Apua alkoholin juomisen lopettamiseen.
Olen 19-vuotias ja asun omillani. Kouluun olen hakenut. Isäni puolella suvussa on hyvin paljon alkoholisteja, joten en halua joutua samaan tilanteeseen. Halua vähentää juomista huomattavasti, mutta en täysin lopettaa.
Pyrin syömään tervellisesti ja liikkumaan satunnaisesti. Viiniä tulee juotua yleensä reippaammin, samoin olutta. Seuraavana päivä yleensä oksennan koko päivän krapulassa ja ambulanssilla olen jo 2 kertaa joutunut sairaalaan tiputukseen.
Neuvoja kaipaisin, ahdistaa ja pelottaa. Vanhemmilleni ja perheelleni en voi asiasta puhua.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Koska et pysty jättämään kavereitasi, et myöskään pysty lopettamaan juomista. Vaihtoehdot: 1) jätät ne siat nyt, ja 2) jätät ne siat sitten, kun niillä muilla on perhettä ja sulla ei. Lopputulos on sama.
Ymmärrän pointtisi muuten, mutta millä tavoin lopputulos on sama, jos valitsen jomman kumman vaihtoehdon?
Ja mielestäni mun ei tarvitse katkaista kokonaan ystäviini välejä, kuhan otan etäisyyttä ja vähennän viikonloppuisin näkemistä. Menen vaikka käymään äitini luona.
Ap
Olet vasta 19, olet elämäsi alussa ja todennäköisesti lähestulkoon suurin osa ikäisistäsi nuorista tulee käymään saman läpi kuin sinä (en yleistä, ei todellakaan kaikki eivät tule ikinä välttämättä edes juomaan). Katsotaan ammattikorkeakoululaisia, opiskelijabileitä bileiden jälkeen ja aamulla oksennellaan krapulassa, jonka jälkeen hiukan loivennetaan ja uuteen nousuun. Hienoa toki on se, että olet jo nyt huolissasi omasta alkoholinkäytöstäsi, enemmän se kertoo minulle ulkopuolisena, että todennäköisesti se ei tule menemäänkään yli, kun mietit sen vaikutuksia jo nyt.
Voi kyllä sitä itsekkin muistelee, kun parikymppisenä tuli juhlittua. Itsellä toki suht hyvä viinapää ollut, joten määräni ovat olleet moninkertaiset sinuun verrattuna. Nykyään kolmikymppisenä tulee juotua lähinnä vain erityistilanteissa ja silloinkin kohtuudella. Silloin tällöin saunaolut riittää nykyään. Todennäköisesti minunkin viinankäyttö oli lähellä alkoholismia silloin nuorena, tosin koskaan en tainnut edes maksa-arvoja käydä mittaamassa silloin.
Se mitä sinun tuleekin miettiä on mielestäni ne syyt juomiseen. Juotko siksi että se helpottaa ahdistusta vai siksi, että kavereiden kanssa on mukavampaa? Istutko kotona kittaamassa itsesi sammumiskuntoon yksin vai onko kyseessä kavereiden kanssa istuttu ilta jossa sattuu menemään yli? Se että silloin tällöin otat viinilasillisen yksinään ei tarkoita että sinulla on ongelmaa, mutta jos juot pullon pari yksinäsi sohvalla, voisin jo suositella hakemaan apua.
Lopuksi haluan sanoa, että en toki halua rohkaista juomiseen, mutta älä ole itsellesi liian ankara. Oma isäni luisui alkoholismiin 32 vuotiaana, koska oli aiemmin kieltänyt viinan itseltään kokonaan, oman isänsä alkoholismin takia ja kun viimein viinaa maistoi sille tielle jäi.
Käymisteitse valmistettua, siksi ns kiellettyä. Mutta tuskin sun tarvii niin vakavasti ottaa, minähän en sitä juo.
Tsemppiä sun haasteeseen. Olet vielä niin nuori, että sulla on edessä hieno elämä, ellet sairastu pahemmin.