Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kohdunpoistosta, onko ollut ongelmia sen jälkeen?

Vierailija
16.08.2018 |

Mulla on edessä kohdunpoisto todella runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten takia. Itse en haluaisi ja monia muita hoitomuotoja jo kokeiltu ja tämä on se viimeinen vaihtoehto.

Onko täällä ketään, jolta ois kohtu poistettu. Miten meni leikkaus ja toipuminen? Entä onko tullut jotain vaivoja, jotka johtuis nimenomaan kohdunpoistosta?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin poistettiin, ja ihan samasta syystä. En ole päivääkään katunut (joo, no ehkä eka päivä leikkauskipuinen ei ollut kauhean kiva). Toivuin nopeasti, eikä ole mitään ongelmia sen jälkeenkään ollut. Ehdottomasti paransi elämänlaatuani huomattavasti. Minulla myös hemoglobiini tippui tosi alas, eikä rautatabletit auttaneet. Sain muutaman kerran verensiirron sen takia, mutta sitten lääkäri totesi, ettei näin voida jatkaa. Verensiirron riskit ovat liian suuret. 

Vierailija
2/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on poistettu, jo kauan sitten. Leikkaus tehtiin tähystyksessä, joten toipuminen oli helppoa ja kivutonta. Seksielämään ei vaikuttanut mitenkään - korkeintaan positiivisesti, kun raskautta ei todellakaan tarvinnut enää pelätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistettu 13 vuotta sitten. Ei mitään ongelmia.

Vierailija
4/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettu 15 vuotta sitten  (olin 47v) myoomien ja valtavien vuotojen vuoksi myös. Tosi hyvin mennyt kaikki. Veriarvot kestää palautua vuosia, minulla vieläkin ferritiini alhaalla, pyydä labrakokeissa sekin.

Toivuin hyvin, ei mitään huonoa sanottavaa, muuta kuin että olisinpa mennyt nuorempana jo.

Vierailija
5/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistetaanko nykyään muka kohtu runsaiden kuukautisten takia? Itselläni on myös runsaat kuukautiset, mutta mulle on suositeltu lämpöpallohoitoa. Haluaisin kohdunpoiston, mutta lääkäri ei ole samaa mieltä.

Vierailija
6/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on edessä kohdunpoisto todella runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten takia. Itse en haluaisi ja monia muita hoitomuotoja jo kokeiltu ja tämä on se viimeinen vaihtoehto.

Onko täällä ketään, jolta ois kohtu poistettu. Miten meni leikkaus ja toipuminen? Entä onko tullut jotain vaivoja, jotka johtuis nimenomaan kohdunpoistosta?

Kohdunpoisto on silpomista ja aiheuttaa usein pahan laskeuman, koska lantion elimet vaihtavat asentoa ja niiden "ripustus" eli ligamentit venyvät. Haluatko, että emättimesi roikahtaa ulos? Että tunnut ämpäriltä? Ettei sinulta suju seksi enää? Kohdunnapukallakin, joka poistetaan kohdun mukana, on tärkeä rooli miehen seksuaalisessa nautinnossa, sen poistaminen aiheuttaa sinulle yhdyntäongelmia ja tunnut erilaiselta.

Minä en antaisi silpoa itseäni koskaan, jos siitä voisi seurata yksikin noista. Suomi on takapajula tässä suhteessa, missään muussa länsimaassa ei tehdä niin paljon kohdunpoistoja vuotohäiriöiden vuoksi. Suomessa poistot tehdään lähinnä siksi, että naiset itse sitä vaativat tajuamatta seurauksia ja kuuntelematta vaihtoehtoja, joita ovat hormonikierukka (olen kokeillut, vuodot pois 5 vuotta, ei ongelmia), hormonikapselit (toimivat 5-7 vuotta) ja lämpöpallohoito. Hormonikierukka ja -kapselit eivät sovi ylilihaville, tupakoiville ja veritulppariskissä oleville. Heillä myös laskeuman kehittymisriski ja muut leikkauskomplikaatiot ovat yleisempiä.

