Miten saada aika kulumaan vauvan kanssa
Terve!
Olen yksin kotona 5,5kk vanhan vauvan kanssa ja aika matelee! Mies reissutöissä, eli aamusta iltaan olen vauvan kanssa kaksin. Ennen miehen kesälomaa olin oikein tyytyväinen ja aika kului mukavasti touhuillen ja vaunuillen, mutta nyt tuntuu että ei kulu enää. Lisäksi tietenki väsyttää. Aina.
Mitä muut yksinäiset puuhaa päivät? Millä aika kuluu niin että vauva ja itse viihtyy?
Kommentit (21)
Tärkeintä vauvalle on rutiinit, jotka tapahtuvat suurinpiirtein aina samaan aikaan. Se luo turvaa ja vauva oppii, että tiettynä aikana tehdään tiettyjä asioita. Päivärutiineissa menee aikaa. Mulle vapaa-aikaa on somettaminen ja lehden luku kun vauva nukkuu, sekä joskus ehdin katsoa jonkun sarjan. Muuten olen kokopäivä äiti
Hakeudu muiden äitien ja vauvojen pariin. Ihan oikeesti, kuulostaa kamalalta mutta mammakerhoilu pelasti mut mökkihöperöitymiseltä esikoisen vauva-aikana. Vauvat tykkää katsella muita vauvoja ja muiden vauvojen äitien kanssa on helppo keskustella vauva-arjesta.
Mä tein tuon ikäisen kanssa niin, että hoidin mahdollisimman paljon koti-askareita kun vauva oli hereillä. Kaupassakin käytiin aina hereillä ja vaunulenkillä. Päiväunien aikaan sitten touhuilin omiani aka sometin, lueskelin tai katsoin telkkua. Ruutiinit saivat aikaan turvallisuuden tunteen lisäksi myös sen, että päiväuniajat oli joka päivä samat eli tiesi tasan tarkkaan koska saa sen oman hetken.
Mene johonkin vauvaharrastukseen mukaan, nyt alkaa vauvakerhot, -uinnit ja muskarit. Siitä saa jotain tekemistä päivään.
Mulla oli onneksi kaveripiirissä monta saman vuoden aikana synnyttänyttä äitiä, joiden kanssa tavattii lounaan ja kahvin merkeissä vuorotellen jonkun kotona aika säännöllisesti.
Noin pienellä aikaa menee jo syömisiin ja nukuttamisiin ihan kivasti, oma aika päikkäreiden aikana sitten telkkaria, nettiä, kirjoja tms. Kotihommat vauvan kanssa hereillä ollessa.
Ymmärrän tylsistymisesi, ap.
Kuten todettu jo, rutiinit ovat lapselle tärkeitä, mutta tylsäksihän se kaikki käy aikuisen näkökulmasta. Tuokin vaihe kestää aikansa... koeta kestää. Mene ihmisten ilmoille, pois kotoa. Virkistää kummasti.
Kokeile löytää äitiyslomaseuraa vaikka paikkakunnan Facebook-ryhmästä tai Momzie-appista. Seuran kanssa päivätkin menevät sujuvammin. Äläkä liikaa ripustaudu minuutin tarkkoihin päiväuniaikoihin ja muihin, koska joskus liian tarkat rutiinit voivat myös rajoittaa tekemismahdollisuuksia. Kokeile tehdä vauvan kanssa päiväretkiä eri paikkoihin lähistöllä. Alkuun se voi olla stressaavaa, mutta kokeillessa uskallus kasvaa!
Mulla 5 kk ikäinen vauva. Rutiinit vievät aikaa. Lisäksi touhutaan kaikenlaista; luetaan kirjoja, kuunnellaan musiikkia, laulan vauvalle yms. Kotitöitä teen vauvan ollessa hereillä. Tämä nukkuu vain muutamat lyhyet päikkärit (aina ollut vähäuninen), joten välillä päivät tuntuvat pitkiltä. Teen välillä omiakin juttuja vauvan leikkiessä itsekseen, esim. selaan uutiset. Kohta häntä saa jo istuttaa, niin voimme viettää enemmän aikaa ulkona leikkipuistoissa. Tässähän nämä päivät kuluvat. Olen muutenkin introvertti kotihiiri, joten kotona oleminen vauvan kanssa kaksin ei ahdista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve!
Olen yksin kotona 5,5kk vanhan vauvan kanssa ja aika matelee! Mies reissutöissä, eli aamusta iltaan olen vauvan kanssa kaksin. Ennen miehen kesälomaa olin oikein tyytyväinen ja aika kului mukavasti touhuillen ja vaunuillen, mutta nyt tuntuu että ei kulu enää. Lisäksi tietenki väsyttää. Aina.Mitä muut yksinäiset puuhaa päivät? Millä aika kuluu niin että vauva ja itse viihtyy?
Missä päin asut? Olen samassa tilanteessa kuin sinä, voisin lähteä teidän kanssa ulos :) .
Oulussa. Missä sinä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve!
Olen yksin kotona 5,5kk vanhan vauvan kanssa ja aika matelee! Mies reissutöissä, eli aamusta iltaan olen vauvan kanssa kaksin. Ennen miehen kesälomaa olin oikein tyytyväinen ja aika kului mukavasti touhuillen ja vaunuillen, mutta nyt tuntuu että ei kulu enää. Lisäksi tietenki väsyttää. Aina.Mitä muut yksinäiset puuhaa päivät? Millä aika kuluu niin että vauva ja itse viihtyy?
Missä päin asut? Olen samassa tilanteessa kuin sinä, voisin lähteä teidän kanssa ulos :) .
Oulussa. Missä sinä?
ap
Vantaalla. Aika kaukana :( .
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä vauvalle on rutiinit, jotka tapahtuvat suurinpiirtein aina samaan aikaan. Se luo turvaa ja vauva oppii, että tiettynä aikana tehdään tiettyjä asioita. Päivärutiineissa menee aikaa. Mulle vapaa-aikaa on somettaminen ja lehden luku kun vauva nukkuu, sekä joskus ehdin katsoa jonkun sarjan. Muuten olen kokopäivä äiti
Mistä se vauva tietää mitä kello on?
Vauvalle tärkeintä on että saa ruokaa kun nälkä, kuivan vaipan kun se on märkä, unta kun on uni, lohtua kun on paha mieli, ne on ne rutiinit, joista puhutaan, ei kellon tarkka järjestys nyt tehdään näin.
Osta kännykkäpelejä, pleikkari on myös hyvä. Leffoja voi katella. Kyllä se toukka sitterissä viihtyy sen aikaan
Vierailija kirjoitti:
Osta kännykkäpelejä, pleikkari on myös hyvä. Leffoja voi katella. Kyllä se toukka sitterissä viihtyy sen aikaan
Kyllä se toukka vähän enemmän huomiota kuitenki ansaitsee
Hanki kuuma rakastaja mielellään nuorempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve!
Oulussa. Missä sinä?
apVantaalla. Aika kaukana :( .
Missäpäin Vantaalla? :)
Vierailija kirjoitti:
Hanki kuuma rakastaja mielellään nuorempi
Tää sai kyllä ihan ääneen nauraan! :D
Kuluishan se päivä kuumaa rakastajaa höyläten mutta mitä tuo vauva sillävälin tekis :D istuu sitterissä vieressä?
Ap
Mulla vähän isompi vauva jo, mutta koskaan ei ole ollut sellaista vaihetta, että olisin voinut tehdä kotihommia vauvan hereilläoloaikana.
Nykyään hän tulee kiipeilemään jalkoihini ja kaikkiin kiellettyihin paikkoihin jos yritän. Ja itkee myös ellen pian ota syliin.
Leikkikää lapsen kanssa. Esimerkiksi toinen menee vessaa ja laittaa oven kiinni. Sitten toinen yrittää arvata kumpiko siellä on. Kannattaa välillä vaihtaa osia, ettei mene liian helpoksi.