Vastaako teidän vartalot oikeesti mittataulukkoja?
Siis mun mitat on 95-85-95, eli rinta koko 40, vyötärö koko 46, lantio koko 38. Silti koon 40 vaatteet sopii ihan hyvin päälle. Miten ihmeessä te siis mittaatte ton vyötärönne? Vedättekö vatsaa sisään ja puristatte hulluna? Vai mikä tässä yhtälössä mättää? Mä en ymmärrä, selittäkää!
Kommentit (14)
Vaatteethan ostetaankin rinnan- ja lantionympäryksen mukaan.
Oot vissiin ompun mallinen? Mulla on melkein sama vyötärö (83), mutta sitten rinta on 100 ja lantio huikeat 104. Koko 44.
No ei tosiaan. Mun pitäisi rinnanympäryksen (111cm) perusteella hankkia 46-48 kokoisia vaatteita mutta jo koko 44 on yleensä ihan teltta mun päällä. Yhtä koon 46 mekkoa kokeilin ja se oli alaosasta vielä valtavampi mulle mitä yläosasta.
161/84
Mittaatko vyötärön kapeimmasta kohdasta? Mulla se on paljon napaa ylempänä. Vyötärö 66 cm, lantio 93 cm.
Tuo riippuu todella paljon vartalomallista ja pituudesta. Lisäksi tietysti vaatteen leikkaus vaikuttaa myös.
Ja vielä, valmistajan/maan mittataulukot ovat erilaisia. Mitoituksia on erilaisia. Perusmitoitus on ns. C-mitoitus. Lyhyemmalle tanakalle on D-mitoitus. Lisäksi on petite- ja plusmallistoja, joskus vielä erikoisempia mallistoja.
Jos verrataan Suomessa myytävien kolmen eri vaatemalliston C-mitoituksia naisten vaatteissa, nekin ovat keskenään hieman erilaisia, esim. rinta-vyötärö-lantio senttimetreissä koossa 40:
H&M........ 92 - 76 - 100
Luhta...... 94 - 78 - 103
Zara........ 93 - 74 - 102
Joo joskus kaksvitosena vastas. Mutta kun alkaa lihoomaan, niin eihän se läski tuu tasaisesti, vaan oon esim. itse alaosasta pienempi kuin yläosasta.
Erityisesti ihmettelen sitä, että miksi koon 40 housut menee päälle ja tuntuu hyviltä, kun vasta koon 46 pitäis olla sopiva. Huoh.
ap
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti ihmettelen sitä, että miksi koon 40 housut menee päälle ja tuntuu hyviltä, kun vasta koon 46 pitäis olla sopiva. Huoh.
ap
Mitä väliä sillä mitä siinä kokolapussa lukee, jos on sopivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä väliä sillä mitä siinä kokolapussa lukee, jos on sopivat?
No ei itseasiassa mitään väliä. Tää nettishoppailu on vaan kamalaa, kun ei yhtään tiedä minkä koon arpois itselleen.
ap
Sama vika. Lantio 88, rinnaympärys 85 ja vyötärö 70, 34 vaatteet 34-36
Vierailija kirjoitti:
ap
Oletko huomannut, että mitoitukset vaihtelevat merkeittäin ja maittaan? 85 sentin vyötäröllä sinun ei kyllä silti pitäisi olla minkään merkin mittojen mukaan Suomen kokoa 46. 46 kokoa olet vain Italiassa, jossa yleensä jopa ns. huippumerkeillä on mitoituksessa 84 sentin vyötärö koossa 46. Esim. Andiatalla, joka on suomalainen merkki, koon 46 vyötärö on 93 senttiä. 85 sentin vyötäröllä olisit Andiatalla kokoa 42, mutta 40 voisi mennä varsinkin housuissa, joissa on matala vyötärö tai jos sinulla on pitkä väli haaroista napaan, koska lantiosi on kapeampi.
Eli todellakin tuo, minkä koon vaatteet sopivat, riippuu paljon paitsi valmistajien käyttämistä mitoituksista myös muista mitoista kuin noista missimitoista. Esim. miesten vaatetuksessahan ylivoimaisesti tärkein mitta on hartianympärys, ja tämä vaikuttaa naisillakin todella paljon esim. paitojen ja takkien istuvuuteen. Naisilla sitten myös lantion muoto on todella tärkeä. Itselleni olisi kokotaulukkojen puolesta opelkkää lantiota ja vyötäröä mitaten pitänyt aina mahtua kokoa tai kahta pienemmät housut kuin mitä sitten olen päälleni saanut, koska lantioluuni nousevat todella ylös. Tämän takia lantioni levein kohta on jo sentin-pari vyötärön alapuolella. Nykyään osaan toki jo etsiä oikean mallisia housuja (ja vaatteita yleensä), esim. mutsifarkuista minulla menee "yllättäen" oikea kokoni.
Ja nettikaupoista ostan vain merkkejä, joiden mitoituksen tunnen, tai käytän kauppoja, jotka ilmoittavat vaatteiden tarkat mitat (kuten lahkeiden pituuden ja haaran ja vyötärön välin housuissa). Olen aika huono palauttamaan tavaroita. 13
Miksi sitä vatsaa pitää puristaa hulluna?