Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun olette hakeneet työpaikkaa - mitkä ovat olleet TEIDÄN vaatimukset?

Vierailija
14.08.2018 |

Esim. Palkallinen kesäloma tms.

Miten ja milloin olette ne kertoneet ja miten niihin suhtaudutiin?

Mietin tässä työpaikan vaihdosta ja ensi kesää. Voinkohan "vaatia" palkallista kesälomaa, koska työpaikan vaihdossa "luovun" lomista ensimmäiseen pariin vuoteen ja ja hm.. mielipiteitä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm no eikös ne kesälomat ole aina palkallisia?! Muuten se kulkisi jollain muulla nimellä. Korjatkaa jos olen väärässä

Vierailija
2/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset asiat määrittää tes, jos sellainen on alalle luotu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset asiat määrittää tes, jos sellainen on alalle luotu.

Väärin. TES määrittää vain minimiedut. Kaikesta voi neuvotella.

Vierailija
4/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkallista lomaa sulla on se mitä ehtii kertyä. Mikäli enemmän haluat pitää niin se on palkatonta ja et välttämättä saa edes pitää

Vierailija
5/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkallista lomaa sulla on se mitä ehtii kertyä. Mikäli enemmän haluat pitää niin se on palkatonta ja et välttämättä saa edes pitää

Niin, mutta juuri tätä kysyin tässä :) Että onko kukaan VAATINUT kesäloman, vaikka sitä ei ole kertynyt. Näitähän voi aina kysyä.. Kyllähän sitä yritykset tarjoaa vaikka ja mitä extraa, jos haluavat tietyn tekijän. Ap

Vierailija
6/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkallista vapaata saa toki pyytää (ei siis kesälomaa vaan vapaata), ei vaatia. Eri asia sitten annetaanko. Minimissään voi pyytää palkatonta vapaata. Sinullehan maksetaan käyttämättömät lomat ulos loppupalkassa kun lähdet nykytyöstäsi pois eli nuo rahat kompensoivat sitten sen palkattoman vapaan ensi kesältä. 

Itse rupeaisin keskustelemaan näistä siinä vaiheessa kun virallinen tarjous on tehty tyyliin: "tarjouksenne kuulostaa hyvältä, olisi muutama asia jota vielä toivoisin..." tyylisesti. On sitten oma asiasi miettiä kuinka tärkeitä nämä toivomasi asiat ovat eli ottaisitko tehtävän vastaan vaikka niitä et saisikaan.

Joka tapauksessa jos nyt vaikka vaihtaisit työpaikkaa marraskuun alusta niin sinulla ehtii kertyä 10 päivää lomaa ensi kesälle (2 päivää/kuukausi maaliskuun 2019 loppuun asti) ellei nyt yrityksessä ole varsin omalaatuista TES:iä käytössä. Näihin 10 päivään sisältyy myös yksi lauantai. Eli melkein kaksi viikkoa sinulla on joka tapauksessa sitä palkallista kesälomaa ensi kesänä jos nyt siirtyisit runsaan parin kuukauden kuluttua uuteen työpaikkaan. 

Vierailija
7/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm no eikös ne kesälomat ole aina palkallisia?! Muuten se kulkisi jollain muulla nimellä. Korjatkaa jos olen väärässä

On. Mutta ei heti ensimmäisenä kesänä välttämättä ole ehtinyt kertyä lomaa, ja tämä juurikin se kysymys oli. Esim, nykyisessä työssä on 6 viikon loma aina kesäisin. Ap

Vierailija
8/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottelukysymyksiähän nämä AINA ovat!

Minä aloitin uusissa tehtävissä huhtikuussa 2018 ja tämä kesänä ei siis lomaa olisi ollut ollenkaan (olin toki edellisestä työstä saanut kesälomakorvaukset rahana). Mutta neuvottelin asian niin, että sain pitää täydet 4 viikkoa lomaa; näistä kaksi palkallisena ja kaksi palkatonta

Lisäksi tietysti keskustellaan/neuvotellaan myös muut edut

Vierailija
9/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Etätyömahdollisuus

2. Työterveyspalvelut

3. Puhelin ja dataetu

4. Täydet lomat heti

5. Itse valittu työkalusto

Noilla mennään.

Vierailija
10/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 jatkaa niistä omista "vaatimuksista" vielä. 

Itse vaihdoin tässä päällikkötason tehtäviä muutama vuosi sitten ja oma "vaatimuslistani" oli:

- täydet palkalliset vapaat seuraavalle kesälle ja viikko seuraavalle talvelle (vaihdoin maaliskuussa eli olisi ollut muuten vain 2 päivää lomaa seuraavana kesänä eikä laisinkaan seuraavana talvena)

- palkaton vapaa 1 viikko huhtikuulle (seuraava kuukausi siitä kun siirryin) jo varattua matkaa varten 

Nämä hyväksyttiin mutta minulla tosiaan työhistoriaa jo yli 15v takana ja siirryin päällikkötehtävästä toiseen. 

Vierailija
11/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ehkä puhuisi VAATIMISESTA vaan NEUVOTTELEMISESTA. Mutta kyllä näistä asioista yleensä pystytään neuvottelemaan, jos molemmat ovat tarvittaessa valmiita tulemaan hieman vastaan.

Itsestään selviä tänä päivänä (ainakin itselle) on puhelinetu, lounasetu, virkistyssetelit tai vastaavat, hyvä työterveys (mukaan lukien erityislääkäripalvelut, mutta tämä harvemmin on neuvoteltavissa, jos ei kuulu ko yrityksen systeemeihin). Yleensä myös lomista on pystytty neuvottelemaan ja uusi työnantajakin on ymmärtänyt, että ei kukaan ilman töitä jaksa painaa hommia (jos suoraan edellisestä työstä siirtyy uusiin tehtäviin)

Vierailija
12/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 jatkaa niistä omista "vaatimuksista" vielä. 

Itse vaihdoin tässä päällikkötason tehtäviä muutama vuosi sitten ja oma "vaatimuslistani" oli:

- täydet palkalliset vapaat seuraavalle kesälle ja viikko seuraavalle talvelle (vaihdoin maaliskuussa eli olisi ollut muuten vain 2 päivää lomaa seuraavana kesänä eikä laisinkaan seuraavana talvena)

- palkaton vapaa 1 viikko huhtikuulle (seuraava kuukausi siitä kun siirryin) jo varattua matkaa varten 

Nämä hyväksyttiin mutta minulla tosiaan työhistoriaa jo yli 15v takana ja siirryin päällikkötehtävästä toiseen. 

Noniin, juuri tätä tarkoitin. Itse olen pitkään ollut nykyisessä yrityksessä ja tietyt etuudet (esim nämä lomat) haluan siirtää mukaani. Mietin vain, että miten onnistuu :) Kiitti. Ap

Vierailija
13/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Mutta ei heti ensimmäisenä kesänä välttämättä ole ehtinyt kertyä lomaa, ja tämä juurikin se kysymys oli. Esim, nykyisessä työssä on 6 viikon loma aina kesäisin. Ap

Ns. lomanmääräytysmisaikahan alkaa aina 1.4. ja päättyy 31.3. ja sitä lomaa kertyy normaalisti 2,5vrk/kk, jos viikkotyötunnit tulee täyteen (n. 37,5/40h) eli 1kk kesällä ja viikko sitten seuraavana talvena.

Alkuperäiseen kysymykseesi kun vastaan: Toki voit pyytää saada kesälomaa (mieluiten palkallista), jos esimerkiksi olet käyttänyt lomasi irtisanomisajan lyhentämiseen. Valitettavasti tavallisella duunarilla ei juurikaan ole mitään mahdollisuuksia saada mitään "bonuksia", koska tulijoita ko. paikkaan on vaikka kuinka ja vielä pienellä palkalla (kiitos Kiky:n). 

Vierailija
14/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakituinen sopimus, oma työhuone, itse valittu kalusto ja työterveysmahdollisuus yksityisellä.

Vierailija
15/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä vaatinut mitään, mutta hain työpaikkoja, jotka vastasivat koulutustani ja kokemustani. Pyysin yhtä paikkaa lukuun ottamatta parempaa palkkaa kuin edellisessä. Kysyin haastattelussa työsuhde-eduista, kuten työterveyshuollosta, työmatka- lounas- ja virkistyseduista, kännykästä, tietokoneesta, työpisteestä, lomien pituudesta ja niiden ajankohdan päättämisestä jne.

Osan sain, osaa en. Loma lyheni valtiolta yksityiselle siirryttäessä, mutta olisin voitolla, vaikka pitäisin erotuksen palkatonta. Lisäksi sain etätyömahdollisuuden, joka kuittasi lomien lyhenemisen moninkertaisesti.

Vierailija
16/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kovasti tilanteestasi. Jos uskot, että sinulla on hyvä neuvottelutilanne, niin mikäänhän ei estä vaatimasta vaikka mitä. Ja on aloja, joilla tulijoille todellakin annetaan vaikka mitä, jotta saadaan heidät töihin.

Itse vaihdoin työpaikkaa toukokuussa. Onnistuin neuvottelemaan itselleni täksi kesäksi täydet lomat (4 vkoa) ja ensi talveksi täydet lomat (1 vko) vaikka ensin esimies oli sitä mieltä, että ei heillä ole tällaisista ikinä neuvoteltu. Kolmen pienen koululaisen lapsen äitinä en vaan olisi saanut kesää mitenkään toimimaan ilman täyttä kesälomaa

Vierailija
17/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollyday kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ns. lomanmääräytysmisaikahan alkaa aina 1.4. ja päättyy 31.3. ja sitä lomaa kertyy normaalisti 2,5vrk/kk, jos viikkotyötunnit tulee täyteen (n. 37,5/40h) eli 1kk kesällä ja viikko sitten seuraavana talvena.

Alkuperäiseen kysymykseesi kun vastaan: Toki voit pyytää saada kesälomaa (mieluiten palkallista), jos esimerkiksi olet käyttänyt lomasi irtisanomisajan lyhentämiseen. Valitettavasti tavallisella duunarilla ei juurikaan ole mitään mahdollisuuksia saada mitään "bonuksia", koska tulijoita ko. paikkaan on vaikka kuinka ja vielä pienellä palkalla (kiitos Kiky:n). 

Olen hyvin tietoinen miten palkanlaskenta ja kesälomat menevät. Olen näitä joskus aikanani tehnyt. Kysyinkin extrasta mitä voi pyytää, kun vaihtaa töitä. En ole duunari, joten tämä on mahdollista alallani. Ap

Vierailija
18/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- täysi palkallinen lomaoikeus heti työsuhteen alussa

- puhelinetu dataliittymällä

- vakituinen työsopimus

- etätyöoikeus

Nämä olen aina saanut, usein tarjottu ilman että olen edes pyytänyt.

Vierailija
19/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen äiti kirjoitti:

Riippuu kovasti tilanteestasi. Jos uskot, että sinulla on hyvä neuvottelutilanne, niin mikäänhän ei estä vaatimasta vaikka mitä. Ja on aloja, joilla tulijoille todellakin annetaan vaikka mitä, jotta saadaan heidät töihin.

Itse vaihdoin työpaikkaa toukokuussa. Onnistuin neuvottelemaan itselleni täksi kesäksi täydet lomat (4 vkoa) ja ensi talveksi täydet lomat (1 vko) vaikka ensin esimies oli sitä mieltä, että ei heillä ole tällaisista ikinä neuvoteltu. Kolmen pienen koululaisen lapsen äitinä en vaan olisi saanut kesää mitenkään toimimaan ilman täyttä kesälomaa

Tämä on juuri se. Itse olen tottunut pitämään 6 viikkoa kesällä lomaa (putkeen), enkä haluaisi vaihtaa työtä, jossa ei ole kesäloma mahdollinen.Olen tämän tehnyt monta kertaa, ja on se raskasta olla melkein 2 vuotta töissä, ennen kunnon lomia. Varsinkin tällä alalla missä olen. Ap

Vierailija
20/21 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeksi hakenut töitä joskus 90-luvulla. En varmaan enää edes osaisi.

Yli 20 vuotta samassa firmassa.

Tehtävät toki vaihtuneet vuosien varrella.

Kriteerejä:

Liukuva työaika (40h viikko + pekkaset TAI 37.5h viikko + saldovapaat)

Hiljainen työtila(suunnittelutyöhön sopiva)

Työterveyshuolto yms edut

Lähellä kotia (työmatka max 15 suuntaansa)

Täydet lomat myös uutena työntekijänä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan