Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä juttuja, sääntöjä, tapahtumia muistat päiväkodista?

Vierailija
13.08.2018 |

Meillä joutui pikkukeittiöön syömään jos keikkui tuolilla ja päiväunille oli pakko mennä. Joskus oli televisiopäivä joihin lapset toivat turtleseja ja peukaloisen retkiä katsottavaksi, syntymäpäivillä sai avata aarrearkun josta sai valita itselleen pienen lelun ja kiiltokuvan. Yksi täti puristi aina kädestä kipeästi. Muistatteko mitään outoja sääntöjä? Miten päiväkodit ovat muuttuneet parissakymmenessä vuodessa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että vahdittiin että syön aamupalani (sinä päivänä oli pahaa puuroa) loppuun. Tuntui pahalta istua yksin pöydän ääressä muiden mennessä leikkimään, yksi päiväkodin aikuisista vahti ovella. :D Tämä vuonna 1994.

Vierailija
2/8 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväunipakko, oli ju 70-luvulla, mutta mä sain nousta sängystä heti, kun muut nukahtivat :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, että vahdittiin että syön aamupalani (sinä päivänä oli pahaa puuroa) loppuun. Tuntui pahalta istua yksin pöydän ääressä muiden mennessä leikkimään, yksi päiväkodin aikuisista vahti ovella. :D Tämä vuonna 1994.

Tää on myös ainoa muisto mikä mulla on päiväkodista! :D Mun vaan piti syödä se tarhantätien omassa huoneessa yhden hoitajan valvovan silmän alla. Oli ihan samoja aikojakin - mä menin 1995 ekalle, joten oli varmaan vuosi 1993, ehkä -92.

Vierailija
4/8 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista sääntöjä. Muistan yhden piirustushetken, sitten muistan yhden kerran jumppasalista, kun Yleisradio oli kuvaamassa materiaalia uutisiin. Sitten jännin asia, jonka muistan oli yksi kerta, kun kaverini houkutteli minut kanssaan katoamaan siivouskomeroon jonkun laululeikkituokion ajaksi, ja suostuin. Muistan, miten kurkimme komeron oven raosta kun muut leikkivät salissa ja tädit lauloivat mukana, eikä kukaan keksinyt, että kaksi puuttuu....

olisin jotenkin ilman muuta kuvitellut, että se heti huomataan, mutta halu anarkiaan oli isompi, kuin pelko mitä sitten tapahtuisi. Mutta ei tainnut tapahtua siis yhtään mitään.

Ne tuokiot olivat siis meistä aika tylsiä. Muistan myös joitain ulkoilukertoja pihalla.

Sitten muistan sen, kun yksi täti tapasi silittää hiuksiani päiväunille mennessä ja sen, että olisin joskus halunnut työntää yhden tytön ulos ikkunasta. (Maatason kerros). En pitänyt hänestä.

Ja muistan, että minua kerran itketti, kun suutuin ja se oli vain tosi raivostuttavaa, etten osannut raivota, kuten olisin ansainnut, sanoa, mikä v*tuttaa, vaan itkin. Täditkään eivät osanneet oikealla tavalla tukea ja auttaa ja olla ymmärtäväisiä, että mua oli loukattu jossain asiassa.

Vierailija
5/8 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päiväkodissa -85. En muista outoja sääntöjä. Meillä ei ollut pakko syödä, jos temppuili pöydässä niin ei joutunut minnekään, mitään jäähyä tms rankkua ei ollut, päiväunia ei ollut pakko nukkua, vaan sai mennä sellaiseen leikkitilaan leikkimään tai kuuntelemaan satua. Muistan, että kaikki inhosi juustokeittoa ja piti opetella itse kuorimaan perunat. Ja piti istua rivissä ruoan jälkeen katsoen seinäkellosta tasan 60 sekuntia ja samalla harjata hampaita jollain fluoritahnalla.

Vierailija
6/8 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväunipakko, oli ju 70-luvulla, mutta mä sain nousta sängystä heti, kun muut nukahtivat :)

Muistan miten tämä ärsytti minua lapsena 80-luvulla. Meillä oli pakko maata sängyssä, mutta onneksi sain sentään lukea sillä välin kun muut nukkuivat. Päiväkodin kirjavalikoima oli tosin surkea.

Vierailija
7/8 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purupala. Pieni välipala hetkeä ennen ulkoilua, josta sitten vanhemmat tulivat hakemaan. 

Purupalana oli usein lanttua tai naurista (!) 

Tämä joskus 70-luvulla.

Vierailija
8/8 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen allerginen kalalle ja kalan syömisestä seuraa oksentaminen. 2000-luvun alussa minun oli päiväkodissa pakko syödä joka viikko kauhallinen kala-annosta, koska äitini ei suostunut viemään minua allergiatesteihin. Ymmärrän päiväkotia, että eivät paljoa voineet tehdä, mutta sitä en ymmärrä, että sitä kalaa piti edelleen antaa se kauhallinen. Antoivat sentään oman ämpärin vessaan, jonne minut vietiin aina kalapäivänä oksentamaan lounaan jälkeen. Edelleen melkein 20 vuotta myöhemmin äitini ei usko, että olen kalalle allerginen, vaan on sitä mieltä, että haen huomiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi