Mitä asioita, tuotteita, perinteitä, tai ihan mitä tahansa kaipaat 1990-luvulta?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun lähdettiin usein sunnuntaina vanhempien kanssa ajelulle. Yleensä joko vain ajeltiin muuten vain autolla ympäriinsä tai sitten tehtiin yllätysvisiitti mummolaan tai jonkun muun tutun luokse. Harva taitaa enää nykyään ajella autolla sunnuntaisin vain huvinvuoksi.
Mä teen tota yksin :D tosin en kyllä mainosta sitä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Herranen aika! Mä olen kai jo niin vanha, mutta aikakäsitykseni on tosi vääristynyt. Oikeasti olen vasta 38v, synt.1980. Silti, kun kysytään 90-luvun muistoja jne, tuntuu kuin se ois ollu justiinsa ha että ei koske mua muistella noita aikoja..
Hitto, ja mä oon ollu 10-20v sillä vuosikymmenellä. Tuntuu, että milleniumistakin on sen viis vuotta max. ja oikeesti on 18v...
Häiriintyykö muilla ikätovereilla aikakäsitys näin?
Oon syntynyt 1996. Tuntuu hölmöltä että siitä mitä tapahtu joskus 20 vuotta sitten tuntuu olevan vain lyhyt hetki mutta siitä mitä tapahtui vaikkapa viimeviikolla jo pitkä ikuisuus. Ja vaikka oon vasta parikymppinen tuntuu niin hullunkuriselta ja väärältä, aivan kuin olison hirveän vanha ja hyvin nuori yhtä aikaan.
Turvallisuuden tunnetta julkisilla paikoilla ja kotona. Nykyään ( asun haja-asutusalueella yksin omakotitalossa) en aukaise tuntemattomille ovea.
Kaipaan sitä läheisyyttä mitä ennen sai. Nykyään on älypuhelimet ja kaikki ovat yksin niiden kanssa.
Olin 90-luvulla teini ja nuori aikuinen. Kaipaan sitä, että kylään saattoi mennä/tulla ilmoittamatta. Sitten kun kännykät yleistyi puolivälissä ysäriä, tuo tapa muuttui dramaattisesti. Oli muka niin hienoo soittaa viereiseen opiskelijakämppään vieraisille menosta.
Sitä että ihmiset ei olleet niin ulkonäkökeskeisiä kuin nyt. Eikä ollut niin järjetöntä terveysvouhotusta.
Vierailija kirjoitti:
Olin 90-luvulla teini ja nuori aikuinen. Kaipaan sitä, että kylään saattoi mennä/tulla ilmoittamatta. Sitten kun kännykät yleistyi puolivälissä ysäriä, tuo tapa muuttui dramaattisesti. Oli muka niin hienoo soittaa viereiseen opiskelijakämppään vieraisille menosta.
Puhelut maksoi monta markkaa minuutti. En muista mitä tekstarit maksoi, muistaako joku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelut maksoi monta markkaa minuutti. En muista mitä tekstarit maksoi, muistaako joku?
Varmaan jonkun kymppitonnin.
Kunnon vaatteita, ei mitään muotivillitystä.
Kestäviä kodinkoneita, Lauantai-toivotut radiosta.
Kuukauden western, ja lauantai- action televisiosta.
Sanottiin asiat kasvotusten, ei somea ja internetiä.
Videokasettivuokraamo.
Helmitaulu koulussa
Nokian vanhat kestävät matkapuhelimet
Videonauhurit.
Elokuvan nauhoittaminen kaupasta ostetulle videokasetille
Mentiin ostamaan jumppatossut päiväkotiin ja peruskoulua varten.
Se että päiväkodissa ja koulussa oli oikeasti sisätossupakko, ja tuosta säännöstä pidettiin tiukasti kiinni.
Selkeät säännöt päiväkodissa ja peruskoulussa. Ei ollut mitään keskusteluja vaan asiat sanottiin ihan niin kuin ne on. Opettajan kanssa ei keskusteltu, vaan puhutiin ihan oikeista asioista.
Ensimmäinen koulupäivä, ja tutustuminen koulun opettajiin/rehtoriin.
Kaverin kanssa tehtiin kävelymatkoja, ilman älypuhelinta. Taskussa oli nokian näppäinpuhelin ilman internetiä.
Läheisyys ja yksinäisyys.
Koulumatkalippu oli ns: Reikäkortti, bussikuski teki pihdeillä reikämerkinnän korttiin. Bussilippuvihko siitä otettiin yksi lippu, joka annettiin bussikuskille.
Vierailija kirjoitti:
Pankkeja joista sai rahaa.
Eli et ole ainakaan Oma sp:n asiakas ?
Sieltä kävin tililtäni nostamassa viimeksi perjantaina nostamassa taas vähän.
Sitä, että joka päivä ei ollut tätä ilmastonmuutos-kauhu uutisia.
Netittömyyttä ja kännykkämättömyyttä.
Ja sitä, että Kauniit ja Rohkeat oli paras televisio-ohjelma.
Miksi kaipaatte elämää ilman internettiä? MIKSI???
Kaikki on nykyään paremmin, paitsi väestöpohja tietyltä osin. Siitä en voi puhua enempää, koska mielipidettäni ei sallittaisi.
Mies32vuotta kirjoitti:
Mutta silloinhan oli joka päivä tätä ilmastonmuutos kauhistelua.
1990-luvun loppupuolella oli muotia pitää bileitä 1970- ja 1980-luvun teemoilla. Monet pukeutui muutenkin silloin mm trumpettihousuihin ja minihameisiin.
Kännykät oli vielä 1990-luvun puolivälissä valtavan isoja. Siitä kutistuivat pikkuhiljaa. Härskit ketjuviestit levisivät tekstiviesteissä. 1990-luvun alussa ala-asteella piti olla levikset ettei kiusattu. Suosikki-lehti oli kova sana. Kovikset tupakoi ja joi jo ala-asteella ja pyöri viikonloppuöisin kaupungilla. Neitsyys oli hienoa menettää ennen kuin peruskoulu loppui. Teinidiskoissa kaikki 12-15 veet oli kännissä.
Satanismi oli trendikästä.
Mies32vuotta kirjoitti:
Otsonikerroksen ohenemisesta jauhettiin jatkuvasti jo 1980-luvulla. 1990-luvulla oli kettutytöt, Ruohonjuuri ja alkoi kasvissyönnin isompi läpilyönti, mm. soijatuotteita alkoi tulla. Kirpputorit tulivat muotiin 1990-luvun loppupuolella. Tämä kaikki liittyy ympäristötietoisuuden kasvuun, mihin kuuluu myös tietoisuus ilmastonmuutoksesta.
Hassua, että joillekin ilmastonmuutos on vieläkin uusi asia, vaikka siitä on jauhettu varmaan 30 vuotta.
Herranen aika! Mä olen kai jo niin vanha, mutta aikakäsitykseni on tosi vääristynyt. Oikeasti olen vasta 38v, synt.1980. Silti, kun kysytään 90-luvun muistoja jne, tuntuu kuin se ois ollu justiinsa ha että ei koske mua muistella noita aikoja..
Hitto, ja mä oon ollu 10-20v sillä vuosikymmenellä. Tuntuu, että milleniumistakin on sen viis vuotta max. ja oikeesti on 18v...
Häiriintyykö muilla ikätovereilla aikakäsitys näin?