kyllä, minut on nimenomaan palkattu assaroimaan, tähän ilmeisesti sitten perustuu tämä kestämätön tilanne. Usein jos sanonkin ei, saan vastaukseksi "mutta tämä on vähän pakko saada tehtyä".

Olen joo tunnollinen ollut aina.

Vierailija
8/9 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran määräaikainen olet niin ongelma ratkeaa ihan itsestään aikanaan.

Vierailija
9/9 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin nyt seuraavaa.

Sun pätevyys ja tehokkuus on jo huomattu. Ei ole enää sellaista näytön paikkaa, minkä takia sun pitäisi olla kynnysmatto.

Riittää että teet hyvää työtä, mutta et kaikkea mitä joku keksii sulle kantaa.

Jos on optio että saat jatkaa töissä,, kyllä ne on jo nähnyt mitä osaat ja että asenne on hyvä.

Jos ne ei jatka sun töitä, ei niillä ollut tarkoituskaan. On mahdollista että se on tosiaan vain tuo pätkä.

Silloin saat hyvän kokemuksen, referenssit ja suosituksen, millä hakea seuraavaa.

Miten sulla on noin monta pomoa ketkä voi tuoda sulle töitä? Jos yhdelle on luvattu yksi juttu, ja toinen tulee lykkäämään toista, sanot sille ekalle ja kysyt, lykätäänkö hänen työtä. Tai sanot tokalle että selvittää asian ekan kanssa, koska sut on jo varattu.