Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ex ei maksa elatusmaksuja

Vierailija
09.08.2018 |

Olen elättänyt tyttäreni erosta lähtien käytännössä yksin. Käynyt koko päivä töissä, kuskannut lasta päiväkotiin ja takas, harrastuksiin jne ja pitänyt huolen että vaikka elämmekin kaksin, ei tytöltä puutu mitään. Olen tinkinyt omista jutuistani jotta lapsi voi harrastaa huolimatta siitä että isä ei perheen elatuksesta huolehdi.
Viisi vuotta mentiin siten että isän maksukyky oli 0 euroa. Oli siis työtön, mutta matkusteli, ajeli kalliilla autolla ja asui Helsingin keskustassa. Lähetteli meille usein ilkeilyviestejä että v*tuttaako köyhiä kun etten pääse maksamaan. Samalla leveili kuinka oli hoitanut asiansa niin hyvin ettei ahne exä (minä) saa häneltä euroakaan elatusmaksuja.
Tilanne muuttui vuosi sitten kun mies meni ilmeisesti oikeisiin töihin ja elatusmaksu laskettiin uudelleen lastenvalvojalla. mies sai silmittömän raivokohtauksen hänelle määrätystä summasta, täysin kohtuuton ja huusi lastenvalvojalla että "h*ora käyttää omaan perseeseensä hänen rahojaan". Ei siis jotenkin käsittänyt että ne rahat on lapsen elatusta varten, ei minulle. Summa oli huikeat 200 e.
On nyt maksanut tuon summan mutta valittanut joka kk sen maksamisesta. Vaatii kuitteja joilla todistan että elatusmaksu menee lapseen eikä euroakaan minun juttuihin jne. En ole tietenkään lähtenyt tähän mukaan. Mies jatkaa joka kk silti rehvastelua sillä miten rahoissaan on ja miten säälii lasta ja mua kun meillä ei ole varaa esim. Merkkivaatteisiin tai ajamme 10 v vanhalla autolla, hänellä aina merkkivaatteet ja upouusi auto.
Nyt mies on jättänyt maksun maksamatta kokonaan. Talouteni ei siihen kaadu, mutta aion todellakin vuosia kestäneen paskan jälkeen laittaa maksun asap ulosottoon. Mies ei ole kommentoinut mitään syytä siihen ettei maksa mutta veikkaan että ulkomaanmatka uuden naisen kanssa on käynyt kukkaron päälle ja nyt elareihin ei ole varaa.

Eikö se ole vaan niin että marssin elatussopimuksen kanssa ulosottovirastoon ja hän maksun sitä kautta?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 👍 jos oikeasti ilkeyttään jättää maksamatta. Asia eri jos oikeasti varaton mutta exäs vaikuttaa puheittes perusteella kuspolta.

Vierailija
2/6 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kait se käräjien kautta viedään, mutta ooppa ensin yhteydessä KELAan. Kun KELA maksaa sen elarin sulle ja perii sen sitten isältä, korkoineen. Kolahtaapi kovempaa sillä lailla. Ja tuohon ei edes kuolema auta, mun isän kuolinpesä ensimmäinen velkoja oli aikoinaan Helsingin sosiaalitoimi mun maksamattomista elareista, ne otettiin pesästä  siis ensin, näppejään jäi nuolemaan mm. uusi vaimo ja hänen 3 lastaan. Jopa isän verovelat jäi toiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu - ulosottoon vaan. Jos teillä on allekirjoitettu sopimus, niin se menee suoraan ulosottoon. Eikä se pääli varmaan tajua edes sitä, että ne lisämaksut tulevat teille myös.

Sulla ei ole mitään velvollisuutta esittää sille mitään kuitteja yhtään mistään. Jestas, näitä päälejä mahtuu 15 tusinaan, eikä ne vaan tunnu tajuavan, että jos ne alkaa temppuilla, se kolahtaa AINA niiden nilkkaan. Lapsen elatuksesta on huolehdittava ja piste siitä asiasta!

Vierailija
4/6 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisinta on hoitaa asia Kelan kautta. Kun elari on ollut kuukauden maksamatta, maksaa Kela sinulle elatustukea n. 150€/kk. Tämän saat heti kun Kela saa päätöksen tehtyä ja maksetaan siihen asti kun lapsi täysi-ikäinen. Ylimdnevän osuuden eli 50€/kk saat kun ex maksaa Kelalle tai Ulosotto perii exältä ja Kela tilittää sinulle.

Itse ollut samassa tilanteessa ja elämä helpottui valtavasti, kun elarit siirtyi Kelan hoidettavaksi. Ennen sai jännittää joka kuukausi, tuleeko elarit ajallaan tai ollenkaan. Nyt ei tarvitse olla exään yhteydessä enää muissa kuin tapaamisasioissa enkä ole riippuvainen hänen taloudenhoidostaan. En vastannut enää viesteihin elleivät ne koskeneet suoraan lapsen huoltajuutta tai tapaamisia. Exäni lopetti asiattomat viestit kun huomasi ettei saanut minua enää loukattua törkeyksillään.

Vierailija
5/6 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut lisääntyessään olla valikoivampi, mutta kun himot ne on hiirelläkin.

Vierailija
6/6 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikset saanut viiteen vuoteen mitään? Olen käsittänyt, että jos miehellä ei ole maksukykyä, niin sitten kela maksaa, sen minimin tosin vaan eli reilut 150€.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä