Suunnittelen uutta keittiötä ja tarvitsisin ideoita. Mikä on SINULLE keittiössä olennaista?
Tila on pieni ja hankalan mallinen, mutta suuriin muutostöihin ei ole varaa. Jostakin on siis tingittävä.
Olisi kivaa kuulla, mitä mieltä te muut olette. Mitkä asiat ovat keittiössä (jopa turhaa) luksusta? Mitkä taas pakollisia asioita?
Näitä lähinnä mietin:
- onko kaksiosainen pesuallas tarpeellinen? Pitääkö molempien altaiden olla suuret vai riittääkö yksi iso ja yksi pieni? En juurikaan tiskaa käsin.
- onko kuivauskaappi ns. pakollinen? Jos laittaa ruokaa n. 5 krt viikossa ja tiskaa vain paistinpannun käsin, onko edes järkeä hankkia kuivauskaappi?
- kuinka suuri tila pesualtaan ja lieden välissä on oltava? Voisin kuvitella, että siinä silputaan sipulit ja tomaatit ja leikataan liha, joten kai sille pitää varata tilaa...
- onko astiasäilytyksen oltava lähellä tiskikonetta? Onko oikeasti arjessa merkittävä vaiva ottaa joitakin askelia astiat kädessä pesukoneen ja astiakaapin välillä?
- paljonko tilaa astiat oikeasti tarvitsevat? Riittääkö neljän hengen talouden lautasille kaksi 60x60 cm hyllyä?
Minulla on kyllä nyt keittiö, mutta se on tarpeettoman iso, jopa suhteettoman iso. Monta kaappia on ihan tyhjillään. Minulla on valtavia hahmotusongelmia nyt, kun siirryn pienempään.
Ihan kaikki ajatukset keittiöistä ovat tervetulleita.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Olen (omasta mielestäni) siitä onnellisessa asemassa, että saan vuoden sisään suunnitella kaksi keittiötä: sijoitusasunnon sekä meidän tulevan talon. Niihin on itselläni vaikka mitä ideoita, mutta vastaan nyt ensin siihen mitä kysyit.
- Meillä on tällä hetkellä vain yksi allas, ja se on komposiittia ja siinä mahtuu pesemään uunipellit. Tiskipöytää ei ole ollenkaan, eikä ole ollut ikävä.
- Altaan ja lieden välissä on tilaa sen verran mitä tiskikone vie, eli olisiko sen 60cm. Tämä ei tunnu pieneltä tilalta, sillä pöytätasoa on ihan riittävästi muuten.
- Minä pärjäisin hyvin ilman kuivauskaappia, mies taas ei. Kompromissi: kuivauslaatikko tiskipöydän alla. Ehkä. Katsotaan nyt.
- Minua ei haittaa keittiössä otettavat askeleet. Meidän keittiömme on U-mallia, joten siinä tulee askeleita muutenkin. Meillä on omasta mielestäni vähän astioita, mutta kyllä niille loppupelissä tarvitsee jonkin verran tilaa, jos ei tahdo kamalasti niitä pinota.
Meidän taloon tuleva keittiö on I:n mallinen niemekkeellä. Seinustalla ei ole ollenkaan pöytää, vaan siellä jääkaappi ja pakastin, ylös nostettu (pyrolyysi)uuni ja mikro. Niiden vieressä on aamiaskaappi ja sen vieressä taas sellainen päivitetty versio apteekkarin kaapista. Sinne tulee kuiva-aineet. Niemekkeessä on induktioliesi (ilman en enää haluaisi olla) ja allas, myös komposiittia. Altaan alla se hemmetin kuivausjuttu ja sen alla roskiskaappi. Olen henkeen ja vereen jätteiden lajittelija, joten voi olla että mies joutuu luopumaan kuivauskaapistaan. Niemeke on 2,8m leveä ja syvyyttä sillä on reilusti yli metri. Molemmin puolin tulee säilytyslaatikoita, vastakkaiselle puolelle eli ruokapöydän puolelle viinikaappi.
Nykyisessä keittiössä meillä on kivitaso ja koivupuiset ovet. Seuraavaan ei kivitasoa tule, vaan puuta. Ja ovet myös, mutta vahvempaa kuin koivu. Ja ehdottomasti sileinä. Väriä en ole vielä valinnut, joko mattamusta tai mattavalkoinen.
Jos kaapistot ja rungot olisi mattamusta, niin tasot voisi olla petsattua kuusta. Minusta se olisi aika kiva. Sitten työtason ja yläkaapiston välisen tilan seinä voisi olla kuparia.
Kapea kahden levyn induktioliesi, jää enemmän työtilaa, jos tarvitset kolmatta levyä satunnaisesti, osta halpaerillinen induktiolevy esim. Lidlistä. Erillinen noin mikroaaltouunin kokoinen halpa pikku-uuni. Tiskiallas neliönmuotoinen ja kohtuu iso vähintään 40x50. Korkeat yläkaapit satunnaisesti tarvittaville keittiötavaroille ja kaksi- tai kolmeportainen tikastuoli, jotta sinne ylettyy. Ei kuivauskaappia vaan altaaseen laitettava rei'itetty "kuivauskoppa" ks. Ikea. Eniten käytetyt astiat pinottuina yläkaappien alimmille hyllyille, hyllyvälit saa olla aika pieniä (riippuu lastulevyhyllyn kantavuudesta).
Ehdottomasti kivitaso. Massivipuinen oli edellisessä talossamme ja oli todella hankala pitää kuivana. Nyt kivitaso, joka on ihana.
Apteekkarinkaappi.
Niemeke tai saareke niin, ettei kenenkään tarvitse kokkailla nurkassa selkä muihin päin.
Induktioliesi, pyrolyysi- uuni(inhoan uunin puhdistusta ja tällainen on kätevä).
Ainakin pieni kuivauskaaappi on hyvä olla.
Riittävän isot pakastin ja jääkaappi.
Kodinkoneet hyvälle työskentelykorkeudelle.
Itse en pidä siitä, että liesi ja astianpesukone ovat ihan vierekkäin. Helpompi toimia, kun tilaa päytätasolla liesen vieressä on riittävästi.
Leman- kaappi alakaapiksi eli sellainen, jonka hyllyt voi vetää ulos kaapin sisältä.
Nämä ratkaisut meillä olleet toimivia keittiössä.
Kaikkiin alakaappeihin vetolaatikot. Niihin mahtuu hemmetin paljon enemmän tavaraa kuin hyllyille, eikä välttämättä tarvita yläkaappeja ollenkaan. Tavarat paremmin käsitelvätissä kuin kaapissa, jossa pitää aina siirrellä romuja sivuun päästäkseen käsiksi takana oleviin.
Yksi syvä pesuallas riittää. Ota niin iso, että uunipellin mahtuu pesemään.
Kuivauskaappi, höh, minä säilytän siinä juomalaseja. Muuta käyttöä sillä ei ole kun on tiskikone. Joku martta sanoi, että kaipaa YHDEN ritilähyllyn, jotta saa sinne kuivumaan esim. heti käytön jälkeen pestyn tehosekoittimen kannun. Olen samaa mieltä.
Miksi suunnittelet itse? Käytä vaikka Marttojen suunnitteluapua. Niillä on hyviä ideoita.
Paljon pistorasioita (joista ainakin yhdessä usb-liitäntä puhelimelle, tabletille), paljon energiaa säästäviä valoja.
Olen (omasta mielestäni) siitä onnellisessa asemassa, että saan vuoden sisään suunnitella kaksi keittiötä: sijoitusasunnon sekä meidän tulevan talon. Niihin on itselläni vaikka mitä ideoita, mutta vastaan nyt ensin siihen mitä kysyit.
- Meillä on tällä hetkellä vain yksi allas, ja se on komposiittia ja siinä mahtuu pesemään uunipellit. Tiskipöytää ei ole ollenkaan, eikä ole ollut ikävä.
- Altaan ja lieden välissä on tilaa sen verran mitä tiskikone vie, eli olisiko sen 60cm. Tämä ei tunnu pieneltä tilalta, sillä pöytätasoa on ihan riittävästi muuten.
- Minä pärjäisin hyvin ilman kuivauskaappia, mies taas ei. Kompromissi: kuivauslaatikko tiskipöydän alla. Ehkä. Katsotaan nyt.
- Minua ei haittaa keittiössä otettavat askeleet. Meidän keittiömme on U-mallia, joten siinä tulee askeleita muutenkin. Meillä on omasta mielestäni vähän astioita, mutta kyllä niille loppupelissä tarvitsee jonkin verran tilaa, jos ei tahdo kamalasti niitä pinota.
Meidän taloon tuleva keittiö on I:n mallinen niemekkeellä. Seinustalla ei ole ollenkaan pöytää, vaan siellä jääkaappi ja pakastin, ylös nostettu (pyrolyysi)uuni ja mikro. Niiden vieressä on aamiaskaappi ja sen vieressä taas sellainen päivitetty versio apteekkarin kaapista. Sinne tulee kuiva-aineet. Niemekkeessä on induktioliesi (ilman en enää haluaisi olla) ja allas, myös komposiittia. Altaan alla se hemmetin kuivausjuttu ja sen alla roskiskaappi. Olen henkeen ja vereen jätteiden lajittelija, joten voi olla että mies joutuu luopumaan kuivauskaapistaan. Niemeke on 2,8m leveä ja syvyyttä sillä on reilusti yli metri. Molemmin puolin tulee säilytyslaatikoita, vastakkaiselle puolelle eli ruokapöydän puolelle viinikaappi.
Nykyisessä keittiössä meillä on kivitaso ja koivupuiset ovet. Seuraavaan ei kivitasoa tule, vaan puuta. Ja ovet myös, mutta vahvempaa kuin koivu. Ja ehdottomasti sileinä. Väriä en ole vielä valinnut, joko mattamusta tai mattavalkoinen.