Miksi ihminen haluaa lisää lapsia vaikka uupuu edellistenkin kanssa?
Minusta ainakin 50% ajasta lasten kanssa on raskasta ja välillä jopa vastenmielistä. Silti kärsin vauvakuumeesta joka on v*ttumaista. Haluan nyt jotain velageenejä itselleni kiitos kun en off-nappulaakaan löydä.
Kommentit (16)
No ei pidä haluta jos uupuu. Sitten taas jos jaksaa niin on Ok haluta.
Olen neljän äiti ja haaveilen viidennestä. Ollaan tukiverkoton perhe (isovanhemmat eivät ongelmiensa takia ole elämässämme mukana) joten lapset on aina hoidettu itse, ei olla ikinä saatu mitään hoitoapua.
Koska rahkeet riittää niin lapsia saa tulla lisää, lisäksi toisella vanhemmista hyvä palkka (minulla) jolloin toinen voi tehdä koko ajan 50% työsikaa - helpottaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Pahoinvointi, peräpukamat, suonenveto, liitoskivut, närästys, suonikohjut, maksaläiskät, väsymys, hengästyneisyys, selkäkivut ja huimaus. Siinä vähän rokotusta kun ajattelet vaikka noita raskausajan vaivoja oikein keskittyneesti meditoiden. Jos ei tehoa, niin seuraavaksi vauva-ajan vaivoja; tikattu alapää, jälkivuoto, kipeät rinnat, verta vuotavat nännit, jatkuva unenpuute...ja jos vielä vauvakuume jatkuu, niin ajattelet vaan kuinka ne suloiset vauvat ihan kohta on teinejä joiden kanssa saa kinata aamusta iltaan ja ihan jatkuvasti.
Itseasiassa tälläistä mielikuva-harjoittelua teen joka päivä 😁 Ei auta 100% 😁
Ap
No en minäkään halua. Minulla on yksi ja toivon etten olisi tehnyt tätä yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä haluta jos uupuu. Sitten taas jos jaksaa niin on Ok haluta.
Olen neljän äiti ja haaveilen viidennestä. Ollaan tukiverkoton perhe (isovanhemmat eivät ongelmiensa takia ole elämässämme mukana) joten lapset on aina hoidettu itse, ei olla ikinä saatu mitään hoitoapua.
Koska rahkeet riittää niin lapsia saa tulla lisää, lisäksi toisella vanhemmista hyvä palkka (minulla) jolloin toinen voi tehdä koko ajan 50% työsikaa - helpottaa paljon.
No mun aivot ei lakkaa haluamasta vaikka sinä sanot että en saa haluta. Haluaisin kyllä olla haluamatta. 😏
Ap
Pitäisi osata miettiä vähän järkelläkin, eikä vain pistää tuulemaan kun vauvakuumetta iskee.
Siskollani oli vaikeaa jo yhden kanssa, mutta toinen oli pakko saada kun niin kova vauvvvakuume. Miestään sai taivutella ja painostaa pitkään, kun tämä sentään käsitti ettei homma toisen lapsen kanssa ainakaan helpotu.
No, nyt sisko valittaa kun on niin kiire kahden kanssa, omaa aikaa / parisuhdeaikaa ei ikinä.
En ole ikina ymmartanyt tata vauvakuumeilua. Kolmekymmenta kolkuttelen ja ei edes pienta lampoilua. Kuka niita haluaa: D
Lisääntyminen on meillä nisäkkäillä geeneissä, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän se on vain biologiaa ei mitään sen kummempaa.
Ja kaikki se takaa ihmisrodun jatkumisen toki nyt ollaan jo menty sen maapallon sietorajan Yli ja nyt maailmaa uhkaa jo se ylikansoittuminen ja varsinkin maissa missä elinolot ovat kelvottomat.
Pohjoismaissa ja vielä Euroopassa syntyvyys on siedettävällä tasolla tai jopa matalaa mutta muualla maailmassa tilanne on jo kaaottinen.
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/onko-minulla-vauvakuume/
No vauvakuume on aika universaali tunne vaikka vähän tutkittu, tässä yksi ihan mielenkiintoinen juttu aiheesta
En osaa sanoa koska mulle tuli tinki täyteen ekan lapsen kanssa enkä ole sen jälkeen lisää halunnut.
voisitko hankkia ehkä jonkun lemmikin tai reborn nuken lievittämään kuumetta. uutta lasta ei kyllä kannata tehdä jos tietää jo valmiiksi että ei jaksa :)
t. vela
Mä aloin kasvattaa kissoja. Saa hoivata ja hoitaa vauvoja, mutta niistä pääsee sitten eroon kolmen kuukauden jälkeen. ;)
Omat tissit ei ole koetuksella, riittää kun nostelee niitä rääpäleitä emon tisulle. :D
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi osata miettiä vähän järkelläkin, eikä vain pistää tuulemaan kun vauvakuumetta iskee.
Siskollani oli vaikeaa jo yhden kanssa, mutta toinen oli pakko saada kun niin kova vauvvvakuume. Miestään sai taivutella ja painostaa pitkään, kun tämä sentään käsitti ettei homma toisen lapsen kanssa ainakaan helpotu.
No, nyt sisko valittaa kun on niin kiire kahden kanssa, omaa aikaa / parisuhdeaikaa ei ikinä.
No nyt ei ole kyse siitä kannattaako pistää tuulemaan tai pistääkö, vaan siitä miksi tämä vietti (vai mikä onkaan) ylipäätään ei sammu, vaikka olisin välillä kovinkin väsynyt? Moni muu kyllä sammuu kun on uupunut (esim. ruokahalu, himo) mutta vauvakuume ei, ei sitten millään.
Joskus toki mietin pitäisikö vaan tehdä se kolmas- vaikka se voisikin olla raskasta hoitaa kolmea lasta - saisinko sen kuumeilun sitten ulos systeemistäni? On oikeastaan aika raskasta koko ajan ajatella sitä vauva-asiaa.
Tai auttaisiko tähän jotkut tujut e-pillerit? Minulla ei ole koskaan ollut hormonaalista ehkäisyä, koska suvussa on niin paljon veritulppaongelmaa/ verenpainesairauksia. Mutta olen kuullut että monet e-pillereitä popsivat naiset on aika haluttomia lisääntymään... :P onhan vauvakuumeella varmaan tekemistä juuri hormonien kanssa...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt ei ole kyse siitä kannattaako pistää tuulemaan tai pistääkö, vaan siitä miksi tämä vietti (vai mikä onkaan) ylipäätään ei sammu, vaikka olisin välillä kovinkin väsynyt? Moni muu kyllä sammuu kun on uupunut (esim. ruokahalu, himo) mutta vauvakuume ei, ei sitten millään.
Joskus toki mietin pitäisikö vaan tehdä se kolmas- vaikka se voisikin olla raskasta hoitaa kolmea lasta - saisinko sen kuumeilun sitten ulos systeemistäni? On oikeastaan aika raskasta koko ajan ajatella sitä vauva-asiaa.
Tai auttaisiko tähän jotkut tujut e-pillerit? Minulla ei ole koskaan ollut hormonaalista ehkäisyä, koska suvussa on niin paljon veritulppaongelmaa/ verenpainesairauksia. Mutta olen kuullut että monet e-pillereitä popsivat naiset on aika haluttomia lisääntymään... :P onhan vauvakuumeella varmaan tekemistä juuri hormonien kanssa...
Ap
"Mutta olen kuullut että monet e-pillereitä popsivat naiset on aika haluttomia lisääntymään.."
Niin... mites, jos se haluttomuus lisääntyä olisi se syy, jonka vuoksi niitä pillereitä syödään. Ei seuraus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
"Mutta olen kuullut että monet e-pillereitä popsivat naiset on aika haluttomia lisääntymään.."
Niin... mites, jos se haluttomuus lisääntyä olisi se syy, jonka vuoksi niitä pillereitä syödään. Ei seuraus.
E-pillereiden syömisen tavallinen seuraus on kyllä haluttomuus (seksiin ja lisääntymiseen). Jos vaikka aloittaa pillereiden popsinnan 18-vuotiaana niinkuin moni aloittaa (harva kärsii siinä iässä vauvakuumeesta), ja jatkaa niiden syömistä tauotta, ei välttämättä 30-vuotiaana saa sitä vauvakuumetta mikä ilman pillereitä tulisi. Koska hormonitoiminta on off-tilassa.
Mulla auttoi se että lastenhoito on vaan niin raskasta.
Meillä nyt kaksi teiniä.
Silti vähän kade niille joilla monta lasta.
Myös helpottunut kun mulla ei ole samaa rääkkiä.
Lapset on parasta juuri silloin kun ne muuttaa pois ja käy sun luona kylässä.
Järki vaan sanoo että kaksi on riittävästi. Sydän sanoo muuta.
Onneksi mulla on jo vaihdevuodet.
Pahoinvointi, peräpukamat, suonenveto, liitoskivut, närästys, suonikohjut, maksaläiskät, väsymys, hengästyneisyys, selkäkivut ja huimaus. Siinä vähän rokotusta kun ajattelet vaikka noita raskausajan vaivoja oikein keskittyneesti meditoiden. Jos ei tehoa, niin seuraavaksi vauva-ajan vaivoja; tikattu alapää, jälkivuoto, kipeät rinnat, verta vuotavat nännit, jatkuva unenpuute...ja jos vielä vauvakuume jatkuu, niin ajattelet vaan kuinka ne suloiset vauvat ihan kohta on teinejä joiden kanssa saa kinata aamusta iltaan ja ihan jatkuvasti.