Mikseivät lihakseni kipeydy?
Olen tehnyt noin viikon ajan joka päivä yhden toiston lihaskuntoa: muutaman kymmenen punnerrusta, vatsalihasta ja selkää sekä muutaman kymmenen sekunnin lankkua. Ensimmäisen päivän jälkeen lihakset olivat vähän kipeät, mutta sen jälkeen lihaskipuja ei ole ollut, toisin kuin normaalisti minulle aina tulee. Mieleeni juolahti, että teenkö tätä ”treeniä” turhaan, kun ei siitä taida olla hyötyä kun ei lihaksetkaan kerran kipeydy. Kuntoni on ehkä vähän huono (urheillessa sydän alkaa hakata nopeasti, hengästyn helposti jne.), mutta olen kuitenkin normaalipainoinen ja täysin terve. Mietin siis, mikseivät lihakseni kipeydy? Treeni kuitenkin tuntuu sitä tehdessä ja paljon, joten liian helppo se ei ole. Pitäisikö minun tehdä enemmän toistoja, koska tekemäni toistojen määrä on yksinkertaisesti liian pieni vai missä vika? Olen siis tehnyt about 20 punnerrusta, 30 vatsalihasta, 60 selkälihasta ja 50 sekunnin lankkua kerran päivässä 7pv ajan.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Kokeile treenata kunnolla. Kuntosalille kunnon kyykkytreeniä tekemään ja tule sen jälkeen seuraavana päivänä kertomaan, ettei ole lihakset kipeänä. Voin luvata, että aivan varmasti on.
Jos lihaksissa ei ikinä tunnu ollenkaan on treeni liian kevyttä. Kipu ei ole hyvä, mutta kyllä sen seuraavana päivänä pitää silleen hyvällä tavalla tuntua.
Ei välttämättä. Suurimmalla osalla varmasti onkin näin, mutta sitten ollaan vielä me, joilla lihakset eivät vain kipeydy. Salilla teen treenit isoilla painoilla ja sillä tahdilla, että viimeistään tunnin päästä en jaksa enää pumpulipuikkoakaan nostaa, mutta lihakset eivät juurikaan kipeydy, toki niissä tuntuu se, että painoja on nostettu, mutta ei varsinaista kipua. Eikä tosiaan ole kyse liian kevyestä treenistä, koska painojen kilomääriä saa kyllä säännöllisesti nostaa.
Ja sama koskee myös muuta elämää kuin vain salitreeniä, esim. töissä joudun koko ajan seisomaan/liikkumaan, joskus olosuhteiden pakosta joutunut tekemään 15-16 tunnin päiviä, luulisi helposti, että jalat olisivat illalla ihan muusina, mutta ei, sekään ei tunnu käyännössä missään.
Kokeile treenata kunnolla. Kuntosalille kunnon kyykkytreeniä tekemään ja tule sen jälkeen seuraavana päivänä kertomaan, ettei ole lihakset kipeänä. Voin luvata, että aivan varmasti on.
Jos lihaksissa ei ikinä tunnu ollenkaan on treeni liian kevyttä. Kipu ei ole hyvä, mutta kyllä sen seuraavana päivänä pitää silleen hyvällä tavalla tuntua.