Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijaisäidin syvä huokaisu

Vierailija
15.08.2018 |

Vähän väliä joutuu näkemään kommentteja sijareiden ahneesta elämästä. Tänään erinäisten koitosten jälkeen tuli se ajatus: Voi jos tietäisitte mitä kaikkea arkeen mahtuu. Lapset ovat niin rakkaita, että sydäntä viiltää. Mutta niin paljon enemmän täytyy jaksaa, kuin biolasten kohdalla. Kyllä olen sen pienen korvauksen myös rauhallisena ansainnut.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän väliä joutuu näkemään kommentteja sijareiden ahneesta elämästä. Tänään erinäisten koitosten jälkeen tuli se ajatus: Voi jos tietäisitte mitä kaikkea arkeen mahtuu. Lapset ovat niin rakkaita, että sydäntä viiltää. Mutta niin paljon enemmän täytyy jaksaa, kuin biolasten kohdalla. Kyllä olen sen pienen korvauksen myös rauhallisena ansainnut.

Turha sanoa, että lapset on niin rakkaita, että sydäntä viiltää, kun saat niistä paljon enemmän rahaa kuin biologisista lapsista tai adoptoiduista. Ja se korvaus ei ole pieni, se on jotain 700 euroa lapsi + 400-500 kulukorvausta. Biologinen vanhempi, jolta lapsi on ryöstetty, saa pienen lapsilisän.  

Kun lapseni huostaanotettiin, en saanut enää mitään lapsilisää, toinen vanhempi maksoi edelleen elareita, mutta ei minulle vaan sos.toimeen, tosin vähemmän kuin minulle sitä ennen.

Vierailija
22/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lamisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen sijari. Pahinta on mielestäni se, että näille lapsille ulkopuoliset aikuiset kertoo, miten niiden kaikki harrastukset maksaa sossu (ei maksa) ja ettei näiden lasten kuulu osallistua kotitöiden tekemiseen, koska ovat maksetussa täysihoidossa ja muuta tällaista soopaa.

Ehkä hieman tunkeileva kysymys, mutta ketkä aikuiset?

Esimerkiksi jotkut naapurit, harrastusten ohjaajat, jopa yksi opettaja.

Onko totta? Miten ihmeessä tällaista voi tapahtua? Kai otit asian puheeksi? Jos opettaja puhunut tuollaista, niin ota ehdottomasti rehtoriin yhteys. Naapurit kuriin, eli siellä kannattaa käydä kanssa ja seuroille valitus. Tuntuu kyllä vähän oudolta, jopa uskomattomalta, että joku puhuisi lapselle tuollaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se korvaus on ihan oikeutettu, tuleehan niistä lapsista kulujakin. Sijaisvanhemmat tekee hienoa työtä, ottaa siipiensä suojaan jonkun kaltoinkohdellun poloisen jonka omat vanhemmat ei ole vanhemmuuteen pystyneet. Tunnen muutamia sijaisperheessä kasvaneita, kaikkien biovanhemmat juoppoja, yhden äiti joi itsensä hengiltä ja toisen isä oli ilmeisesti vankilassa... Sijaisperheessä he saivat mahdollisuuden normaaliin elämään.

Vierailija
24/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha sanoa, että lapset on niin rakkaita, että sydäntä viiltää, kun saat niistä paljon enemmän rahaa kuin biologisista lapsista tai adoptoiduista. Ja se korvaus ei ole pieni, se on jotain 700 euroa lapsi + 400-500 kulukorvausta. Biologinen vanhempi, jolta lapsi on ryöstetty, saa pienen lapsilisän. 

Lisäksi olet mukana julmaa, mielivaltaista koneistoa, joka ottaa vanhemmilta lapsia ilman minkäänlaista oikeusturvaa.......

Ajatteletko tosiaan, että rakastaisin näitä lapsia enemmän, jos minulle ei maksettaisi? Tiedätkö, rakastaisin vähemmän, koska näitä ei meillä olisi. Syynä se, että molemmat sijoitetut lapset meillä ovat niin vammaisia, että minun oli luovuttava työstäni. Ilman maksua emme voisi taloudellisista syistä pitää näitä lapsia ja he olisivat laitoksessa. Emme eläisi vain yhden palkalla.

Korjaan käsityksiäsi palkkioista. Kahden vammaisen lapsen ympärivuorokautisesta hoidosta saan noin 2200 eur/kk. Tästä maksan verot. Lisäksi saan kulukorvausta. Se on laskettu niiden ohjeiden mukaan, mitä toimeentulotuessa käytetään lapsen kuluihin. Tai ainakin sos.työntekijä niin minulle kertoi, en ole tarkistanut.

Maksut vaihtelevat eri kunnissa, joten älköön kukaan vetäkö kirjoittamastani johtopäätöksiä jonkun muun saamista maksuista.

Ennen lasten tuloa minulle oli tärkeää, että olin itse samaa mieltä huostaanoton tarpeellisuudesta. Meidän lapsillamme ei ollut mitään toivoa pystyä olemaan biologisissa kodeissaan edes kaikilla mahdollisilla tukitoimilla.

Vierailija
25/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapseni huostaanotettiin, en saanut enää mitään lapsilisää, toinen vanhempi maksoi edelleen elareita, mutta ei minulle vaan sos.toimeen, tosin vähemmän kuin minulle sitä ennen.

Ei vanhempi tietenkään saa lapsilisää lapsesta, joka ei hänen luonaan asu. Sijoitetusta lapsesta kunta perii lapsilisän, joka kunnan suostumuksella voidaan maksaa sijaisvanhemmalle. Biovanhemmat ovat elatusvelvollisia, joten mahdolliset elatusmaksut perii kunta. Muutenkin biovanhemmat joutuvat maksamaan kunnalle lapsen elatuksesta, jos siihen pystyvät.

ap

Vierailija
26/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisän saa sijaisvanhempi, elarit jää kuntaan. Ainakin meidän kunnassa on näin.

Vierailija
27/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedonhausta kysyn: kuinka paljon sijaislapsesta saa ihan rahakorvausta kuukaudessa

Vierailija
28/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tiedonhausta kysyn: kuinka paljon sijaislapsesta saa ihan rahakorvausta kuukaudessa

Pienin palkkio 785,16 tänä vuonna. Tämä on vähimmäispalkkio, joka useimmiten maksetaan. Vero tietenkin menee. Kulukorvaus 413,87 euroa, josta myös menee vero. Kulukorvaus ei ole sijaisvanhemman palkkiota, vaan sillä katetaan vaatteet, hygieniatuotteet, koulutarvikkeet, harrastukset jne.

ap

Vierailija
29/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienin palkkio 785,16 tänä vuonna. Tämä on vähimmäispalkkio, joka useimmiten maksetaan. Vero tietenkin menee. Kulukorvaus 413,87 euroa, josta myös menee vero. Kulukorvaus ei ole sijaisvanhemman palkkiota, vaan sillä katetaan vaatteet, hygieniatuotteet, koulutarvikkeet, harrastukset jne.

ap

Lisäkysymys: meneekö vero samalla prosentilla, kuin palkkaverosi on? Yleensä miellän kulukorvaukset verottomiksi, meneekö todella vero? Mitä siis nettosummat ovat esim. teidän perheessä? Eli mitä jää käteen, millä sitten ostat niitä vaatteita ja ruokaa ja harrastuksia yms.

Vierailija
30/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tunnen yhden sijaisperheen. Heillä on viisi sijaislasta. Ihan kivasti he pärjäävät, neljän tonnin palkka ja kahden tonnin veroton "kulukorvaus". Noin 7000 euroa käteen viisilapsisella perheellä. Leppoisaa elämää viettävät, on hyvät autot, talot ja ulkomaanmatkat, eikä tarvii käydä töissä.  Tottakai he ovat sen ansainneet, olisi kohtuutonta vaatia käymään töissä, kun täytyy kuitenkin ne lapset hoitaa. Eihän muutkaan lapsiperheiden vanhemmat käy töissä. 

Vierailija
31/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Lisäkysymys: meneekö vero samalla prosentilla, kuin palkkaverosi on? Yleensä miellän kulukorvaukset verottomiksi, meneekö todella vero? Mitä siis nettosummat ovat esim. teidän perheessä? Eli mitä jää käteen, millä sitten ostat niitä vaatteita ja ruokaa ja harrastuksia yms.

Kyllä todellakin menee vero koko summasta. Minulla menee sama vero kuin menisi, jos olisin töissä. Käteen jää hyvin vähän. Eihän sillä pärjäisi ellei mies olisi kokopäivätyössä.

ap

Vierailija
32/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisperheissä on kautta aikojen käytetty lapsia hyväksi ja kohdeltu kaltoin. Ei se miksikään muutu. Ja sijaisperhe toiminta on ihan hyvä bisnes, näitä pariskuntia on paljon, jotka elävät varsin mukavasti pelkästään hoitamalla sijaislapsia. Monen tonnin tulot ja kulukorvaukset päälle 4-5 lapsesta. Siitä on rakkaus kaukana. 

Tiedän erään perheen, missä harrastetaan erityislapsia. Syyt. Saa paremman korvauksen ja itse ei tarvitse tehdä mitään, kun näiden ympärillä pyörii fyssarit ja terapeutit ja avustajat yms. 

Rouva kyllä muistaa muistuttaa jatkuvasti, kuinka uhrautuva hän on.

Ai ei mitään tarvii tehdä? Ei MITÄÄN? Mieti nyt oikeasti uudestaan.

Vierailija
33/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulukorvaus on verotonta tuloa. Se huomioidaan kokonaisverotuksessa ja alentaa veroprosenttia. Mutta harva lapsi/nuori elää oikeasti sillä 400-500e/kk kulukorvauksella. Kun siis ajatellaan, että sijaisperheellä on huone lapselle, yleensä isot autot, joiden hankkiminen on todella kallista... Vaatteet, matkat jnejne. Eli rahoilla siis selviää, mutta ei todellakaan rikastu.

Sijaisperheeltä odotetaan yhtä aikaa sitä, että lasta ei saisi omia vaan vahvistaa koko ajan sidettä biologiseen sukuun (olipa se aktiivista tai ei, ystävällistä tai ei). Mutta samaan aikaan sijaisvanhenpia syytetään tunnekylmyydestä ja rahanahneudesta. Sijaisperheeksi ryhtyminen on jo jonkun mielestä rikos, vaikka ilman sijaisperheitä kaikki sijoitetut lapset menisivät laitokseen. Kasvaisivat ilman normaalia perhe-elämää ja välittämistä. Maksaisivat yhteiskunnalle moninkertaisesti enemmän.

Varmaan oikeasti suurin osa ymmärtää, että ei isostakaan summasta muuttaisi omaa elämäänsä niin että aukaisee kotinsa vieraalle lapselle, aloittaa säännöllisen yhteistyön lapsen suvun kanssa sekä on valmis aina viranomaisten kanssa palavereihin kun pyydetään. Elät sijaisvanhempana joka päivä! Siihen on oltava oikeasti halu ja vimma. Ja kyky rakastua lapseen, jonka voit menettää piankin.

Vierailija
34/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulukorvaus on verotonta tuloa. Se huomioidaan kokonaisverotuksessa ja alentaa veroprosenttia. Mutta harva lapsi/nuori elää oikeasti sillä 400-500e/kk kulukorvauksella. Kun siis ajatellaan, että sijaisperheellä on huone lapselle, yleensä isot autot, joiden hankkiminen on todella kallista... Vaatteet, matkat jnejne. Eli rahoilla siis selviää, mutta ei todellakaan rikastu.

Sijaisperheeltä odotetaan yhtä aikaa sitä, että lasta ei saisi omia vaan vahvistaa koko ajan sidettä biologiseen sukuun (olipa se aktiivista tai ei, ystävällistä tai ei). Mutta samaan aikaan sijaisvanhenpia syytetään tunnekylmyydestä ja rahanahneudesta. Sijaisperheeksi ryhtyminen on jo jonkun mielestä rikos, vaikka ilman sijaisperheitä kaikki sijoitetut lapset menisivät laitokseen. Kasvaisivat ilman normaalia perhe-elämää ja välittämistä. Maksaisivat yhteiskunnalle moninkertaisesti enemmän.

Varmaan oikeasti suurin osa ymmärtää, että ei isostakaan summasta muuttaisi omaa elämäänsä niin että aukaisee kotinsa vieraalle lapselle, aloittaa säännöllisen yhteistyön lapsen suvun kanssa sekä on valmis aina viranomaisten kanssa palavereihin kun pyydetään. Elät sijaisvanhempana joka päivä! Siihen on oltava oikeasti halu ja vimma. Ja kyky rakastua lapseen, jonka voit menettää piankin.

Ei kulukorvaus ole verotonta tuloa. Sen voi pyytää verotukseen vähennykseksi, mutta ei tarkoita että sen saisi palautuksena takaisin. Itse joudun yleensä maksamaan lisäveroa.

ap

Vierailija
35/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukulaiseni alle kouluikäinen lapsi on pysyvästi sijaisperheessä. Iso arvostus teille kaikille sijaisvanhemmille! Vaikka lapsen vanhemman elämä kriisiytyi ja mureni täysin, niin lapsen elämässä on silti turvallisia, välittäviä aikuisia jotka selvästi pitävät todella hyvää huolta lapsesta. 

Vierailija
36/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulukorvausta ei ole säädetty verovapaaksi tuloksi, joten se on tuloverolain 29 §:n ja 61 §:n nojalla veronalaista ansiotuloa. Koska perhehoitaja saa kulukorvauksen toimeksiantosopimuksen perusteella, se katsotaan työkorvaukseksi.

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/62203/perhehoi…

Vierailija
37/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi olet mukana julmaa, mielivaltaista koneistoa, joka ottaa vanhemmilta lapsia ilman minkäänlaista oikeusturvaa. On totta, että joukossa on myös oikeasti turvaa tarvitsevia lapsia, mutta valtaosa huostaan otetuista eivät ole joutuneet kaltoin kohdelluksi, sen vuoksi järjestelmämme on mielivaltainen kuin Itä-Saksan salaisen poliisin Stasin toimet aikoinaan, eikä kestä päivänvaloa eikä suo mielivallan kohteeksi joutuneille mahdollisuutta puolueettomana oikeudenkäyntiin omine todistajineen ja juristeineen. Hallinto-oikeus on tyrannian kumileimasin. 

Tätä ei ihmiset käsitä mutta näin se vain menee. Miksi esim. biologinen perhe ei saa juuri koskaan taloudellista tukea vaikeassa tilanteessa, vaikka se voisi estää perheen ahdingon pahenemisen ja sitä kautta mahdollisen sijoituksen? Miettikää.

Mun tiedossa on lapsi, joka huostattiin sijaisperheeseen jossa tuli ero ym ongelmaa. Todella surullinen tapaus lapselle joka menetti jo ensin omat vanhemmat. Miksi sijaisperheessä katsotaan sormien läpi ongelmia? Niin ja sijaisvanhemman kalliin harrastuksen kustantaa nämä sijaislapset jotka varmaan pyörii vain jaloissa.

Vierailija
38/49 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi olet mukana julmaa, mielivaltaista koneistoa, joka ottaa vanhemmilta lapsia ilman minkäänlaista oikeusturvaa. On totta, että joukossa on myös oikeasti turvaa tarvitsevia lapsia, mutta valtaosa huostaan otetuista eivät ole joutuneet kaltoin kohdelluksi, sen vuoksi järjestelmämme on mielivaltainen kuin Itä-Saksan salaisen poliisin Stasin toimet aikoinaan, eikä kestä päivänvaloa eikä suo mielivallan kohteeksi joutuneille mahdollisuutta puolueettomana oikeudenkäyntiin omine todistajineen ja juristeineen. Hallinto-oikeus on tyrannian kumileimasin. 

Tätä ei ihmiset käsitä mutta näin se vain menee. Miksi esim. biologinen perhe ei saa juuri koskaan taloudellista tukea vaikeassa tilanteessa, vaikka se voisi estää perheen ahdingon pahenemisen ja sitä kautta mahdollisen sijoituksen? Miettikää.

Mun tiedossa on lapsi, joka huostattiin sijaisperheeseen jossa tuli ero ym ongelmaa. Todella surullinen tapaus lapselle joka menetti jo ensin omat vanhemmat. Miksi sijaisperheessä katsotaan sormien läpi ongelmia? Niin ja sijaisvanhemman kalliin harrastuksen kustantaa nämä sijaislapset jotka varmaan pyörii vain jaloissa.

En ole koskaan kuullut, että lapsi huostaanotettaisiin rahapulan takia. 

Vierailija
39/49 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän sinä tuohon 7000 euroon päädyit, mitä tuloja laskit mukaan ja oletitko että kumpikaan vanhempi ei ole töissä?

Vierailija
40/49 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleen lapsia saa tehdä kuka tahansa, ihan millaisiin oloihin hyvänsä ja sitten vielä tehdä lisää, kun ei pysty edellisiäkään hoitamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi