MAALISKUISET VAPUN JÄLKEEN (ti-to)
Hei missäs kaikki on?!? Tässä pino, nyt vaan viestejä tulemaan!
Kommentit (33)
Vielä se henki pihisee täälläkin, vaikka tiukkaa tekee... Olen onnistunut saamaan jonkun kumman kuumetaudin: kuume nousi yllättäen eilen päiväunien aikana yli 38 ja on sitten sahannut edes takaisin koko yön. En nyt yhtään tajua mikä tauti tämä tällainen on, kun rinnatkaan eivät ole kipeät (eli ei ole rintatulehdus?), mutta ei ole mitään flunssankaan oireita. Ja nyt vähän huolestuttaa Tillin puolesta: kuumemittari väittää ettei tytöllä ole kuumetta mutta tyttö nukkui _koko_ eilisen päivän, heräsi vaan välissä syömään (ja aina tosi vähän).
Noh, aamulla mies sitten päätti jäädä meitä kotiin hoitamaan ja tekemään etätöitä ainakin täksi päiväksi. Kuinka ollakaan se on toistaiseksi johtanut vain siihen että äijä makaa edelleen sängyssä unten mailla ja minä olen saanut hoitaa lasta ihan kuin normaalistikin. Huoh.
Tällaista siis meillä. Ei oikein tämä kuumeinen ajatus luista. Harmittaa kun olisin halunnut kaupungille ostamaan pikkuveljelle rippilahjaa ja huomenna sinne lapsimessuille. Nyt pitää vissiin vaan yrittää ottaa vieläkin rauhallisemmin ja parantua pikaisesti.
Suhni
Meillä vauva täyttää tänään kuukauden :) Yönukkumiset on ruvenneet pitenemään ahkeran iltatankkauksen ansiosta, viime yönä nukuttiin iltakymmenestä puoli neljään! Siitä nopea syöttö ja vielä unta vähän yli kuuteen, varhaisaamut tuppaavatkin sitten olemaan levottomia, eikä poika enää ainakaan omaan sänkyyn siinä vaiheessa helpolla rauhoitu. Meillä onkin edessä uuden sängyn osto, tähän asti ollaan pärjätty 120-senttisellä, mutta kun yösyöttöjen aikana on aina joku tippumassa sängystä, niin päätettiin siirtyä aikuisten sänkykokoon...
Päivissäkin on jonkinmoista rytmiä, mutta edelleen siinä saattaa tapahtua hassuja vaihteluita, joihin ei äippä kerkiä mukaan. Pääsääntöisesti kuitenkin tässä aamupäivällä nukutaan pihalla ja yleensä käydään myös lenkillä, sitten hiukan syödään ja seurustellaan ja vielä tonne viiteen asti torkutaan. Pihalla sekin sujuu paremmin, päivisin on pojan hankala nukahtaa sisälle jostain syystä. Yleensä siitä iltapäiväviidestä eteenpäin sitten seurustellaan ja syödään ahkerasti tonne iltayhdeksään-kymmeneen. Illan päätteeksi on kieltämättä aika tyhjiin pumpattu olo ja mietinkin, että vieläköhän se vauva saa jotain siinä loppuvaiheessa... Paljon tuntuu menevän aikaa myös unen sekaiseen nautiskeluun, eli selkeästi toimin myös huvituttina. Välillä meillä kelpaa myös vähemmän luonnollinen tutti, mutta se ei kyllä omin voimin tahdo vielä suussa pysyä, vaan yleensä lentää useampaan otteeseen pois. Onneksi useimmiten riittää se, että tutin avulla vähän rauhoitutaan ja sen jälkeen siitä voi luopua ja nukahtaa ilman.
Vappuna tehtiin kunnon sukulaisvierailu ja istuttiin 4 h suuntaansa autossa. Mukavasti meni sekin yhdellä pysähdyksellä, vaikka ininästä kyllä saattoi loppuvaiheessa päätellä, että asentoa voisi olla mukava vaihtaakin välillä. Tosin niin olisi ollut äipänkin mielestä, mun häntäluu murtui synnytyksessä ja on edelleen varsin arka istuessa pitkään samassa asennossa. Epparihaavakaan ei oo missään vaiheessa vaivannut, kun toi häntäluu on vienyt voiton ;)
Tällaista tänne, palaillaan...
Tämähän on ihmeellistä, kun toista päivää peräkkäin notkun täällä palstalla... Poika nukkuu tuossa ulkona ja on vielä muutama minuutti aikaa itselle, ennen kuin herää syömään.
