Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikähän vaivaa tämmöistä ihmistä, vaikuttaako teistäkin vähän sekopäiseltä?

Vierailija
10.08.2018 |

Mulla on eräs tuttava, noin kuusikymppinen nainen. Tapaamme arkikuvioissa yleensä sattumalta kerran - pari viikossa ja silloin hän yleensä aina ensin pyytää multa apua (se on mulle ihan ok siinä tilanteessa) ja sen jälkeen vuodattaa negatiivissävyisesti kaikki elämänsä asiat pieniä yksityiskohtia myöten. Tähän menee vaihdellen 0.5 - 2 tuntia. Näissä asioissa on mukana esim. hänen emätintulehduksensa, miehensä pahantuulisuus, koiran sekaisin oleva vatsa, siskonsa ylimielinen käytös, luomensa jota epäilee pahanlaatuiseksi, pelko poikansa joutumisesta työttömäksi valmistuttuaan ja lähikaupan kassan tyly käytös häntä kohtaan.

Se mikä ihmetyttää eniten on täysi yksipuolisuus. Hän ei ole millään lailla kiinnostunut mun asioista. Hän myöskään ei ikinä auta vastavuoroisesti minua, vaikka joskus harvoin olen pyytänyt. Jos aloitan kertomaan, että meidänkin lemmikki on sairastellut tai itsellänikin on joskus ollut ongelmia sukulaissuhteissa, niin hän joko keskeyttää alkumetreillä puhuen päälle omaa asiaansa tai haukkuu lyttyyn mun kertomani ja jatkaa sitten omasta asiastaan. Joskus olen kertonut hänelle lyhyesti jonkun sen hetken kuulumiseni ja hän on haukkunut senkin tai jättänyt huomiotta, vaikka olisi kyseessä joku suurempikin juttu kuin hänen pitkät yksityiskohtansa niin silti näin. No, ei se mitään, en oikeasti edes haluaisi kertoa hänelle mitään elämästäni ja olen vaan tyytyväinen, ettei häntä kiinnosta.
Ihmetyttää myös noi pitkät vuodatukset, jotka on melkein kuin yksinpuhelua. Mun rooliin kuuluu myötätuntoisesti harmitella hänen kohtaloaan aina sopivissa väleissä, näin hän pysyy tyytyväisen oloisena. Lopuksi hän vuodatettuaan kaiken haluamansa pikkuyksityiskohtia myöten ja saatuaan haluamansa avun, äkisti lopettaa kanssakäymisen sanomalla esim. "Nyt täytyy mennä, mulla meni tähän taas hirveästi aikaa" tai "Täytyy mennä yhden ystävän luokse nyt heti kun lupasin. Melkein jo myöhästyin kun aloin rupatella sun kanssa. Muuten voisin kyllä jatkaakin, mutta kun lupasin jo sille toiselle, niin nyt on mentävä". Sitten ei ei enää sano mitään, ei vastaa mihinkään, edes heippoihin ja lähtee nopeasti. Kunnes sama jaarittelu toistuu taas muutamien päivien päästä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy kaukana, hyväksikäyttäjä. Itsekäs ja narsistinen sekopää. Myös jotenkin yksinkertainen.

Vierailija
2/11 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaisempi kysymys: mikä vaivaa sinua? Miksi olet tällaisen ihmisen kanssa tekemisissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa melko itsekeskeiseltä ihmiseltä, eikä ole kiinnostunut sinusta. Ikävä sanoa, mutta kiertäisin kaukaa tuollaisen.

Vierailija
4/11 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, samanlaista kokemusta. Ihan sietämätöntä. Usein vielä tarraa käteen kiinni etten pääse poistumaan tilanteesta. Eikä saa suunvuoroa sen vertaa että pääsisi sanomaan että mun on nyt mentävä. Ei siinä auta kuin yrittää kiertää tällainen ihminen kaukaa, ihan piinallista olla toisen likasankkona vasten tahtoaan.

Luulen että tällaisten ihmisten lähipiiri on jo onnistunut torjumaan nuo vuodatukset jollakin keinoin niin pitää ruveta kauempaa etsimään uhria sille puheripulilleen.

Vierailija
5/11 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olennaisempi kysymys: mikä vaivaa sinua? Miksi olet tällaisen ihmisen kanssa tekemisissä?

Siksi kait, että törmään häneen arjessani ja en kehtaa kieltäytyä hänen avunpyynnöistään. Ja sitten alkaakin samalla se vuodatus. Tämä ei ole hurjan rasittavaa, koska homma toimii mielestäni suhteellisen kivuttomasti niin, että vain kuuntelen häntä ja autan hieman ja kun hän ei edes halua kuulla mitään minuun liittyvää niin saan pitää yksityisyyteni. Emme tapaa esim. kodissani vaan muissa merkeissä aina "sattumalta". Alkuun hän vaikutti ihan mukavalta, nuo hänen erikoiset piirteensä korostui kun opimme paremmin tuntemaan ja nyt tilanne on tuo minkä laitoin. Asia ei siis hirveämmin vaivaa mua, lähinnä ihmetyttää. Kyseessä on tilanne, jossa mun pitäisi muutenkin "tappaa aikaani" (toki voisin tehdä sen kehittävämmänkin) joten suurta vaivaa ei sinänsä tule. Tosin joskus hän on onnistunut vitkuttamaan avunpyyntöään yli sen ajan, kun mun pitäisi jo mennä ja se on ollut väsyttävää. Useimmiten hän kuitenkin itse päättää kanssakäymisen ennen kuin mun määräaika lähteä ko. paikasta täyttyy.

ap

Vierailija
6/11 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällainen puhelintuttu. Pitkäkin puhelu päättyy heti kun alan avatua omista "ongelmistani" - eivät kiinnosta yhtä lausetta enempää siinäkään tapauksessa, että hän itse muistaa kysyä kuulumisiani :D

Vierailija
7/11 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos et tuosta kuormitu, mikäs siinä. Minä varmaan opettelisin sivuuttamaan kyseisen henkilön nopeasti samoilla keinoilla kuin mitä hän käyttää: kohdatessamme tervehtisin ja sitten katsoisin ohi ja sanoisin, että täytyykin tästä... (mennä vessaan, käydä kaupassa, soittaa puhelu...) Vaihtaisin maisemaa eli siirtyisin pois henkilön näkökentästä.

Vierailija
8/11 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häntä varmaan mikään vaivaa, etenkin kun saa toistamiseen oksentaa kaikki "huolensa" niskaasi. 

Vierailija
9/11 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinusta ap jotenkin parempi, että häntä "vaivaisi jokin"? 

Vierailija
10/11 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kuormitun hieman mut päällimmäisenä ihmetys.

Ap

Vierailija
11/11 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällainen puhelintuttu. Pitkäkin puhelu päättyy heti kun alan avatua omista "ongelmistani" - eivät kiinnosta yhtä lausetta enempää siinäkään tapauksessa, että hän itse muistaa kysyä kuulumisiani :D

Minullakin oli, vieläpä sukulainen. Ihana rauha koitti, kun en uupumuksen takia enää jaksanut vastata soittoihin.