Lämpöpallohoidossa viedään tähystimellä kohdunkaulan läpi kohtuun pallo, joka täytetään kuumalla vedellä. Se käytännössä polttaa ja arpeuttaa kohdun limakalvopinnan niin, että se kutistuu ja lakkaa vuotamasta. Hormonaalisia seurauksia ei ole, jälkivuoto on erittäin niukkaa eikä mikään lantion elin joudu laskeutumaan poistetun kohdun vuoksi väärään asentoon ja paikkaan. Seksuaalielämä ei kärsi. Komplikaatioita erittäin vähän verrattuna kohdunpoistoon, tehtiin poisto sitten millä menetelmällä hyvänsä.

7/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni muuttui kertaheitolla paremmaksi kohdunpoistoleikkauksen jälkeen. Kohdunpoiston syynä uusiutuvat myoomat ja polyypit, endometrioosi ja megarunsaat kuukautiset. Ensin poistettiin myoomia ja polyyppeja ja tehtiin lämpöpallohoito. Lämpöpallohoito lisäsi runsasta vuotoa vielä runsaammaksi, joten ei toiminut mulla. Hormonaalista hoitoa en voi käyttää, joten myös siksi kohdunpoisto.

Itse olin kivuton heti leikkauksen jälkeen ja dreenin ansiosta vatsaonteloon vuotava veri poistui kivuttomasti. Dreeniä ei kyllä rutiinisti laiteta tässä leikkauksessa. Mulla on sisäinen verenvuototaipumus omaa luokkaansa ja dreeni pelastaa uusintaleikkauksilta, jos ei mahdottoman kovaksi tulvaksi ylly se vuoto. Sairauslomaa sain verenvuototaipumuksen ja työni luonteen takia 2 kk ja pari kertaa piti mennä takaisin sairaalaan tämän takia. Toipilasajan pärjäsin 1g parasetamolilla ja sen otin yöksi. Päivällä ei ollut kipulääkkeille tarvetta.

Mahdollista laskeumaa ajatellen mulle laitettiin ennaltaehkäisevästi jotain verkkoa rakkoa tukemaan. Paksusuolta on jo aiemmin leikattu endometrioosin pilattua sen ja siihen ei tarvinnut lisätukea.

Muuten ei ole mitään valittamista. Multa poistettiin kohtu laparoskopiassa.

8/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohdunpoisto on silpomista ja aiheuttaa usein pahan laskeuman, koska lantion elimet vaihtavat asentoa ja niiden "ripustus" eli ligamentit venyvät. Haluatko, että emättimesi roikahtaa ulos? Että tunnut ämpäriltä? Ettei sinulta suju seksi enää? Kohdunnapukallakin, joka poistetaan kohdun mukana, on tärkeä rooli miehen seksuaalisessa nautinnossa, sen poistaminen aiheuttaa sinulle yhdyntäongelmia ja tunnut erilaiselta.

Minä en antaisi silpoa itseäni koskaan, jos siitä voisi seurata yksikin noista. Suomi on takapajula tässä suhteessa, missään muussa länsimaassa ei tehdä niin paljon kohdunpoistoja vuotohäiriöiden vuoksi. Suomessa poistot tehdään lähinnä siksi, että naiset itse sitä vaativat tajuamatta seurauksia ja kuuntelematta vaihtoehtoja, joita ovat hormonikierukka (olen kokeillut, vuodot pois 5 vuotta, ei ongelmia), hormonikapselit (toimivat 5-7 vuotta) ja lämpöpallohoito. Hormonikierukka ja -kapselit eivät sovi ylilihaville, tupakoiville ja veritulppariskissä oleville. Heillä myös laskeuman kehittymisriski ja muut leikkauskomplikaatiot ovat yleisempiä.

Lämpöpallohoidossa viedään tähystimellä kohdunkaulan läpi kohtuun pallo, joka täytetään kuumalla vedellä. Se käytännössä polttaa ja arpeuttaa kohdun limakalvopinnan niin, että se kutistuu ja lakkaa vuotamasta. Hormonaalisia seurauksia ei ole, jälkivuoto on erittäin niukkaa eikä mikään lantion elin joudu laskeutumaan poistetun kohdun vuoksi väärään asentoon ja paikkaan. Seksuaalielämä ei kärsi. Komplikaatioita erittäin vähän verrattuna kohdunpoistoon, tehtiin poisto sitten millä menetelmällä hyvänsä.

V*ttu mitä p*skaa tää kommentti alusta loppuun. Ei seksielämä ole ainakaan mulla kärsinyt yhtään kohdunpoistoleikkauksen jälkeen. Kärsimystä se enempi oli ennen leikkausta sairauksien, lämpöpallohoidon ym. toimenpiteiden takia. Isommat komplikaatiot mulle tuli lämpöpallohoidosta ja myoomien poistosta.

Vierailija
9/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottu, en itse kohdunpoistoa haluais, mutta lääkärin (yksityinen ja ihan varmasti ammattitaitoinen) mukaan se on nyt ainoa vaihtoehto.

Mulle ei sovi hormonikierukka/minipillerit, hormonikierukka aiheuttaa jatkuvaa kipua, vaikka olen synnyttänyt ja hormonikierukka ja pillerit aiheuttaa jatkuvaa vuotoa, joka alensi jo entisestään matalaa hemoglobiiniani. Olen kokeillut lääkkeitä, joiden pitäis vähentää vuotoa, ei ole auttaneet. Yhdistelmäpillereitä en voi käyttää migreenityyppini takia jne.

Tämä runsas vuoro huonontaa elämänlaatuani todella paljon. Vuodan sen pari viikkoa, josta noin 10päivää niin runsasta vuotoa, että vaikka ois isoin tamponi ja imukykyisin side tai kaks niin muutamassa tunnissa tulee läpi. Lisäksi kivut niin pahat, että olen tuon 10päivää sairaslomalla, joskus koko kaks viikkoa, kun en pysty kivun ja vuodon takia töissä olemaan, sais jatkuvasti olla vaatteita vaihtamassa eikä ole työssäni mahdollista.

Seksielämässä ei ole kehumista, kuukautisten aikana minä en fyysisesti kykene siihen ja sit sen pari viikkoa kun ois mahdollista niin sillonkaan ei aina onnistu, esim. miehen työmatkojen takia.

Laskeuman osalta lääkäri sanoi, että leikkauksessa laitetaan jotain, joka niitä ehkäisee.

ap

Vierailija
10/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutti elämää rajusti parempaan. Ei enää kipuja, vuotoa. Jaksan ja voin paremmin. Toivuin leikkauksesta tosi nopeasti. Vähän aikaa piti ottaa varovasti. Kaksi viikkoa olin saikulla.

Vierailija
11/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistettu n 10 vuotta sitten. Elämänlaatu parani. En ole huomannut vielä mitään ongelmia siitä. Eiköhän tuokin leikkaus kehity vuosi vuodelta paremmaksi. Ystäväni, jolta pistettiin kohtu 30 vuotta sitten, ei ole valittanut mitään ongelmia. Ainoastaan että joutui käymään psyykkisesti läpi lapsettomuuden. Hän oli nuori ja lapseton, kun kohtu poistettiin.

Vierailija
12/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika fanaattinen kirjoitus.

Vierailija
13/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistettu 4 vuotta sitten ison myoman takia, toivuin hyvin, ei mitään valittamista. Seksielämälle ja muulle elämänlaadulle pelkkää plussaa.

