Lapsen hankinta kun työsuhde vakinainen/määräaikainen
Sain vakinaisen työpaikan vuoden alusta, hyvällä palkalla. Työ kuitenkin ahdistaa ja haluaisin vaihtaa alaa. Tämä nyt varmaan tarkoittaisi taas ”alusta” alkamista eli putkeen useampaa määräaikaista työsopimusta ja alhaisempaa palkkaa.
Olen 27, mies 29. Perheen perustaminen tietysti jossain kohtaa ajankohtaista.
Mitä eroa tulojen kannalta on siinä, että hankkii lapset vakituisessa työsuhteessa tai sitten määräaikaisena/työttömänä? Vaikuttaako tulot tähän jotenkin vai onko tuet kaikille samat? Tässä nyt mietityttää pitäisikö järjellä ajatellen hankkia ne lapset nyt ja haaveilla alan vaihdosta sitten vasta niiden jälkeen.
Auttakaas tietämätöntä!
Kommentit (4)
Kela ei ole ollut kovin tuttu, mutta tässä selvitystyössä heidän sivuillaan olen vähän vieraillut. Mielestäni tätä ei ollut kuitenkaan selitetty kovin selkeästi tai en osannut etsiä oikeaa tietoa. Ap
Vanhempainetuuksiin määräaikaisuudella ei ole merkitystä, etuudet lasketaan verotettavasta tulosta .
Sen sijaan osassa aloista työnantajista maksaa ekoilta kuukausilta täyttä palkkaa - tarkista omasta työehtosopimuksestasi - mutta tuota etuutta et saa, jos työsuhteesi päättyy juuri ennen äitiyslomalle jäämistäsi.
Mutta tietenkin työsuhteesi voi ehtiä loppua ennen äitiyslomasi päättymistä, ja uutta pätkää et välttämättä saa ainakaan samalta työnantajalta.
Itse tekisin kyllä ensin lapset ja vasta sitten vaihtaisin duunia. Mutta kaikki tietysti riippuu siitä, miten ahdistava se työpaikkasi on ja onnistuuko se lastenteko kädenkäänteessä...
Vierailija kirjoitti:
Onko Kela sinulle tuttu? Siis ei Anssi vaan tämä entinen kansaneläkelaitos. Heillä on sivuillaan kela.fi kaikenlaista kätevää tietoa ja laskuria, josta saattaisi olla sinulle apua.
Niin, selvästi et siis tiennyt vastausta ap:n kysymykseen, mutta vittuilunhalu voitti...
Onko Kela sinulle tuttu? Siis ei Anssi vaan tämä entinen kansaneläkelaitos. Heillä on sivuillaan kela.fi kaikenlaista kätevää tietoa ja laskuria, josta saattaisi olla sinulle apua.