Kysymys mopopoikien vanhemmille!
Onko poikasi ammattikoulussa vai lukiossa?
Olen tullut sellaiseen käsitykseen, että suurin osa mopohäiriköistä on nimenomaan hieman vajaaälyisiä amiksia.
Kommentit (42)
PoS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mopopojan isä, mutta olen ex-mopopoika. Kävin amiksen ja sen jälkeen ammattikorkean. Veljeni oli myös mopopoika ja kävi lukion sekä yliopiston. Kumpikaan meistä ei riekkunut yömyöhään vaan oli tiukat kotiintuloajat. Molemmat toki moottoripyöräilemme yhä.
No enemmän ottaa päähän se kun olet tullut töistä kotiin heti ensimmäisenä saa kuunnella jotain moporälläämistä läheiseltä kadulta joka päivä. Ihmiset haluaisivat olla rauhassa muulloinkin kuin vain keskellä yötä.
Varsinkin keskellä yötä haluaisi olla rauhassa ja vaikkapa nukkua. Paikalliset mopopojat (ja lienee joukossa muutama kevarikin) sabotoivat öistä rauhaa minkä kerkeävät. Ihmettelen vanhempia, jotka antavat nuorisonsa ajella vielä aamuyölläkin, yö toisensa jälkeen - vaikka onkin ollut kesäloma. Toivottavasti koulujen alku rauhoittaa, ja viimeistään sitten syksyn pimeys ja yöpakkaset.
Onko teidän mopopojilla kotiintuloaikoja? Meidän paikkakunnalla 15-vuotiaat sällit saa vedellä täysiä pikkukatuja edes takaisin klo 2-3 yöllä. Tuntuu, että kun mopo saadaan alle, loppuu vanhempien kasvatus. Ihan kuin ne nuoret olisivat yks kaks itsenäisiä aikuisia, jotka saavat huseeraa miten vaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella on mopopoikani.
Miksi ihmeessä olet ostanut mopon? Eikä sinua itseä häiritse se meteli? Anna kun arvaan, että laitat kersasi jonnekin muualle ajalemaan, pois kotikadulta.
Öö, miksi se kotikadulla ajelisi, muuten kuin kotiin ja takaisin? Käy esimerkiksi siellä yläasteella mopollaan.
Lähinnä tässä mietitään millainen nutipää ajelee edes-takas tai ympyrää ryhmässä keulien.
Eivät ne rakkaat lapsukaiset sitä kotikadulla tee, koska teillä menisi hermot ja mopo myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Silloin tosiaan kun itse olin yläasteella niin mopoja oli vain niillä kaikista huonoimmilla oppilailla. Yleensä samat tyypit, jotka polttivat tupakkaa.
Ok, mulla se oli tärkeä kulkuväline, yläasteelle ja lukioon oli 7 km matkaa.
Kympin tyttö
Mopon ääni on yksi parhaista äänistä. Tuo oman nuoruuden ja mopoilevan poikaystävän mieleen. Ah, sitä aikaa. Olisipa vielä teini...
Meillä Nykyisin jo 18v autoa ajava entinen mopopoika. On lukiolainen ja mopoa käytti kulkemiseen (siis ihan logiikalla paikasta A paikkaan B).
Meillä ei kulje julkiset kovin hyvin ja mopo helpotti liikkumista, niin ettei meidän vanhempien tarvinnut ihan niin paljoa kuskata. Mopolla oli käyttöä erityisesti tyttöystävälle menossa (vähän pidempi matka), sekä muutenkin kavereiden kanssa näkemisessä.
Mopomiiteissä ei käynyt ja tupakkaa ei ole polttanut. Kilpaurheilua on harrastanut ja jatkuu vieläkin. On ihan normipoika, tosin todella sosiaalinen ja koulussa laiskahko. Mopoa ei ropannut tai laitellut, isi korjasi tarvittaessa.
Meiltä löytyy myös 16v tyttö, jolla on skootteri. Kulkee treeneihin ja lukioon skootterilla. On kunnollinen ja koulu sujuu loistavasti. Keskittyy koulun lisäksi vain kilpaurheiluun.
Molemmat ovat myös kuskannut pikkusiskoa harrastuksiin tarvittaessa sillä mopolla/skootterilla.
Vierailija kirjoitti:
Mopon ääni on yksi parhaista äänistä. Tuo oman nuoruuden ja mopoilevan poikaystävän mieleen. Ah, sitä aikaa. Olisipa vielä teini...
Jonne 12v joka odottaa omaa mopoa ja poikaystävää, söpöä.
Eikö nykynuoret käy enää töissä, kun vanhemmat muka ostaa kaikille sen mopon? Ajattelin itse ostaa taas mopon ja virittää sen tappiinsa, ehkä ahtimenkin laitan. Aikanaan ei toteutunut, toki PV sen 80 silloinkin kulki.
m32
Itsehän olin jo peruskoulussa nörtti, joka keskittyi vaan koodaukseen ja mopojen virittelyyn.
En ymmärrä, miten vanhemmat eivät välitä lasten mopoterrorista. Tässä oppii vihaamaan kaikkia mopoilijoita ja sitten se siirtyy viha kaikkiin teineihin. Harva näyttää osaavan ajaa illalla hiljaa ja teitä pitkin. Meillä ajellaan pihojen läpi ja jalkakäytäviä pitkin. Ja kaasutella pitää mahdollisimman paljon. Puhun hyöhäisestä ilta ja alkuyöajasta. En ole edes nipo. Mutta kyllä huomaa. Missä talossa ne idiootit asuun. Sorry vain.
Vierailija kirjoitti:
En ole mopopojan isä, mutta olen ex-mopopoika. Kävin amiksen ja sen jälkeen ammattikorkean. Veljeni oli myös mopopoika ja kävi lukion sekä yliopiston. Kumpikaan meistä ei riekkunut yömyöhään vaan oli tiukat kotiintuloajat. Molemmat toki moottoripyöräilemme yhä.
Meillä mopolla ajeli tyttäremme, eikä hänkään myöhään riekkunut. Amiksessa oli, siitä amk:hon (sh) ja nyt on lääkärinn opinnot harjoittelua vaille valmiit. Eli kaikkialla muualla opiskellut kuin lukiossa 😀 ja moottoripyörällä ajelee kesäisin.
Poika yläasteella ja koulu menee hyvin. Mopoa ei ole viritetty, eikä sillä häiriköidä myöhään naapurustossa. Olen myös ihmetellyt neljän pojan äitinä tätä kiinnostusta mopoihin. Kahdella lapsella kortti, kaksi ei ole niistä kiinnostunut. Miehellä ollut aikoinaan mopo ja selittänyt minulle tätä poikien ajatusmaailmaa ja sitä vapauden tunnetta liikkua itsenäisesti mopolla.
Samaa mieltä olen kyllä, että turha häiriköinti tulee kieltää. Mopo kuitenkin helpottaa myös vanhempien arkea, kun harkkoihin ei tarvitse viedä (julkinen ei onnistu).
Silloin joskuskasarin lopulla pääsiassa amisjuipit ajeli mopolla, mutta koska lukiolaiset oli ns paremmista (varakkaammista) perheistä, heillä oli kevarit. Jopa joillakin lukiotytöillä oli kevarit meidän kulmilla.
Tiedä sitten miten nykyään on, näyttää siltä että mimmit ajaa skoottereilla ja jannut mopoautoilla
Vierailija kirjoitti:
Silloin joskuskasarin lopulla pääsiassa amisjuipit ajeli mopolla, mutta koska lukiolaiset oli ns paremmista (varakkaammista) perheistä, heillä oli kevarit. Jopa joillakin lukiotytöillä oli kevarit meidän kulmilla.
Tiedä sitten miten nykyään on, näyttää siltä että mimmit ajaa skoottereilla ja jannut mopoautoilla
Sö puhut kahdesta eri asiasta. Kevarijannuista kaikki on ollut ensin mopopoikia. Eivät siis ole rinnakaisvaihtoehtoja, vaan pperäkkäisiä, eli mopoista kevareihin. Itsellänikin aikoinaan molemmat ja siis amiksen kävin.
Vai että lukiolaiset paremmista perheistä. Minä olin siis ennen huonosta perheestä, mutta kun molemmat lapseni kävi lukion, niin minusta ja perheestämme tulikin "parempi" perhe ;)
Vierailija kirjoitti:
Entäs mopotytöt
Ei pahemmin valittamista. Ajavat skoottereillaan liikennesääntöjen mukaan ja muut huomioiden, vilkut vilkkuu niinkuin pitääkin, eivät keuli ja rällää.
Mopoautoilla tosin eri juttu, mutta skoottereilla siis noin.
Voi hyvää päivää tätä teinivihaa, eipä ihme että haistattelevat tuollaisille myrkkynaamoille. Mopot on kyllä yläasteikäisten juttu. Ja meillä poika osti mopon omilla rahoillaan, ollaan vissiin todella parempi perhe kun kummallakin lapsella on tuhansien eurojen säästöt. Mopopoika tosin itsekin kartuttanut tiliään tienesteillä.
Idiootteja vihataan iästä ja kulkutavasta riippumatta. Kun (ei jos) teinispede perseilee mopollaan, niin tottakai hän saa syvät vihat niskaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella on mopopoikani.
Miksi ihmeessä olet ostanut mopon? Eikä sinua itseä häiritse se meteli? Anna kun arvaan, että laitat kersasi jonnekin muualle ajalemaan, pois kotikadulta.
Kai sä ymmärrät, että alkuvuodesta syntyneet saa jo kahdeksannella luokalla kortin :D
Sitä pitää ehkä kysyä virittäjiltä. Mitä tunnen tarpeeseen mopon hankkineita, niin ei ole viriteltyjä. Peltomopot on sitten asia erikseen.