Onko sinulta lapsena hoidettu puru virhettä?
Kommentit (16)
Joo, laitoin vahingossa sahanpuruja maitooni. Onneksi virheeni purujen kanssa nopeasti korjattiin.
Purentavirhettäni hoidettiin jollain kitalakituella ja kuminauhoilla.
Mulla puruvikaa korjattiin raudoilla.
Purin myös rautoja. Purin sitten puremisen aiheuttamaa tuskaa puremalla.
Mulla ollut kaikki mahdolliset kojeet aikoinaan. Lapset joutuneet käymään saman läpi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut kaikki mahdolliset kojeet aikoinaan. Lapset joutuneet käymään saman läpi.
Sama. Taitaa olla lapsillakin edessä. Ehdottelevat jo nyt, että tosi pienelle puru tuki, että saataisiin korjattua yön aikana etu purua.
Onko muilla joilla korjattu purua raudoilla, onnistuttu jotenkin oikaisemaan etupurimet, mutta viisaudenpurimet tulleet ihan hassuun paikkaan? Itsellä poskissa.
Kaikilla lapsilla paha etupuru. Syyttävät tuttia, vaikka eivät ole edes tuttia syöneet.
Oli raudat sekä ylhäällä että alhaalla, ylähampaat pysynyt ihan ok suorassa, alahampaat taas parissa vuodessa aivan vinksin vonksin rautojen pois ottamisen jälkeen. :D Osittain turhaan tuli sekin tuska kärsittyä.
Vierailija kirjoitti:
Oli raudat sekä ylhäällä että alhaalla, ylähampaat pysynyt ihan ok suorassa, alahampaat taas parissa vuodessa aivan vinksin vonksin rautojen pois ottamisen jälkeen. :D Osittain turhaan tuli sekin tuska kärsittyä.
Mulle on ainakin jäänyt epäselväksi, korjattiinko mulla purua vai oliko pelkästään kosmeettista. Samoin oikomisen jälkeen purimet vinossa mutta kuinka kamalat ne olis ilman.
Se on purentavika, ei "puru virhe".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ainakin jäänyt epäselväksi, korjattiinko mulla purua vai oliko pelkästään kosmeettista. Samoin oikomisen jälkeen purimet vinossa mutta kuinka kamalat ne olis ilman.
Jos et yksityisellä hammaslääkärillä ole kulkenut, on oiottu purentaa.
Itselläni oli raudat melkein kymmenen vuotta ja purenta jäi alkuperäistäkin pahemmaksi. Aikuisena korjautin kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Purukumi, puruhaava, puruluu... Hei haloo!
Ei ole annettu hoitoa, vaikka ehdottomasti olisi pitänyt, mutta 70-luvulla hammashuoltoa ei kiinnostanut sellainen. Reikiä paikattiin amalgaamilla, siinä se.
Purentavirhe on tuohon korvakuulolta ainoa oikea sana ja nimenomaan yhteen kirjoitettuna. Noita yhdyssanavirheitä on muuten joka paikassa nykyään aivan mielettömän paljon.
Suomalaisille pitäisi järjestää kieloppikoulutuksen pakollinen kertauskurssi, koska peruskoulun eikä ilmeisesti lukionkaan opetus enää takaa edes aivan perusosaamista kieliopissa, jota yhdyssanat ovat.
Miten kamalaksi kaunis kielemme meneekään muutamassa vuosikymmenessä, jos sama tahti jatkuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Purukumi, puruhaava, puruluu... Hei haloo!
Puru kumi, puru haava, puru luu
Oli raudat, luojan kiitos. Alhaalla muutaman vuoden perusraudat ja ylhäällä yöraudat.