On kyllä kerrassaan mahtava ilma!! On vähän liiankin lämmin näin toukokuun alkuun. Sitä pelkää, että tällaiset hyvät kelit näin aikaisin kostautuu sitten huonona kesänä... Toivotaan kuitenkin että kesästä tulee aurinkoinen ja lämmin!! :)
Mitä ihmettä te laitatte vauvalle päälle ulos, jos se on vaunuissa?? Mä nyt laitoin vielä kuitenkin tuon äippäpakkauksen vanupuvun, mutta otin kyllä sen vaunujen päällyssuojan pois, ettei poika tukehdu sinne. Mun mielestä maa hohkaa kuitenkin vielä kylmää ilmaa, että on tosi vaikea miettiä mikä olis sopivasti vaatetta.
IMETYKSESTÄ EHKÄISYKEINONA oli puhetta ja voin kertoa, ettei kannata kokeilla toimiiko ellei ole varma siitä, että lisää lapsia saa tulla heti perään. Mulla meinaan tuli jo ensimmäiset menkat viime viikolla. :( Raskausaika oli niin ihanan huoletonta aikaa niiltä osin, joten vähän otti päähän, kun tajusin mistä on kyse.
Ketä muita on menossa LAPSIMESSUILLE kuin Monkey?? Kannattaako sinne mennä pelkästään vauvan kanssa? (siis kun ei ole vanhempia lapsia, joille siellä olis toimintaa) Mä suunnittelin menoa, mutta mulla kipeytyi jostain syystä eilen alaselkä ja nyt on vähän vaikeuksia seistä suorassa, saati nostella poikaa. Olin ajatellut mennä sinne poika kantoliinassa, mutta nyt vähän arveluttaa tuon selän vuoksi. Lähinnä haluaisin mennä sinne KESTOVAIPPOJA kattelemaan, mutta mahtaako siellä edes olla paljoakaan niiden tiimoilta. Joku (oliko SANTTU?) täällä aikoi ainakin ostaa sieltä vaippoja.
Mä olen nukkunut kahtena yönä peräkkäin vähän reilu viis tuntia, aivan luksusta!! :) Mies on ottanut pojan hoitoonsa iltasyötön jälkeen ja päästänyt mut unten maille. Toissa yönä molemmat olivat nukkuneet myös melkein viis tuntia (ensimmäistä kertaa!!) ja viime yönä 3,5 tuntia. Eilen oli taas maha vaivannut ja poika piereskellyt tunnin verran ennen nukahtamista. En tiedä johtuisko siitä, että eilen mun tuli syötyä vähän tulisempaa ruokaa, on meinaan ennenkin poika itkeskellyt mun lisättyä sweet chili soossia sapuskaan...
Taidan mennä nyt tuohon ulos istuskelemaan pojan seuraksi, kun se vielä nukkuu.
Aurinkoista päivää kaikille!!! :)
t: Hömppä ja poju 7+vkoa
vaippoja ostamaan. Viime vuonna ostin sieltä esikoiselle vaipan ja saa hieman halvemmalla kuin tilaamalla (no säästää ainakin ne postikulut).
Olen netistä katsonut valmiiksi hinotja niihin vaippoihin mitä olen ostamassa (useammalta eri myyjältä) ja sen mukaan sitten messuilta katson. Pompolilla on ollut aika hyvin halvempia nämä meidän käytössä olevat. He ovat myös messuilla.
Me ollaan menossa sinne koko perheen voimalla. EMilia on vielä sen verran pieni (1,5v) ettei hänelle sielä ole muuta kuin katseltavaa, mutta eiköhän hyvin jaksa. Ja onhan siellä niitä vauvanruoka maistiaisia! Ja muistakaahan kaikki ottaa nitä ilmaisnäyttitä vaipoista ja soseista ym. mukaan. Aiempina vuosina on ainakin tosi hyvin ollut ilmaisia purkkeja jaossa (Muksun puuroa ja jugurttia sekä eri merkkisiä vaippoja).
Eilen tuli postissa tilaamani pari sisävaippaa ja illalla hain vielä postista kantoliinan:) Himena on liinan kanssa opettelua, mutta eiköhän se siitä:)
Ulkona on aivan ihana ilma, mutta esikoinen on kuumeessa, niin ulos ei päästä:(
-Santtu, Emilia 1,5v ja Markus 10,5vko
[color=maroon]Kyllä mä oon ollu lapsimessuilla ihan pienenkin kanssa (siis sillon kun neiti oli vauva) ja onhan siellä kovatsi katseltavaa äidille ja tosiaan paljon saa kaikkee ilmaistavaraa mukaan.
