Kiire! mitä tarkoittaa rakennuspiirustuksen merkintä kt (pihalla)
Kommentit (47)
Moi!
Rakennuspiirustuksissa tontteihin ja rakennuspaikkoihin liittyvässä lyhenneluettelossa KT tarkoittaa kiipeilytelinettä. Rakennuksen sisällä voi tarkoittaa muuta (esim. kalusteiden lyhenteissä), mutta kun mainitsit piha-alueen, on kysymyksessä kiipeilyteline. Lyhenteet tulevat RT-ohjeista.
Terveisin: diplomi-insinööri
kiipeilyteline (rt-kortistosta lunttasin)
https://docplayer.fi/39808651-1-yleiset-esitystavat-1-1-piirustukset-ja…
DI lisää vielä, että täällä mainittu katos on lyhenteeltää KA. Kerrostalolle ei ole RT-lyhennettä, vaan rakennukset merkitään piiroksiin lyhenteellä RAK. :)
Missä kohdassa? Yhteydestä riippuen. "Kaivo" "tarkastus" Eli salaojantarkistuskaivoa jos se on talon kulmalla. Jos on ympyrän sisällä tai kukkapenkki alueella, niin lyhennettä kasvista. Ne lyhenteet on selitetty siinä piirrustuksessa, sen oikeassa laidassa, tai erillisessä lisä-osassa. Myös arkkitehdin tai suunnittelijan puh.nro. näkyy piirustuksessa. Hän voi sen sinulle kertoa. Jos et osaa lukea piirustusta et kuitenkaan tee yhtään mitä'än tuolla tiedolla, vaan tarvitset jonkun joka ymmärtää kuvaa paremmin kuin sinä.
Kiitos kaikille vastauksista. Nauran täällä kippurassa, ap
Siihen teidän tontille (pihalle) rakennetaan siis myös kerrostalo, täällä moni onkin siitä jo kerinnyt kirjoittaa. Oliko siinä esim. kt5 tai kt6, ilmoittaa kerrosten lukumäärän. Huom Olen rakennusalan asiantuntia
Vierailija kirjoitti:
Siihen teidän tontille (pihalle) rakennetaan siis myös kerrostalo, täällä moni onkin siitä jo kerinnyt kirjoittaa. Oliko siinä esim. kt5 tai kt6, ilmoittaa kerrosten lukumäärän. Huom Olen rakennusalan asiantuntia
Kuvassa ainoastaan maininta kt, ap
kt on rakennusalan koodikieltä. Juuri noiden lyhenteiden kautta yritetään varoittaa kyyläävästä naapurin vanhasta mummosta. kt on viime hetken varoitus = katso tarkkaan - kun eihän se rakennustarkastaja voi kertoa millainen mummo siellä oikein asuu ja on, mutta onhan hän itse sen kaiken jo nähnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvassa ainoastaan maininta kt, ap
Kuvassa? Nyt kuulostaa vakavalta jo
Keinutuoli tai kiikkutuoli.