Miten nuoret työntekijät ovat nykyään niin avuttomia?
Ihminen oli meillä palkattomassa koulun harjoittelussa muutaman kuukauden, minkä jälkeen hänet palkattiin sijaiseksi. Kyseessä on siis yrityksen IT-hallinnointiesimies.
Hommat hoitaa googlettamalla, suurimpaan osaan ongelmista vastaa "mäpä soitan *ihminen jota tuuraa*:lle!" Tai sitten hänelle "ei ole annettu oikeuksia jonnekin"
Mitään rahaan liittyvää ei myöskään tee, esim. liittymäjutut ja domainien tilaus. Aloin miettimään että miksi helvetissä tämä junnu edes on täällä ja mistä hänelle maksetaan.
Sähköpostien uudelleenohjauksesta ja sairaslomalaisen häiriköinnistä?
Kommentit (21)
Koska heitä eivät vanhat "viisaammat" työntekijät perehdytä työhön mitenkään. Miten olet itse työsi oppinut - osasitko muka valmiiksi, kun työsi aloitit?
Minun kokemukseni nuorista työntekijöistä on se, että hyvin pienellä perehdyttämisellä he oppivat hommat hyvinkin nopeasti ja hoitavat ne hyvin.
Ja mitä tuohon juttuusi tulee - jos harjoittelijalle ei ole annettu johonkin oikeuksia, ei hän voi hoitaa sellaiseen asiaan liittyviä töitä. Luulisi sinun vanhana, kokeneena ja kaiken osaavana työntekijänä tietävän sen.
IT-ihmisenä voin sanoa, että harjoittelijana on aivan perseestä olla. Tosiaan järjestelmiin et saa oikeuksia, mutta tätähän ei ihmiset ymmärrä ja oletetaan että sillä harjoittelijalla on joku mahdollisuus kävellä sen oikeudettomuuden yli.
Nuoret ei tosiaan välttämättä ymmärrä, että lomalaisen häiriköinti on todella törkeää. Ja samoin vastailevat itse aktiivisesti puhelimeen/emailiin ollessaan lomalla. Nuoret eivät osaa siis pitää tai antaa taukoa.
Oon itsekin huomannut että nuoremmat soittelee turhan herkästi lomalaisille. Mikähän siinä on. Luulisi että tämä videopelisukupolvi osaisi ymmärtää laiskotteluntarpeen.
Meillä uudet IT-ihmiset testataan alussa käytännön ongelmalla. Googlettajille näytän ovea.
Nykyään vaan ICT-ihmisen toimenkuvaan kuuluu hyvin pitkälti se, että osataan hakea tietoa. Nykyjärjestelmät ovat niin monimutkaisia että ei niitä hullukaan ala ulkoa opiskelemaan eikä se ole mahdollistakaan.
Jos luulet että ratkot ongelman itse googlettamalla, niin siinähän kokeilet. Ei ole niin helppoa.
Joo tullut itselläkin vastaan googlettajia. Ei löydy osaamista heiltä. Kuka tahansa osaa katsoa guuglesta.
Monessa firmassa it-ammattilainen on joku vanhan kansan itseoppinut tieskariukko. Tai korkeintaan vanha tradenomi.
Nämä ovat niin tapoihinsa juurtuneita, että sille uudelle työntekijälle ei taatusti anneta oikeuksia mihinkään, ei perehdytetä eikä kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Oon itsekin huomannut että nuoremmat soittelee turhan herkästi lomalaisille. Mikähän siinä on. Luulisi että tämä videopelisukupolvi osaisi ymmärtää laiskotteluntarpeen.
Se uusi työntekijä pitäisi edelleenkin perehdyttää työhönsä eikä vain heittää lomalle lähteneen tilalle ja olettaa että omaa kaikki samat työpaikkakohtaiset tiedot kuin tämä. Kun ne hallitsee ei tarvitse soitella sille ainoalle asian A tuntevalle fossiilille joka varjelee tietojaan kuin valtionsalaisuuksia. Voin luvata ettei niille huvikseen kukaan soittele.
Ne perhanan manuaalit ovat niin syvällä päämiehen sivuilla, että googlettamalla ne vain löytää nopeammin. Ampukaa pois.
Ja olen typerä jos alan arvailemaan levypakkaan liittyviä hommia, jos teen niitä kerran kolmessa vuodessa.
