Onko Suomessa yhtäkään koulua, jossa ei kiusata??
Minun lapsi on koulussa pääkaupunkiseudulla. Mutta olemme olleet myös muualla päin Suomea asuneet ja aina on kiusattu. Nyt teen rikosilmoituksen. Tämä saa loppua. Kiva-koulu-systeemi on ihan turha. Jos ei kiusata, kun siitä on puhuttu kiusaajille, niin sitten syrjitään; ei puhuta eikä katsota edes päälle. Lapseni juuri sanoi, että se on vielä pahempaa kuin kiusaaminen eli nimittely ja tökkiminen. Kohta otan lapseni pois koulusta ja kiusaajien vanhemmat saavat maksaa lapselleni yksityisopettajan. Suomessa asuu ilkeitä lapsia. Jos lapsi ole kiusattu, niin lapsi on kiusaaja tai tilanteen hyväksyjä. Kukaan ei puolusta. Kenelläkään ei ole empatiakykyä eikä rohkeutta puolustaa.
Kommentit (57)
Kiusaaminen on sosiaalinen ilmiö, jota on kaikissa tarpeeksi suurissa yhteisöissä. Lapsilla yksikertaisinta ja näkyvintä, koska eivät ole vielä niin kehittyneitä.
Selvästi ainakin näkyy trendi alaspäin sekä kiusatuksi joutumisesta että toisten kiusaamisesta. En tiedä yhtään maata, jossa olisi yhtä laajalle levinnyt tutkimustietoon liittyvä ohjelma, joka on vähentänyt koulukiusaamista yhtä selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on sosiaalinen ilmiö, jota on kaikissa tarpeeksi suurissa yhteisöissä. Lapsilla yksikertaisinta ja näkyvintä, koska eivät ole vielä niin kehittyneitä.
Ilmiö, jota ei tule hyväksyä.
Teidän henkilökohtainen ongelmanne ei ole koko koulujärjestelmän ongelma. Tavattoman monet lapset selviää läpi koko peruskouluelämän joutumatta tekemisiin kiusaamisen kanssa. Se työ jota kouluissa tehdään lapsen eteen on arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Selvästi ainakin näkyy trendi alaspäin sekä kiusatuksi joutumisesta että toisten kiusaamisesta. En tiedä yhtään maata, jossa olisi yhtä laajalle levinnyt tutkimustietoon liittyvä ohjelma, joka on vähentänyt koulukiusaamista yhtä selvästi.
Tämä vastaaja oli varmasti kiusaajan tai hiljaisen hyväksyjän äiti tai isä. Koska meidän perheessä ei minkäänlaista tilastollista alenemaa ole näkyvissä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmiö, jota ei tule hyväksyä.
Ilmiö, joka ei tule koskaan poistumaan.
Niin kauan kun on ihmisiä on kiusaamista. Ei siihen valitettavasti mitkään kampanjat auta:(
Ei varmaan hirveän realistinen ajatus että kiusaajien vanhemmat joutuisivat maksamaan lapsellesi opettajan?!
Kotikoulu mutta syrjäytyykö lapsesi sitten lopullisesti?
Minun näkemykseni mukaan kiusaaminen on lisääntynyt. Suurinta osaa lapsia ei kiusata. Mutta kiusattuja on paljon. Ne, joiden lapsia ei kiusata varmaan ajattelevat, että kiusaamista ei ole, koska sitä ei ole sattunut omalle kohdalle. Kannattaa muistaa, että jos lapsesi ei kiusaa, niin hän sen hyväksyy, jos ei ole kiusatun puolella. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vastaaja oli varmasti kiusaajan tai hiljaisen hyväksyjän äiti tai isä. Koska meidän perheessä ei minkäänlaista tilastollista alenemaa ole näkyvissä. ap
Olen vain vanhempi joka ei ole saanut yhtään kiusaamiseen liittyvää viestiä ja meillä on perheessa 7 koulua käyvää lasta ja osa jo peruskoulun päättäneitä. Suurin osa suomalaisista lapsista kuitenkin käy peruskoulun läpi kuulumatta kumpaakaan ryhmään. Myös koulun rehtori vanheinpainillallassa kertoi, että ohjelman myötä on selvästi tilastoista osoittettavissa laskua, joten älä parjaa sitä mistä on näyttöä toimimuudest. Jos erilainen mielipide on sinulle niin iso uhka, että menet henkilökohtaisuuksiin...sano nyt vielä että olet itse koulukiusattu?
On KIVA-koulut niissä ei kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan hirveän realistinen ajatus että kiusaajien vanhemmat joutuisivat maksamaan lapsellesi opettajan?!
Koskaan kuulut esim. kavereista ja harrastuksista?
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan. Tiedän. Mutta rikosilmoituksen kautta nyt ehkä saadaan jotain korvauksia. (lievä pahoinpitely) Pakkohan se lapsi on tuonne kouluun joka päivä lähettää sydän särkyneenä. ap
100% varmasti ei ole yhtäkään koulua, missä joku ei joskus kokisi tulevansa kiusatuksi!
Eikä tälläistä koulua tule olemaankaan. Kyse on ihan perus ihmisyydestä. Myös aikuiset fiksut ihmiset työpaikoillaan ovat joskus sanovat toisilleen epämielyttäviä asioita, jotka toinen työkaveri kokee kiusaamiseksi, toinen ei.
Vierailija kirjoitti:
Minun näkemykseni mukaan kiusaaminen on lisääntynyt. Suurinta osaa lapsia ei kiusata. Mutta kiusattuja on paljon. Ne, joiden lapsia ei kiusata varmaan ajattelevat, että kiusaamista ei ole, koska sitä ei ole sattunut omalle kohdalle. Kannattaa muistaa, että jos lapsesi ei kiusaa, niin hän sen hyväksyy, jos ei ole kiusatun puolella. ap
Minun mielestä ei todellakaan ole lapsen asia joutua puolustamaan ja nousemaan barrikaadeille muiden puolesta! Kunhan pitää huolen siitä että itse ei kiusaa tai syrji muita niin se kyllä riittää ja muut kantakoon vastuun omista tekosistaan.
Vierailija kirjoitti:
On KIVA-koulut niissä ei kiusata.
Minun lapseni on KIVA-koulussa. ap
Ei ole. Jos joku koulu väittää ettei siellä ketään kiusata se valehtelee.
Aina on kiusattu ja aina tullaan kiusaamaan. Kiusaavathan sisaruksetkin toisiaan.
Tämä ei tarkoita että kiusaaminen pitäisi hyväksyä ja ettei asioita käsiteltäisiin ja yritettäisi löytää ratkaisuja.
Mutta totuus on ettei täysin kiusaamattomaan tilanteeseen päästä ikinä.
Sekin vaihtelee mitä kukin kokee kiusaamisena. Hankala asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vain vanhempi joka ei ole saanut yhtään kiusaamiseen liittyvää viestiä ja meillä on perheessa 7 koulua käyvää lasta ja osa jo peruskoulun päättäneitä. Suurin osa suomalaisista lapsista kuitenkin käy peruskoulun läpi kuulumatta kumpaakaan ryhmään. Myös koulun rehtori vanheinpainillallassa kertoi, että ohjelman myötä on selvästi tilastoista osoittettavissa laskua, joten älä parjaa sitä mistä on näyttöä toimimuudest. Jos erilainen mielipide on sinulle niin iso uhka, että menet henkilökohtaisuuksiin...sano nyt vielä että olet itse koulukiusattu?
Miten minun kiusaamiseni liittyy lapseni kiusaamiseen? Minua ei peruskoulussa kiusattu. Opiskeluaikana kiusattiin, mutta vaihdoin koulua. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastollisesti kuitenkin voidaan osoittaa, että kiusaaminen on vähentenyt huimasti ja esim. helsingissä kiusaamista koki vuonna 2017 5,5% koululaisista ja kuntien keskiarvo oli 5,8. Tilastoon mahtuu myös kuntia joiden kouluissa ei kiusaamista esiintynyt lainkaan.
Kotikoulu.