-Monkey-
täällä ollaan tyytyväisinä hyvin nukutun yön jälkeen, eilen meni pojan päiväunet sekasin ja oli illalla itkuinen, kun raukkaa väsytti niin kovasti, mutta nukkui sitten klo. 21.30-5.30 eli 8 tuntia putkeen !!!!!!
myö ollaan menossa koko perheen voimin viikonloppuna lapsimessuille, siinä kun on ne pienoismalli messut samassa, ni on mieskin innoissaan lähössä. ajattelin kans kattella KESTOVAIPPOJA sieltä.
HÖPSIS oli tosiaan kiva törmätä noin sattumalta, löytyikö sieltä Kampista sitä lastenhoito huonetta ja oliko se mimmonen?
nytpoika hermostuu tässä sylissä tähän miun naputteluun..... palaillaan
fiona77 ja poika 8vko3pvä
....Aivan mielettömän ihana ilma!! Meillä pikku-herra nukahtikin tänään sisälle kolmeksi tunniksi -masulleen, lempiasento- niin pääsin ulos puutarhaa kuokkimaan. Pesin puutarhakalusteet ja -katoksen ja laittelin vähän kukkapenkkejä ja haravoin. Siis kaikkea sellaista mitä tällainen viherpeukalo pystyy tekemään;) Meillä on pieni suihkulähde takapihalla, pesin sen ja siellä oli ISO sammakko. Hyi mikä limainen otus! Kaivelin altaasta lehtiä ja ihmettelin mitä limaa pohjalla tuntuu ja sammakko sieltä pomppasi. Säikähdin ja vähän pelästyinkin!!
Nyt vauva on vieressä sitterissä. Juttelee nalleille ja kiljahtelee. Ihanan kuuloista toi vauvajuttelu, kuulostaa ihan aku ankalta. Niin ja housuissa taitaa olla taasen mega-kakat, mutta ei näköjään haittaa. Täytyy kohta mennä vaihtamaan vaippa ja lähteä vähän vaunuilemaan. Täytyy itekkin muistaa vähän varoa tuota lämmintä ilmaa ettei tule rintatulehdusta.
Muakin vähän ne lapsimessut kiinnostaa, mutta epäilyttää onko siellä tarpeeksi kaikkea mielenkiintoista. Vauvaa kun ei mikään vielä kiinnosta. Voi olla, että jään huomennakin puutarhahommiin, kun on luvattu niin kaunista ilmaa.
NAPNAP kyseli missäpäin Vantaata asutaan: Ilolassa asustellaan eli Ruskeasannan vieressä, jos tiedät? Aika eri puolella Vantaata siis kuin te.
Mutta nyt vaihtamaan vaippaa ennen kuin kakka on korvissa asti!
Nauttikaa auringosta!
Sport75 ja ukkeli 7+vkoa
Muistelenko oikein, että sinulla on ollut sappivaivaa ja nyt hiljattain poistettu sappirakko?
Minulla todettiin tänään sappitulehdus ja -kiviä, olisivat ottaneet osastolle ja mahdollisesti leikkaukseen, mutta pyysin josko voisi hoitaa asian vähän myöhemmin. Tyttö on niin pieni vielä ja sunnuntaina on ristiäisetkin... Sain antibioottikuurin ja laittoivat leikkausjonoon. Toivottavasti tämä olo tästä helpottuisi. Mummo on onneksi ollut täällä auttamassa lastenhoidossa, kun isi on joutunut olemaan töissä.
Mutta aurinkoisia päiviä kaikille!
Nonna ja tytöt :)
Nonna81: Joo mulla alko suunnillee puolivälissä raskautta vaivaamaan oudot ylävatsa kivut ja sit ekan päivystyskäynnin jälkeen laitto ylävatsan ultraan lähetteen ja epäily osoittautu oikeeks eli sappikivet aiheutti sen.
Kärsin koko loppu raskauden ja vielä raskauden jälkeenkin kivuista. 2vko synnytyksen jälkeen poistettiin tähystyksellä sappitiehyeen jäänyt kivi päivystyksessä. Silloin rukoilin 12h kivun jälkeen, että olisivat samantien poistaneet koko sappirakon, mutta ei. Onneks kipu loppu kuitenkin kiven poisoton jälkeen. Sanoivat, että parempi tehdä sappirakon poisto suunnitellusti. Mulla ei siis missään vaiheessa ollut rakko tulehtunut, joten suosittelivat odottamaan. 1,5 vko sit se poistettiin suunnitellusti ja olin viime viikon tosi kipeenä kun flunssa iski vielä samaan aikaan. Tosin kipulääkkeet on tosi hyviä et niitä kun söi niin veivät kaiken kivun. Tyhmänä ekana iltana luulin pärjääväni ilman ja itku pääs kun yritin sänkyyn mennä... mut särkylääkkeitten voimin selvisin ja nyt ei oo muutamaan päivään enää tarvinnut niitä syödä. Menin aamulla sairaalaan ja illalla pääsin pois eli ei kauaan tarvinnut sairaalassa olla.
Jos kipuja on usein niin siihen liittyy haimatulehduksen riski, et kannattaa hoitaa se mahdollisimman pian. Varsinkin jos sulla on ihan rakko päässy jo tulehtumaan. Oliks sulla sit kipuja vai miten asia selvis?? Kannatta kysyä sun omalta lääkäriltä vielä jos joku asia askarruttaa. Mä kun en mikään asiantuntija oo kuitenkaan =) Kiva kun tää on kuulema yleensä vasta 3-kymppisten naisten ongelma... Olin sit se poikkeus. No eipähän pitäis enää vaivata ;)
JÄLKITARKASTUKSESTA: Onko mahdollista, että kaikkialla ei LÄÄKÄRI tee tarkastusta?!?! Uskomatonta!!! Munkin mielestä tosi tärkeetä, että lääkäri tutkii ja pidin sitä ihan itsestään selvyytenä vaikka en aikasemmin ollut ajatellut koko asiaa. Multa ensiks terveydenhoitaja mittas verenpaineen ja painon sekä katso labrakokeiden tulokset ja sit menin lääkärin huoneeseen, jossa lääkäri kyseli askarruttaako synnytykseen liittyen joku mieltä ja kyseli ehkäisystä jonka jälkeen sit tutki alapään. Sanoi, et hyvin on parantunu, mutta löysi sitten jonkun patin vasemmasta munasarjasta kun paineli vatsaa. Kävin ultrassa niin ei siellä sit mitään löytynyt eli oli luultavasti tavaraa suolessa kun on toi ummetus joskus vaivannut... =/ Mut hyvä niin =)
Olipas ihana viime yö nimittäin Joanna nukkui 23-07:30. Virkeenä sit syötin ja luulin, että nyt noustaan, mutta neiti nukahtikin taas syötön ja vaipan vaihdon jälkeen ja jatkoi uniaan klo 11 asti. Waude! Mä pyörin sängyssä pari tuntia ja olin sit itsekin nukahtanut, et nyt ei kyllä voi valittaa... En ole cuplatoniakaan antanu viikkoon ja silti tyttö on nätisti ja näyttää nauttivan olostaan, joten hyvä niin. Mitä vähempi pakollisen rauta-, d-vitamiini- ja refluksilääkkeen lisäks joutuu muita antamaan sen parempi.
Ostettiin eilen rintareppu kauppareissulla. Mies kokeili ensimmäisenä ja mä vasta tänään. En vielä kauaa uskaltanu haavojen takia pitää, mut luulen, et kesällä tulee sit enemmän käytettyä. Toi uus sitteri on kyllä päivien pelastus. Meidän vauva on nyt entinen sylivauva kun tossa uudessa on lelukaari niin tuijottelis ja juttelis niille leluille vaikka kuinka kauan!! Kiva et pystyy vähän vapaammin tekee kotiaskareita tytön ollessa hereillä. Sit jos väsyneenä rupee kitisee niin ei muuta kuin tutti suuhun ja sitterin värinätoiminto päälle ni johan tyttö luulee olevansa autossa ja simahtaa aika nopeesti, heh =D
Nyt Jansku heräileekin jo niin täytyy lähtee vaipan vaihtoon.
Mukavaa päivää kaikille,
-S & J-
Voisin laittaa viel osotteen ja kuvan jos joku muu harkitsee uuden sitterin ostoa. Tuolla on paljon vaihtoehtoja ja tuli nopeesti postitse. http://www.babyshop.fi/product_catalog.php?c=9 (neljäs kuva kun laskee ylhäält alaspäin (54¿)).
Monkey, sun pojalla oli muistaakseni sammasta ja saitte ihan resepti-lääkettä. Tehosiko se? Joannalla on kans ollu sammasta ja aluks kokeilin sitruunan ja puolukan mehua, mut ei mitään tehoa. Sit oon antanu asian olla kun se ei oo kielestä lähteny leviimään eikä mitenkään tunnu haittaavan tyttöä. Meillä maanantaina neuvola niin täytyy vielä tädiltä kysyy asiasta.
Hirveetä odotella kun toisella ois jo hirmuinen nälkä...
[color=maroon]Poika ollut tänään kovin hyväntuulinen, niin on äitikin päässy ihmeen usein koneelle kurkkii :)
[b]Simbucca[/b], meillä tosiaan oli lääkettä sammakseen, mutta kun sitä piti antaa ihan älyttömiä määriä kerrallaan, niin jätin antamatta. Poika meinasi siihen tukehtua. Ihan vaan kielessä sitä on meilläkin ja eilen terkka sanoi, että sitruuna voi koittaa hoitaa. Ei vissiin muistanu edes antaneensa lääkereseptiä.
Nyt tuli HUUTAVA nälkä...
-M-
Vautsi mikä ilma, mittari näyttää +19 astetta ja aurinko porottaa. Ihan kesäfiiliksissä ollaan.
Jälkitarkastuksesta vielä. Meillä neuvolassa käytäntö seuraavanlainen: Kuuden viikon jälkeen synnytyksestä pääsee terveydenhoitajalle tarkastukseen ja tämän jälkeen sitten saa ajan lääkärille (normaalisti noin 1-2kk:n päähän tosta terkkarin tekemästä tarkastuksesta).
No tietty mun tuurilla meidän neuvolalääkäri siirtyi äsken
muualle töihin, eikä uudesta lääkäristä ole tällä hetkellä vielä
mitään tietoa, joten siksi tällainen " palvelu" tällä hetkellä. Olisihan sitä voinut odottaa siihen asti kun uusi lääkäri saadaan (jos/kun saadaan)
, mutta teki jo niin kovasti mieli treenaamaan kunnolla ja halusin sitä ennen lääkärin mielipiteen kropan voinnista, että käväsin sitten tolla omalla gynellä. Kaikki olikin ok, kroppa on palautunut hyvin, sain resept. hormoonikierrukkaa varten (syksyllä meinaan myös minä sen laitatattaa ettei kesä mene sitten pipariksi tiputtelujen vuoksi).
Juteltiin lääkärin kanssa myös tytön pienikasvuisuuden syistä/kalvokiinnitteisestä napanuorasta (lääkäri sama joka toimi myös loppuraskaudesta minun omanalääkärinä äitiyspolilla). Täytyy vain todeta, että taas kerran oli onnea matkassa ettei raskauden aikana tullut mitään komplikaatioita ja toisaalta onneksi en tiennyt tosta kalvokiinniteisyydestä etukäteen, kun mitään ei sille olisi voinut sitten kuitenkaan tehdä/hoitaa.
Pari viimeistä päivää on mennyt touhutessa kakkosen synttärikemujen kanssa. Onneksi minun äitini on ollut auttamassa kun mieskin ollut tällä viikolla melkein joka ilta poissa. No tänään meinaan irrottautua hetkeksi ja mennä kokeilemaan miltä juokseminen maittaa, toivottavasti ei tule noutaja matkan varrella:)
Nyt tyttö huutelee ulkosalla, näin lämpimällä naapurin lapset mekastaneet oikein urakalla ja siitäkös neiti vetää herneet nenäänsä. Joten gotta go,
Aurinkoista päivää kaikille pienille ja isoille,
Maisa ja nelikko
[color=Maroon]Eilen meillä oli aikamoinen itkupäivä iltapäivästä eteenpäin. Mutta tänään taas poika vaikuttaa kovin tyytyväiseltä, toivottvasti kestää koko päivän. Viime yönä poika söi oikeestaan vasta neljän aikaan, kun kahden aikaa ähisi ja tarjosin tissiä, niin pari hörppyä otti ja jatkoi uniaan. Rinnat kyllä olivat aamulla räjähdyspisteessä.
Meillä SANAVARASTOON kuuluu tällä hetkellä ö-ö-ö-ö, äyy, ää ja sellasia kiljahduksia. Kovasti poika jo yrittää jutustella, enimmäkseen kiljahtelee, kun jäänyt yksin lattialle tai sitteriin, huutelee seuraa itselleen. HYMYJÄ tulee joka päivä.
Huomenna ollaan menossa LAPSIMESSUILLE. Ihan kiva päästä sinne taas pyörimään ja hiplailemaan kaikkia ihania juttuja. Pääsee neitikin puuhastelemaan, vaihtelua siis koko porukalle.
Nyt aamupalalle...
Aurinkoista päivää kaikille!
-Monkey ja Väpä (saanut nimensä väpättävästä alaleuasta :)) 6+vk-