Miten lapsuudenperheessäsi suhtauduttiin seksiin?
Keskusteltiinko seksistä, jos niin millä tavalla?
Kuulitko tai näitkö vanhempiesi harrastavan seksiä?
Keskustelitko seksistä sisarusten kanssa?
Miten arvelet lapsuudenkokemustesi vaikuttaneen seksielämääsi aikuisiällä/ovatkohan vaikuttaneet jotenkin?
Kommentit (43)
Ei puhuttu sisaristen tai vanhempien kanssa ja mitään ääniä en kuullut.
Hymylehti piilotettiin meiltä lapsilta..
Aina löydettiin ja bikininaisia sieltä tiirattiin.
Jatkuva ryske kuului naapurihuoneesta, kun velipoika toi tyttöjä saatille. Vanhemmat pitivät pienempää ääntä. Minäkin vapauduin aikanaan, traumoja ei jäänyt.
Aihetta ei ollut olemassa. Ei hyvällä eikä pahalla tavalla.
Ei puhuta, en ole kuullut ääniä ja kaikki seksuaalisuuteen liittyvä keskustelu on meillä hyvin vähäistä, ehkä jopa vähän tabu. Mielestäni erittäin hyvä näin. Itse koen olevani aseksuaali ja ikää 17 vuotta.
Ei puhuttu mitenkään, vanhempani eivät koskaan edes pussanneet tai halanneet tai muutenkaan osoittanut läheisyyttä toisilleen eikä kyllä hirveästi meille lapsillekaan. 2 vuotta vanhempi lapsuudenkaverini sai lapsen 15-vuotiaana ja silloin äitini alkoi panikoida, että seuraan samaa polkua. Vihjaili siis, että 13-vuotiaalle tyttärelle (jonka kuukautiset eivät olleet vielä alkaneet ja joka oli muutenkin ihan lapsi) olisi hyvä hankkia e-pillerit. Se oli aika hämmentävää. Harrastin seksiä ensimmäisen kerran 18-vuotiaana.
Tämä on vaikuttanut minuun paljonkin. Vasta nyt kolmekymppisenä seksistä on tullut ihan kiva asia mutta edelleen siihen liittyy ihan liikaa häpeää ja parisuhteen ongelmat on lähinnä tällä alueella. Olen vähän katkera tästä vanhemmilleni vaikkakin tajuan, että aihe on vaikea ja heidän omat suhteensa vanhempiinsa ovat olleet vaikeat.
Hyvin vapaamielisesti 1960-luvun maatalossa. Näimme eläinten kiiman ja astutuksen jo lapsina ja suhtauduimme siihen luonnollisena osana elämää. Isä oli hyvin huumorintajuinen ja läheinen. Hänelle kerroimme lauantaiyönä tansseista tultua, kuka oli kenenkin kaa ja ketkä on eronneet. Opimme, että seksi kuuluu elämään, mutta sitä ennen pitää olla rakkautta. Vanhemmat halasivat ja suukottivat toisiaan meidänkin nähtemme.
Luulen, että me lapset kaikki suhtaudumme seksiin avoimesti ja luonnollisesti, hyväksymme myös erilaisuuden. Sitäkin näimme jo lapsena ja siitä puhuttiin ihan normaalina ilmiönä, esim. muunsukupuolinen työkaveri, homomiehet jne. Ketään ei pilkattu, koska isä oli avarakatseinen ja ymmärsi kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vapaamielisesti 1960-luvun maatalossa. Näimme eläinten kiiman ja astutuksen jo lapsina ja suhtauduimme siihen luonnollisena osana elämää. Isä oli hyvin huumorintajuinen ja läheinen. Hänelle kerroimme lauantaiyönä tansseista tultua, kuka oli kenenkin kaa ja ketkä on eronneet. Opimme, että seksi kuuluu elämään, mutta sitä ennen pitää olla rakkautta. Vanhemmat halasivat ja suukottivat toisiaan meidänkin nähtemme.
Luulen, että me lapset kaikki suhtaudumme seksiin avoimesti ja luonnollisesti, hyväksymme myös erilaisuuden. Sitäkin näimme jo lapsena ja siitä puhuttiin ihan normaalina ilmiönä, esim. muunsukupuolinen työkaveri, homomiehet jne. Ketään ei pilkattu, koska isä oli avarakatseinen ja ymmärsi kaikkia.
60-luvulla ei ollut mitään muusukupuolisia. Lopeta se punavihreä propagandismi.
Jos siitä jotain puhuttiin, niin yleensä kielteiseen sävyyn. Harvassa perheessä varmaan kannustetaan lapsia puhumaan seksiasioista ja olemaan kiinnostuneita niistä. En ole nähnyt enkä kuullut vanhempien harrastavan seksiä, olin pieni kun erosivat.
Lapsena seksuaalisuus aiheutti syyllisyyden tunteita, mutta ei enää aikuisena. Seksi ei ole koskaan ollut minulle kovin tärkeää. Esim. alkoholin käyttö ei lisää seksihalujani, vaan ennemminkin vähentää niitä. En usko tämän johtuvan seksikielteisestä kasvatuksesta, koska harvalla aikuisella on ollut kovin seksimyönteinen kasvatus. Varmaan ihmiset ovat luonnostaan erilaisia tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla ei ollut mitään muusukupuolisia. Lopeta se punavihreä propagandismi.
Kyllä oli. Kalju mopolla ajava "Terttu" joka ei koskaan tulut saunailtoihin. Hänellä oli karvainen rintakehä jne. Mutta naisena häntä käsiteltiin.
Kauniina Jumalan lahjana. Puhuttiin aika paljon, muistan kyselleeni kaikenlaista. On vaikuttanut, oli itsestäänselvää että halusin odottaa Sitä Oikeaa ja näin se sitten menikin <3
Ei puhuttu, mutta kuulin kun samassa huoneessa nukuttiin.
Kanssani harrastettiin seksiä kun olin n 2-3 vuotias. Ei jäänyt hyvät muistot.
Ei puhuttu sanallakaan koskaan, mutta vierestä jouduttiin katsomaan äidin ja lukuisten miesystävien paneskelua.
En itse pysty seksiin enää ollenkaan.
Esitettiin eläimellisenä toimintana, kun maatilalla asuttiin ja kerran isä kuuli pikkusiskoni touhut niin piiskasi vyöllä.
Toinen vanhemmista puhui heidän (vanhempien) seksielämästä hyvin avoimesti (ja täysin rajattomasti) jo kun olimme pieniä. Toiselle vanhemmista koko aihe oli tabu, televisioista käännettiin toinen kanava jos elokuvassa suudeltiin pitkään. Samalla tämä rajaton vanhempi kuljetti lapsia herätysliikkeiden kokouksissa.
Jätti jälkensä, pitkään seksi oli vaikea asia, synti, josta ei voinut puhua eikä siitä saanut nauttia. Onneksi isoimmat estot olen saanut käsiteltyä, ja seksielämä mieheni kanssa on hyvää ja toimivaa.
Ei oikeastaan puhuttu mitään, eikä ikinä mitään kuulunut. En koskaan ole nähnyt vanhempieni edes pussaavan, joskus mietin onko parisuhdekin enemmän kaverillinen vaikka yhdessä ovat.
Itse 21v enkä ole harrastanut seksiä
Ei puhuttu mitään, mutta lapset katselivat aikuisten seksitouhuja. Lapsille annettiin silti kuva, että seksi on syntiä. Jäi traumat.
EN MUISTA. Mutta olin kyllä tietoinein sukupuolitaudeista ym riskeistä, eli on varmasti keskusteltu jossain välissä.
Ei kauheasti puhuneet ja hyvä varmaan niin. Sen muistan kun olin keuhkokuumeen saanut ja tulehdusarvot korkealla, toinen vanhempi kysyi olenko harrastanut seksiä?! Ilmeisesti ajatteli että seksitauti. En ollut ikinä edes harrastanut seksiä vielä silloin.