Miten suomalaisen lihottavan ruoan parissa voi laihtua?
Suomalaiset ovat ylipainoista kansaa kuten on moneen kertaan mediassa todettu. Painon kurissa pitäminen on aikamoinen haaste Suomessa ja näen tämän johtuvan suomalaisesta ruokavaliosta. Onko joku keksinyt miten pitää painonsa kurissa Suomessa? Itse en ole vielä onnistunut. Hoikistun vain silloin kun olen ulkomaan työjaksoilla.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä pakko on syödä "suomalaista lihottavaa ruokaa"? Täällä on suuret valikoimat kaupoissa joten voit kyllä ihan itse päättää mitä ruokaa teet ja syöt. Myös annoskokosi päätät ihan itse.
No annas esimerkkejä kaupasta ostettavista annoksista, jotka eivät lihota? Toki jos olisi aikaa kotona tehdä kasvisruokia ja keittoja, niin se ratkaisisi osaltaan asian, mutta ei ole aikaa siihen. Terveelliset ruokalajikkeet joutuu kuitenkin tekemään itse. Ulkona edullisesti saa lähinnä burgereita ja pizzaa.
Höpö höpö, kyse on siitä, miten aikansa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ainakin huomannut sen, että Suomessa ajattelu pyörii kamalasti ruoan ympärillä eli ihmiset keskittyvät korostuneesti elämään aterialta toiselle syömisiään. Olen elänyt mm. Ranskassa, missä kyllä nautitaan ruoasta paljonkin. Siellä ei silti koko ajan keskitytä ruokaan vaan syödään hyvin silloin kuin syödään.
Suomessa elää joku ihme ajatus, että pitää koko ajan olla syömässä, vähintään 7 kertaa päivässä ja pitää siten insuliinitasot koholla, jotta vain ihan kaikki varastoituisi läskiksi.
Sinänsä en usko ruoassa olevan mitään vikaa. Sitä vain ollaan koko ajan syömässä. Voisi ottaa ajatukseksi vaikka sen, että syö kunnolla silloin kuin syö ja lopun aikaa lopettaa ruoasta unelmoinnin ja seuraavan ruokailun odottelun.
Oikeasti suurimmalle osalle kevyttä konttorityötä tekevälle riittäisi 1-2 ruokailua päivässä ja mielellään lyhyen ajan sisällä. En kuitenkaan usko, että koskaan toteutuu, koska usko jatkuvaan syömiseen on iskostettu syvälle kansan mieliin.
Näähh syömällä pienempiä ateroita useasti päivässä pidetään aineenvaihdunta käynnissä. Etenkin jos on urheilija. Se juttu on vain juuri päinvastoin mitä sinä sanoit. Sillä on juuri väliä mitä syödään.
Minä syön 3h välein, mutta mun ruokaan ei kuulu valkoinen sokeri, vehnä, limppari etc.
Vähäkalorista ruokaa voi syödä isompia määriä. Siinä viinerissä on 1 aterian verran energiaa. Mä vedän mielummin monta pienempää ateriaa päivässä, ei tarvitse kärsiä nälästä tai olla suupielet alaspäin.
Ehkä toi sitten sopii joillekin. Olen joskus kyllä kokeillut, ja mulla oli tuollaisella dieetillä jatkuva nälkä. Ennemmin syön itseni täyteen kaksi kertaa päivässä. Ei ole koskaan nälkä, ja olen hoikka. Mä tykkään myös syödä herkkuja joka päivä. Ei ole tarvinnut niistäkään luopua, kun ajoittaa syömiset siten, että ei ole jatkuvasti insuliinit taivaissa.
Suomalainen keittää halvinta kurakahvia johon laittaa sokeria saadakseen silmät auki ja könyää sen jälkeen tupakalle, lapsille tarjotaan kaakaota, paahtoleipää ja sokerimuroja.
Päiväkahvin kanssa suomalaisen on saatava pyhä kahvipullansa, tai keksi tai viineri.
Ruuaksi suomalainen tekee pääkallopataa, eli makaronilootaa ilman paistamisvaihdetta ja salaattia", eli sekaisin kurkkua, tomaattia ja fetaa. Ruokajuomana on maito tai mehu. Ellei sitten ulkoisteta syömistä Rosson pitsojen tai Mäkkärin hampurilaisten ääreen ! Pitäähän sitä joskus syödä hienosti ulkona.
Kun suomalainen äiti, joskus isäkin leipoo niin leivotaan mokkapaloja . Tai ehkä tiikerikakku.
Ja sitten ihmetellään on ei ole energiaa mihinkään vaikka vatsa on täynnä, hemoglobiini on alhaalla , iho harmahtavankalpea ja housut kiristää.
-
En ihmettele yhtään kun katsoo ihmisten annoskokoja mm. taas tänään käymässäni lounasravintolassa jossa käy päivittäin noin 800 ihmistä. Ruokaa mätetään lautaselle niin paljon että minä naisihmisenä voisin viikon syödä sellaisesta satsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ainakin huomannut sen, että Suomessa ajattelu pyörii kamalasti ruoan ympärillä eli ihmiset keskittyvät korostuneesti elämään aterialta toiselle syömisiään. Olen elänyt mm. Ranskassa, missä kyllä nautitaan ruoasta paljonkin. Siellä ei silti koko ajan keskitytä ruokaan vaan syödään hyvin silloin kuin syödään.
Suomessa elää joku ihme ajatus, että pitää koko ajan olla syömässä, vähintään 7 kertaa päivässä ja pitää siten insuliinitasot koholla, jotta vain ihan kaikki varastoituisi läskiksi.
Sinänsä en usko ruoassa olevan mitään vikaa. Sitä vain ollaan koko ajan syömässä. Voisi ottaa ajatukseksi vaikka sen, että syö kunnolla silloin kuin syö ja lopun aikaa lopettaa ruoasta unelmoinnin ja seuraavan ruokailun odottelun.
Oikeasti suurimmalle osalle kevyttä konttorityötä tekevälle riittäisi 1-2 ruokailua päivässä ja mielellään lyhyen ajan sisällä. En kuitenkaan usko, että koskaan toteutuu, koska usko jatkuvaan syömiseen on iskostettu syvälle kansan mieliin.
Näähh syömällä pienempiä ateroita useasti päivässä pidetään aineenvaihdunta käynnissä. Etenkin jos on urheilija. Se juttu on vain juuri päinvastoin mitä sinä sanoit. Sillä on juuri väliä mitä syödään.
Minä syön 3h välein, mutta mun ruokaan ei kuulu valkoinen sokeri, vehnä, limppari etc.
Vähäkalorista ruokaa voi syödä isompia määriä. Siinä viinerissä on 1 aterian verran energiaa. Mä vedän mielummin monta pienempää ateriaa päivässä, ei tarvitse kärsiä nälästä tai olla suupielet alaspäin.
Ehkä toi sitten sopii joillekin. Olen joskus kyllä kokeillut, ja mulla oli tuollaisella dieetillä jatkuva nälkä. Ennemmin syön itseni täyteen kaksi kertaa päivässä. Ei ole koskaan nälkä, ja olen hoikka. Mä tykkään myös syödä herkkuja joka päivä. Ei ole tarvinnut niistäkään luopua, kun ajoittaa syömiset siten, että ei ole jatkuvasti insuliinit taivaissa.
Juu no sinä et ole urheilija ja nälkä ja insuliini pysyy tasaisena kun syödään monta kertaa päivässä pieniä aterioita. Olet pahasti väärin informoitu. Ne herkut juuri rä-jä-yt-t-ää insuliinin taivaisiin, sokeri ja vehnä. Sitten on kehossa koko ajan akuuttia tulehdustilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä pakko on syödä "suomalaista lihottavaa ruokaa"? Täällä on suuret valikoimat kaupoissa joten voit kyllä ihan itse päättää mitä ruokaa teet ja syöt. Myös annoskokosi päätät ihan itse.
No annas esimerkkejä kaupasta ostettavista annoksista, jotka eivät lihota? Toki jos olisi aikaa kotona tehdä kasvisruokia ja keittoja, niin se ratkaisisi osaltaan asian, mutta ei ole aikaa siihen. Terveelliset ruokalajikkeet joutuu kuitenkin tekemään itse. Ulkona edullisesti saa lähinnä burgereita ja pizzaa.
Jaa syöt jotain eineksiä. No, saahan kaupasta valmiinakin kasvisruokia, keittoja ja salaatteja.
Niitä olen syönyt ja paino nousee. Ilmeisesti suomalaisiin ruokiin lisätään keittoja myöten joitain lisäaineita tms. jotka eivät ole hyväksi aineenvaihdunnalle.
Mieleeni tuli tuo natriumglutamaatti, jota tungetaan pääasiassa valmisruokiin ja lihavalmisteisiin. Tutkitusti häiritsee kylläisyyshormonin toimintaa, joka saa syömään enemän kun olis tarve. Sokeria löytyy monesta tuotteesta, esim. leivistä. Sokereita on mallassiirappi, gklugoosi,maltioosi, maissisiirappi ( elintarviketeollisuuden paljon käyttämä sen halpuuden vuoksi) jne...
Vierailija kirjoitti:
Juu olen keksinyt. Syön välimeren mallin mukaisesti. Paljon mausteita, oliiviöljyä, oliiveja, tomaatteja ja valkosipulia ruuan valmistuksessa. Suomalainen ruoka on mautonta paskaa.
Jos lorotat sillä oliiviöljyllä paljonki ruokaasi niin äkkiä levenet😂😘
Ai.. olen asunut monessa maassa ja aamupalalla aina makeita suklaa croisantteja tai vitivalkoista paahtoleipää... Itse nimenomaan pidän Suomen vaihtoehtoja terveellisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä siellä ulkomaassa teet ja syöt eri tavalla?
Kasvisruoat ja keitot on helppoja ja nopeita.
Kauheeta p a s k a a tää ketju. Onneksi muutan pois Suomesta, tän maan kansalaiset on ihan sekaisin ja elää jossain ihmeen huonossa itsetunnossa. Ihanaa päästä pois.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen keittää halvinta kurakahvia johon laittaa sokeria saadakseen silmät auki ja könyää sen jälkeen tupakalle, lapsille tarjotaan kaakaota, paahtoleipää ja sokerimuroja.
Päiväkahvin kanssa suomalaisen on saatava pyhä kahvipullansa, tai keksi tai viineri.
Ruuaksi suomalainen tekee pääkallopataa, eli makaronilootaa ilman paistamisvaihdetta ja salaattia", eli sekaisin kurkkua, tomaattia ja fetaa. Ruokajuomana on maito tai mehu. Ellei sitten ulkoisteta syömistä Rosson pitsojen tai Mäkkärin hampurilaisten ääreen ! Pitäähän sitä joskus syödä hienosti ulkona.
Kun suomalainen äiti, joskus isäkin leipoo niin leivotaan mokkapaloja . Tai ehkä tiikerikakku.
Ja sitten ihmetellään on ei ole energiaa mihinkään vaikka vatsa on täynnä, hemoglobiini on alhaalla , iho harmahtavankalpea ja housut kiristää.
-
Taidat kuvata nyt itsesi?
No minä olen ollut aina 170/55 ja ihan Suomessa asunut. AP nyt vaan haluaa keksiä tekosyitä. Sinä olet ihan itse syyllinen omaan painoosi, ihan turha etsiä syypäitä muualta. Katso peiliin!
Lässyn lässyn. Äläpä keksi tekosyitä.
Eineksistä, joita ilmeisesti syöt saa laihduttavampia näin.
-tee laiska itse ruokasi
-syö vähemmän
-liiku enemmän
-pullan mussuttaminen ei auta huoliin ja suruihin, eikä se ole mikään palkinto.
Itsehän sitä valitaan syömiset eikä tarvii mennä minkään maan mukaan. Jos haluaa pelata varman päälle niin miettii asiaa sitä kautta että olemmehan ihmisapinoita. Luonnollinen ravintomme on mahdollisimman käsittelemättömät kasvikunnan tuotteet. Jos saat tästä rutiinin niin riski lihomiseen lienee lähellä olematonta :)