Turhauttaa!!!! Vauva ei suostu syömään itse tehtyjä soseita
Nyt kaikki vinkit pinoon, meidän pian 8kk vauva ei suostu syömään kuin kaupan purkkiruokia. Vaikka tekisin millaisia soseita, niin ei kelpaa. Syöminen aina hirveää taistelua, raivareita ja turhautumista. Suu innoissaan auki odottaa ensimmäistä lusikallista ja sitten kun on maistanut, alkaa kakoa ja meinaa oksentaa. Omasta mielestäni ihan hyviä soseita... peruna-porkkanaa oikeastaan olen vain tehnyt, pari kertaa kokeillut peruna-parsakaalia, kerran bataatti-porkkanaa... äskön yritin syöttää peruna-porkkana-jauhelihaa. yksinkertaisia soseita, ei mitään ylimääräistä. Monesti laittanut sekaan korviketta,mutta ei kelpaa. Yökkii vaan. Puuro ei mene, muussattu banaani kelpaa. Vain kaupan soseet menee hyvällä halulla ilman tappelua. Ärsyttää kun näkee vaivaa tehdä soseita toiselle ja omasta mielestä oikein hyviä ja poitsu meinaa vaan oksentaa :( millä tuon saisi syömään minun tekemiä soseitani, en kohta viitsi enää edes yrittää koska omien soseiden syöttö on niin turhauttavaa tappelua. Täytyykö vaan tyytyä kaupan ruokiin?
Kommentit (17)
Anna vaan suosiolla purkkiruokia. Ei meidänkään toinen lapsi syönyt millään omatekemiä. Ei siitä tarvitse loukkaantua, ja pääset paljon vähemmällä;)
Sekoita sinne purkkiruokaan omaa sosetta. Ensin vaikka 1/4 ja sitten katso maistuuko. Syötä sitä jonkun aikaa ja sitten nosta suhdetta.
Minulla ei ole lapsia, joten en takaa toimivuutta, mutta näin luulisi tottuvan erilaiseen makuun.
Purkkiruoat on niin makeita että on tottunut sitten niihin.
Laita mukaan hiukan "mausteita": sipulia, valkosipulia, paprikaa, sitruunaa, yrttejä yms. Näitä tuotteita myös kaupan soseet sisältävät.
Muista myös soseuttaa tosi hyvin. Esim. keitä lihaa tarpeeksi kauan.
Voiko ne kaupan soseet olla niin suolaisia/maustettuja et jäänyt koukkuun vahvaan makuun? Laita enemmän jotain mausteita
Onko ne sun tekemät kuinka sileitä tai karkeita? Oisko sormiruokailu mitään, saisi tutustella itse omaa tahtia koostumuksiin ja makuihin ja siinä samalla ehkä menisi noita soseitakin muutama lusikallinen? 8kk pystyy jo syömään melko monenlaista, itse laitoin kotitekoisiinkin soseisiin suolattomia mausteseoksia pieniä ripauksia ja ei jotain pelkkää pottua ja porkkanaa, vaan esim. Makaronia, tomaattia, jauhelihaa, porkkanaa, ripaus sipulia ja pizzamaustetta kattilaan, ja soseutin sitten ruuan ja osan keitinliemestä, maistui kyllä. Pelkät yhden tai kahden kasviksen soseet ei lapsille sellaisenaan ole meillä lapsille maistuneet ja mahdollisimman pian on siirtyneet ihan tavalliseen kotiruokaan mahdollisuuksien mukaan.
Siis 7 kk ikäinen lapsi syö vain kaupan soseita? Meillä 8 kk ikäinen syö samaa ruokaa kuin muukin perhe, tosin ilman suolaa. Soseutus tehdään haarukalla.
On ne lapset erilaisia!
PS. Oletan, että teillä on ongelmana ns. suuntuntuma eli kaupan sose on hienojakoisempaa kuin sinun tekemäsi ja sitten tärkkelyksellä "kovetettu". Tuttu lisäsi lapsensa ruokaan maissitärkkelystä ja kas, lapsipa söikin hyvällä halulla.
Vierailija kirjoitti:
Voiko ne kaupan soseet olla niin suolaisia/maustettuja et jäänyt koukkuun vahvaan makuun? Laita enemmän jotain mausteita
Alle vuoden ikäisten soseissa ei ole koskaan suolaa ja sokeriakin lisätty vain todella harvoissa. Meillä vauvan kanssa juuri toisinpäin eli ei tykkää kaupan tavarasta vaan pitää olla itse tehtyä. Minusta ainakin omat soseet on paljon voimakkaamman makuisia mitä kaupan, tiedä sitten onko ap:n soseissa sama juttu.
Meidän poika oli 10 kk ikään asti todella kranttu mitä soseen sileyteen tuli, jos oli vähänkään rakeista yökki saman tien ulos. Itse tekemällä en saanut parsakaalista koskaan riittävän sileää ja ajattelin jo että inhoaa makua mutta niin vaan kummasti kelpasi kaupan parsakaali. 10 kk jälkeen rakeinen ruoka alkoi ykskaks kelpaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole alle vuoden ikäisille tarkoitetuissa soseissa suolaa.
Alle vuoden ikäisten kroppa on siitä erikoinen, että se pärjää täysin ilman suolaa. Itse asiassa suola on heille myrkky.
Ap, lisää voita ja kuohukermaa joukkoon (siis mausteiden ohella). Kyllä alkaa maistua.
Vierailija kirjoitti:
Alle vuoden ikäisten kroppa on siitä erikoinen, että se pärjää täysin ilman suolaa. Itse asiassa suola on heille myrkky.
En usko.
Tarjoa kumpaakin, uuteen ruokaan tottuu vaan maistamalla, jos tarjoat itsetehtyä lounaalla ja lapsi ei syö hyvin (anna vaikka joku makea sose jälkiruoaksi) ja päivälliselle sitä purkkiruokaa, vauva tarvitsee kuitenkin energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kökkö. Mun rintamaidossanikin on nimittäin suolaa.
En tiedä, mutta itse kysyin lapsena aina että "onko on tuo oikea vai joku itsetehty?".