Seuraavan kerran kun joku loppukäyttäjä kysyy jotain typerää käyttämästään varusohjelmasta, täytyykin kehoittaa painamaan F1
Meillä ammattikorkeassa opetetaan käyttämään googlea, eli se on vähän kuin nykyaikaa. Osattavat ja tiedettävät asiat ovat niin laajoja ja niitä on niin paljon, että harvan päähän sellainen tietomäärä mahtuu ja vielä harvempi saa sen vielä tarpeen tullen päästään ulos. Helpompaa kun tietää perusteet ja osaa käyttää googlea. Joissain tenteissäkin saa käyttää apunaan nettiä ja käsikirjoja "koska onhan sellaiset työpaikoillakin käytettävissä". Ikävä kuulla, ettei tuollaisen takia saisi työpaikkaa, sillä noin nykyään koulussa opetetaan.
Tuolle teidän sijaiselle on voitu sanoa, että jos vähääkään epäröi niin mieluummin soittaa sairaslomalaiselle kuin alkaa itse säätämään. Perehdytys on voinut jäädä tekemättä jos sairasloma ei ole ollut ennalta tiedossa. Meidänkin duunissa ollut muutama juttu mitä vain pari ihmistä on osannut tehdä, ja heille on jouduttu soittelemaan vuorojen ulkopuolella (3-vuorotyö), loma-aikoina ja sairaslomilla. Nyt on vähän johtoryhmässä viisastuttu ja työntekijöitä alettu kouluttaa.
Meidän firmassa aikoinaan IT-hommia pyöritti yksi nyrpeä ukko. Tyypillä oli harjoittelijoita silloin tällöin, mutta teki silti kaiken minäitse-periaatteella ja harkkalaiset kipittivät orpoina selän takana.
Koskaan ei antanut hommia harkkalaisen hoidettaviksi, kerran harjoittelija hihkaisi, että hän voi hoitaa, mutta ukko vaan mutisi ja meni itse tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Osattavat ja tiedettävät asiat ovat niin laajoja ja niitä on niin paljon, että harvan päähän sellainen tietomäärä mahtuu ja vielä harvempi saa sen vielä tarpeen tullen päästään ulos.
Eikä siinä mitään, keskittyy yhteen asiaan tyyliin CCIE. Ei tarvitse googlettaa mitään joka liittyy verkkotekniikkaan. Eikä siltä tosin kysytä mistään muusta mitään. Vastaus on nopea "en tiedä, kysy xx"
Vierailija kirjoitti:
Ihminen oli meillä palkattomassa koulun harjoittelussa muutaman kuukauden, minkä jälkeen hänet palkattiin sijaiseksi. Kyseessä on siis yrityksen IT-hallinnointiesimies.
Hommat hoitaa googlettamalla, suurimpaan osaan ongelmista vastaa "mäpä soitan *ihminen jota tuuraa*:lle!" Tai sitten hänelle "ei ole annettu oikeuksia jonnekin"
Mitään rahaan liittyvää ei myöskään tee, esim. liittymäjutut ja domainien tilaus. Aloin miettimään että miksi helvetissä tämä junnu edes on täällä ja mistä hänelle maksetaan.
Sähköpostien uudelleenohjauksesta ja sairaslomalaisen häiriköinnistä?
Ap on kateellinen lahjakkaalle nuorelle. Miksi hänet olisi palkattu harjoittelun jälkeen jos ei osaa mitään? Näytöt suorittanut harjoittelussa ja nyt päässyt töihin. Nuoret ovat ahkerampia kuin keski-ikäiset av mammat.
Vierailija kirjoitti:
IT-ihmisenä voin sanoa, että harjoittelijana on aivan perseestä olla. Tosiaan järjestelmiin et saa oikeuksia, mutta tätähän ei ihmiset ymmärrä ja oletetaan että sillä harjoittelijalla on joku mahdollisuus kävellä sen oikeudettomuuden yli.
Eihän nuori ole enää harjoittelija. Sairaslomalaisen ei tarvitse tehdä töitään sairaslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa aikoinaan IT-hommia pyöritti yksi nyrpeä ukko. Tyypillä oli harjoittelijoita silloin tällöin, mutta teki silti kaiken minäitse-periaatteella ja harkkalaiset kipittivät orpoina selän takana.
Koskaan ei antanut hommia harkkalaisen hoidettaviksi, kerran harjoittelija hihkaisi, että hän voi hoitaa, mutta ukko vaan mutisi ja meni itse tekemään.
Miksi tällaiset yritykset ottavat harjoittrlijoita? Nuoria ei edes palkattu harjoittelun jälkeen?
Ap on näitä, jotka kuvittelevat lääkärien ja lakimiestenkin muistavan jokaisen harvinaisen taudin oireet lääkkeineen ja jokaisen oikeudenalan lakipykälät ulkomuistista!
Ai milleniaalitko? No siksi koska eivät tiedä todellisuudesta yhtään mitään. Ovat kasvaneet bittien ja pikselien ympäröimänä. Keskitysleireille sellainen materiaali kuuluu, anteeks nyt vaan...
Ilmeisesti ei ole vaivauduttu perehdyttämään...