Onko = -merkki aina symmetrinen?
Onko sen siis aina toimittava molempiin suuntiin?
Ei voida tietenkään sanoa, että koira=nisäkäs, vai mitä?
Kommentit (8)
Kyllä on. Muuten se on väärin käyttö. "On yhtä suuri kuin" selittää itsensä.
2+2=4
4=2+2
On symmetrinen. Matematiikan säännöissähän niitä puolia voi vaihdella ihan miten sattuu.
No, onko sitten niin, että sanan tarkka määritelmä ja sana voidaan aina liittää = -merkillä?
Eilen illalla mietin tuota kihlaus = lupaus/sopimus avioliitosta. Olen ajatellut, että voisi olla sopimus naimisiinmenosta ilman, että sitä kutsuu kihlaukseksi. Mutta olen varmaan väärässä.
Yritin sitten löytää esimerkkiä, jossa sanan ja sanan tarkan määritelmän välinen = -merkki pätisi vain yhteen suuntaan, mutta sellaista ei taida olla?
Vierailija kirjoitti:
No, onko sitten niin, että sanan tarkka määritelmä ja sana voidaan aina liittää = -merkillä?
Eilen illalla mietin tuota kihlaus = lupaus/sopimus avioliitosta. Olen ajatellut, että voisi olla sopimus naimisiinmenosta ilman, että sitä kutsuu kihlaukseksi. Mutta olen varmaan väärässä.
Yritin sitten löytää esimerkkiä, jossa sanan ja sanan tarkan määritelmän välinen = -merkki pätisi vain yhteen suuntaan, mutta sellaista ei taida olla?
Tuosta kihlausasiasta: olet väärässä, kuten epäilitkin. Kihlaus on lupaus naimisiinmenosta ja naimisiinmenon lupaus on kihlaus. Näin ollen kihlaus = lupaus naimisiinmenosta.
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa joku. Keksittekö tuollaista esimerkkiä?
Riippuu missä kontekstissa merkkiä "=" käyttää.
Matematiikassa ko. merkki tarkoittaa yhtäsuuruutta. Yhtäsuuruus on ns. ekvivalenssirelaatio, jotka ovat refleksiivisiä (tässä: a=a kaikilla esim. luvuilla), symmetrisiä (Jos a=b, niin b=a) ja transitiivisiä (Jos a=b ja b=c, niin a=c).
Filosofiasta tai arkielämästä en sano mitään.
Näin on. Tuollaisiin loogisiin jakoihin on olemassa ihan omat merkkinsä.
X kuuluu joukkoon Z