Vierailija
14/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin joka kolmas kohdunpoiston kokenut hakee myöhemmin apua emättimen laskeumaan, joten onhan se varsin iso riski. Mutta varmasti perusteltu ja elämän laatua kohottava toimenpide silloin, kun muu ei auta.

Vierailija
15/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kohdunpoisto oikeasti vaikuta orgasmiin? Olen ajatellut että osa orgasmituntemusta on kohdun supistelua mutta eikö olekaan? Kun usein olen lukenut että kohdunpoiston myötä seksielämä on muuttunut vain parempaan ja tämä on mietityttänyt...

Vierailija
16/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut aika paljon ongelmia lapsen saannin kanssa, monta vuotta jo yritetty mutta ei onnistu. Olen alkanut epäillä että kohdun poistolla voisi olla osuutta asiaan joten olen miettinyt jo lääkäriajan varaamista.

17/23 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kohdunpoisto oikeasti vaikuta orgasmiin? Olen ajatellut että osa orgasmituntemusta on kohdun supistelua mutta eikö olekaan? Kun usein olen lukenut että kohdunpoiston myötä seksielämä on muuttunut vain parempaan ja tämä on mietityttänyt...

Ei ainakaan mulla ole vaikuttanut. Siis klitorisorgasmin myötä supistelee myös emättimen seinämät. Ja tosiaan, itselläni seksielämä muuttui paremmaksi. Ei kipuja tai verta enää.

Vierailija
18/23 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poistettiin kohtu viimeisenä vaihtoehtona. Oltiin kokeiltu jo lämpöpallohoitoakin, mutta ei auttanut. Leikkaus sujui hyvin ja ekat pari päivää oli enemmän kipuja, mutta sen jälkeen kivut loppuivat. Kuten joku muukin sanoi niin harmittaa ainoastaan se, ettei toimenpidettä tehty aiemmin.

Vierailija
19/23 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi mennä gynelle.

Minulla on monta pientä myoomaa ja nyt tuntuu että ne painaa virtsarakkoa. Munasarjojakin juilii eli taitaa olla taas kystia. Jalkoja särkee koko ajan ja selkää välillä.

En ole edes ajatellut kohdunpoistoa aikaisemmin mutta nyt alkaa mitta täyttyä näitä kipuja ja paineen tunnetta. Tosin pelkään niitä laskeumia ja varsinkin pissaongelmia. Mutta pitää kysellä siitä "tukiverkosta" jos se laitetaan leikkauksen yhteydessä.

Olen 49v ja vaihdevuodet on jo 5 vaille eli kierto heittelee. Nytkin oli kuukautiset viimeksi kesäkuussa.

Luulisi että myoomat ja kystat ym vähenee/pienenee vaihdevuosi-ikäisenä mutta minulla näyttää pahenevan oireet :( Tai sitten on joku syöpä...

Vierailija
20/23 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kohdunpoiston jälkeen (tähystysleikkaus) sisällä olevan haavan paraneminen vähän viivästyi. Pystyin kuitenkin tekemään osa-aikaista toimistotyötä reilu 1 viikko leikkauksesta, täyttä työaikaa reilun 2 viikon kuluttua. 4 viikkoa tuli nostelu-, rehkimis-, kumartelu- ja saunomiskieltoa. Kiinnikkeitä irroiteltiin leikkuussa myös. Olin leikkuun jälkeen niin kipeä, että 1 yö sairaalassa venähti kahdeksi.

Kun ei ole kohtua, seksi/orgasmi ei ainakaan vielä tunnu niin kokonaisvaltaiselta tai laaja-alaiselta, ehkä tuntemuksista on jäljellä 70 %. Toisaalta leikkuusta on vasta reilu kuukausi, joten ehkä tilanne vielä muuttuu. Muuten olen tyytyväinen leikkaukseen, jäi liki jatkuva vuotaminen ja kivut pois, joihin ei muu auttanut, ja vähensivät merkittävästi parisuhteen yhtä osa-aluetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi