Asuako loppuelämä vuokralla Eirassa vai omistusasunnossa Vantaalla?
Vantaa on käytännössä kuin asuisi Helsingissä, niin nopeasti pääsee välimatkan. Mutta kumpi parempi vaihtoehto? Voiko vuokra-asuminen kannattaa elämän loppuun asti? Toki tulee kalliimmaksi kuin omistusasuminen, mutta jos palkka riittää asumaan Eirassa vain vuokralla.
Kommentit (27)
Myyrmäestä Eiraan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asuisin Eirassa.
Minulle on tärkeä, että ikkunasta näkee kauneutta ja kadulle astuessa on kaupunkiympäristössä. Keskustaan voi kävellä ja ihmiset ovat sivistyneempiä ja kauniinmpia kuin Vantaalla.
Mihin sitä omaisuutta pitäisi kerätä? Lapsille ehkä voi ajatella jättävänsä perintöä, mutta varmasti hekin saavat paremmat lähtökohdat keskustan kouluissa ja verkostoituvat eri tavalla kuin Myyrmäen jengeissä.
Ja varsinkin, jos on lapseton... ei tätäkään pointtia sitten.
Minä olen 80-luvulla verkoistoitunut Myyrmäen "jengeissä" ja asun nykyisin arvoasunnossa kantakaupungissa. Mutta minun vanhempani osasivatkin kasvattaa tosin kuin te, joiden lapsia ympäristö vie kuin litran mittaa.
Sanotaanko näin että on vähän Myyrmäen jengit muuttuneet 80-luvusta. En muuttaisi sinne, vaikka olen Vantaalla koko ikäni asunutkin ja aion asua jatkossakin. Kivenheiton päässä on Kaivoksela. Siellä on ihan mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni kannattaisi ostaa omistusasunto. Olisi edes jokin pesämuna, jos joutuisi työttömäksi tai vaikka eläkkeelle. Eläkkeellä voi laittaa asunnon myyntiin ja tuhlata rahat. Vuokralla ollessa sellaista rahaa ei kerry...
Paitsi jos jäät työttömäksi, et voi maksaa lainojasi ja pankki vie asuntosi. Tai jos pienituloisena eläkeläisenä taloyhtiöösi tulee iso remontti etkä ole saanut säästettyä kunnon pesämunaa asuntosi lisäksi. Kämpät, joihin on tulossa iso remontti, eivät mene kovin hyvin kaupaksi.
Juu, nuorena piti ostaa oma asunto. Mukavat vuokra-asunnot ovat harvinaisia, vähintään perjantaisin naapurit metelöi!
Nyt ei olisi mitään kiinnostusta ainakaan kattoremonttiin, kun eläke häämöttää! Tulee mieleen, että voispa vaan soittaa omistajalle aina, kun jokin kaipaa kohennusta. Eli vuokra-asunnossa on omat hyvät puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Loppuelämä? Kuinka vanha olet? Tilantarve? Riittääkö rahat yksiöön keskustassa? Kaksioon tai kolmioon Vantaalla? Kun on saanut maksettua jonkun asunnon omakseen, niin sen jälkeen voi muuttaa itse vuokralle. Muista, että tarvitset alkuun jostain rahaa varallisuutesi kartuttamiseen. Käytännössä tämän voi saada ottamalla asuntolainaa ja maksamalla asunnon nopeasti omaksi. Sen jälkeen voi joko saada vuokratuloja asunnosta tai mikä joskus parempaa, myydä asunto ja sijoittaa rahat esim rahastoihin ja pörssiosakkeisiin, saada niistä osinkoa ja sijoittaa lisää ja lisää. Saa jatkuvia tuloja palkkatulojen oheen! Vaikeinta on siis luoda alkupääoma ja siihen köyhä tarvitse vaikka halpakorksisen asuntolainan, jonka pystyy maksamaan takaisin mielellään 10 vuodessa, viimeistään 15 vuodessa. Tyhmät ottaa ison lainan ja maksaa sitä pois 25-50 vuotta ja sen jälkeen asunnon toiseen kertaan remonttikuluina! Kuinka monta kertaa asunto tuleekaan maksetuksi? Jo pelkkien korkojen määrä pitkällä laina-ajalla? Vuokralla kannattaa asua vain, jos on jos sijoitusomaisuutta, kaikki raha ei mene asumiseen ja elämiseen, asunto on ylihintainen suhteessa vuokran määrään sekä asunto ja sen sijainti miellyttää.
Kyllä isompaakin ja pitkäkestoista lainaa saa maksettua hyvin pois, ja asunnon voi myydä koska tahansa pois. Korot on olleet alhaalla todella kauan ja niistäkin vähistä koroista saa vielä verohelpotusta. Nyt jos myyn asuntoni, niin jää ehkä 100t käteen. En kuitenkaan pidä kiirettä, että alkaisin sijoittamaan osakkeisiin. Tämä on paljon helpompaa ja mukavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta omistusasumiseen juuri liittyykin riskejä. Toki jos on täysin velaton asunto eikä korjauksia tiedossa, niin asiat on hyvin. Muuten kaikki kulut menee omasta pussista. Ei se asunto itse itseään hoida.
Vantaata ja Helsingin ydinkeskustaa on vaikea verrata. Vantaalla jos on työt ja ystävät, niin mikäs siinä. Itse en voisi kuvitella loppueläämäni Vantaan perällä. Eiköhän tällaisissa valinnoissa ratkaise arki ja elämäntavat.
Kaikkiin taloihin tulee korjauksia. Vaikka olisit vuokralla, niin se asunnon omistaja voi sitten korottaa vuokraa, kun korjaustarpeita alkaa tulla.
Miten niin vuokra nousee joka vuosi? Mihin se perustuu?
Paitsi jos jäät työttömäksi, et voi maksaa lainojasi ja pankki vie asuntosi. Tai jos pienituloisena eläkeläisenä taloyhtiöösi tulee iso remontti etkä ole saanut säästettyä kunnon pesämunaa asuntosi lisäksi. Kämpät, joihin on tulossa iso remontti, eivät mene kovin hyvin kaupaksi.