Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan asumistuki apua!

Vierailija
10.08.2018 |

Saan tällä toimeentulotukea ja asumistukea. Vuokrani ylittyy kelan normeista 30€:lla ja minua on pyydetty hankkimaan halvempaa asuntoa sekä vuokraani on "kohtuullistettu". Olen koittanut etsiä halvempaa ja laittanut kaupunginasunto hakemusia jne. Sen lisäksi koittanut hakea sossusta täydentävää toimeentulotukea tuolle jäljelle jäävälle vuokra osuudelle mutta aina tulee hylkäävä päätös. Ja tuo 30€ on oikeasti tässä elämäntilanteessa iso raha. Nyt sossusta on ensi viikolla määrätty tapaaminen.

Ketään kohtalontoveria tai asioista tietävää paikalla? Mulla on kohta 3kk:n ajalta tuo erotus maksamatta (aion kyllä repiä kohta vaikka mistä ne rahat), voiko ne noin vaan käskeä sinut asunnottomaksi? Talvikin tulossa? Mitä minun tulisi tehdä? Ja miksi tuo tapaaminen määrätty?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vuokra pitäisi huomioida kokonaan, jos sinulla on asuntohakemukset vireillä. Oletko toimittanut ne Kelaan? 5% ylitys vuokrassa sallitaan. Eikä tuo 30 euroa mene siihen 5 prosenttiin? Vai asutko paikkakunnalla, jossa on hyvin tarjolla asuntoja, mutta olet valikoiva ja asuntohakemuksessa on rajauksia?

Vierailija
2/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kommentoin silti vaikkei kokemusta asiasta. Kuulostaa vain vähän erikoiselta, että 30€ menee yli rajan. Onko sulla läheisiä, jotka voisivat lainata tämän tämän 30€ edes muutaman ensimmäisen kuun ajalta, jotta saisit pitää katon pään päällä? Jos et ole sairas tai muuten rajoitteinen niin luulisi, että sen 30€ kuussa nyt saisi kokoon, jos vaihtoehtona on kodin menetys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vuokra pitäisi huomioida kokonaan, jos sinulla on asuntohakemukset vireillä. Oletko toimittanut ne Kelaan? 5% ylitys vuokrassa sallitaan. Eikä tuo 30 euroa mene siihen 5 prosenttiin? Vai asutko paikkakunnalla, jossa on hyvin tarjolla asuntoja, mutta olet valikoiva ja asuntohakemuksessa on rajauksia?

Asun Helsingissä. Olen toimittanut stadin asuntohakemuksen ja silti tuli kielteinen päätös, olen myös ihan oikeasti yrittänyt etsiä halvempaa asuntoa, en niin välitä omastani voisin vaikka muuttaakkin. Mutta ihan oikeasti ei löydy, ja harva hyväksyy esimerkiksi sossun takuuvuokralapun tai asiakkaan. Ja varsinkin nyt kun opiskelijat etsivät asuntoja.

Ei ole perhettä keneltä lainata, ja kavereilta en viitsi/halua, kyllä juuri ja juuri saan tuon ylimääräisen 30€ kasaan, mutta kyllä se tässä tilanteessa tuntuu myös lompakossa :(

Vierailija
4/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vuokra menee yli 400€. Sanoin ettei tällä hetkellä ole vapaita asuntoja ja sairauksien takia joudumme sinnittelemään tässä. Toki etsin asuntoa koko ajan mutta jokainen tietää mikä tilanne Helsingissä on.

30€ on niin pieni summa kuitenkin kun asuntoja ei vaan ole.

Vierailija
5/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko Vantaalla tai Espoossa halvempia asuntoja? Ootko laittanu hakemuksia muualle kuin Helsinkiin?

Vierailija
6/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos menisit töihin etkä sossupummailis??

Vierailija
7/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko Vantaalla tai Espoossa halvempia asuntoja? Ootko laittanu hakemuksia muualle kuin Helsinkiin?

Olen katsonut myös sieltä. Aloitin juuri eilen opinnot kuitenkin Helsingissä eli sinänsä haluaisin täällä puolella kuitenkin pysyä.

Vierailija
8/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ei todellakaan kohtuullisteta vuokraa, jos ylittää 30 euroa. Helsingin vuokranormi on 675 euroa yhdeltä, jos jos sinun vuokrasi on 705e, niin sehän menee tuohon 5%. En usko, että on kohtuullistettu tai jos on, niin pyydä oikaisua.

Vierailija
9/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain taidat jättää nyt kertomatta, koska eihän 30e ylitystä kohtuullisteta Helsingissä.

Vierailija
10/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saat opiskelijana toimeentulotukea?

Vierailija
11/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ei todellakaan kohtuullisteta vuokraa, jos ylittää 30 euroa. Helsingin vuokranormi on 675 euroa yhdeltä, jos jos sinun vuokrasi on 705e, niin sehän menee tuohon 5%. En usko, että on kohtuullistettu tai jos on, niin pyydä oikaisua.

Mun vuokra on 708€ (juuri keväällä nostettiin) ja on kyllä kohtuullistettu. Olen lähettänyt sekä kelaan että sossuun asuntohakemuksistani todisteet, sekä sossuun pyynnön täydentävästä toimeentulotuesta. 3krt jo hylätty :(

Vierailija
12/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan vielä, ensi kuussa olisi tarkoitus hakea opintotukea. Eli muuttuuko tämä jotenkin sitten?

Vierailija
13/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan vielä, ensi kuussa olisi tarkoitus hakea opintotukea. Eli muuttuuko tämä jotenkin sitten?

Sinun tulee nostaa opintolaina. Sitten sinulla ei enää ole oikeutta toimeentulotukeen.

Vierailija
14/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olin viime vuonna töissä, palkkani (netto 1344 tms) oli niin pieni, että olisin ollut oikeutettu saamaan joku 200 e asumistukea. En nostanut ko.tukea kuitenkaan, koska sain kikkailtua veroprosentin pienemmäksi ja palkkani nousi sitä myötä sen 200 e.

Vierailija
15/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vuokra on 708€ (juuri keväällä nostettiin) ja on kyllä kohtuullistettu. Olen lähettänyt sekä kelaan että sossuun asuntohakemuksistani todisteet, sekä sossuun pyynnön täydentävästä toimeentulotuesta. 3krt jo hylätty :(

Vuokrasi menee tuohon 5% sisään, joten kohtuullistamista ei pitäisi tehdä. Tee valitus ja mainotsi tuosta 5 prosentista. Tosin, jos olet opiskelija, et saa toimeentulotukea enää, vaan sinun tulee nostaa opintolaina.

Vierailija
16/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut myös sieltä. Aloitin juuri eilen opinnot kuitenkin Helsingissä eli sinänsä haluaisin täällä puolella kuitenkin pysyä.

Hyvä provo. Et sä mitään toimeentulotukea saa jos oot opiskelija.

Vierailija
17/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei herranjumala, sun kannattais pikkuhiljaa ottaa selvää jos oot ihan tosiaan opiskelija. Et saa samoja tukia opiskelijana ja luulis että olisit ottanut selvää aikasemmin. En nyt jotenki suostu uskomaan tähän koko ap:n juttuun :D

Vierailija
18/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olin viime vuonna töissä, palkkani (netto 1344 tms) oli niin pieni, että olisin ollut oikeutettu saamaan joku 200 e asumistukea. En nostanut ko.tukea kuitenkaan, koska sain kikkailtua veroprosentin pienemmäksi ja palkkani nousi sitä myötä sen 200 e.

Asumistukeen vaikuttaa bruttotulot, ei netto...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme