Saako toista ajoneuvoa ohittaessa ajaa hetkellisesti ylinopeutta?
Jos rajoitus kyseisellä tienpätkällä on 80km/h, edessäni ajaa ajoneuvo vaikka 70km/h. Tuleeko minun ohittaessa ajaa kiirehtimättä tuon edessä ajavan ajoneuvon ohi 80km/h (niinkuin rajoitus on), kaikessa rauhassa, viettäen pitkän aikaa vastaantulijoiden kaistalla. Onko tämä siis oikea ja turvallisin tapa ohittaa? Vai saako ohittaessa hetkellisesti kiihdyttää vaikka 95km/h, käydä nopeasti vastaantulijoiden kaistalla ja palata omalle kaistalle. Tuossa rikotaan nopeusrajoitusta vissiin, mutta en oikein ymmärrä, eikö se olisi paljon turvallisempi tapa ohittaa?
Kommentit (93)
Ketjun jankkaajalla jäänyt päivälääkkeet ottamatta. Varmaan mittaa nopeuksia hiustenkuivaaja kädessä tuolla ohituskaistan varrella 😂
Siis tottakai jos edellä ajava ajaa satkun rajoituksella vaan sataa, saan ajaa ohi 120 km/h ja sit laskea nopeuden 105 km/h eli just sen verran et ei tuu sakkoja. Sit mä saan käyttää kännyä ajaessa koska oon aika tärkeä henkilö. Kyllä mä pärjään, mä oon Vatanen. Ei oo ollut montaa läheltäpiti tilannetta, joten oon huippukuski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne sanonut että aja ylinopeutta, ohje oli mennä rivakasti ohi, mutta jokainen voi tuon tulkita miten haluaa. Ei mulla tähän ketjuun muuta.
Ohittelin nippanappa ylinopeusrajoilla..? Lopeta jo.
Tiedäthän että että 100 alueella sakotuskynnys on 107, eli tuon mukaan kyllä meni nippanappa ylinopeudella.
-eri
Ei, vaan 100 km tunnissa nopeusrajoitus on 100 km tunnissa. Jos ohitettava ajaa 100 km tunnissa niin ei sun tarvi ohittaa, eikä edes vaikka se ajaa 97 etkä pääse ohi ajamatta ylinopeutta.
Höpöhöpö. Jos edessä ajava menee alle rajoituksen, niin silloin on täysin hyväksytty syy ajaa ohi. Jos sä tykkäät nysvätä, niin muiden ei tarvitse sitä tehdä.
Joo, tottakai, mut sun nopeus pysyy siinä sadassa myös. Tasan sadassa.
Heh. Ei pysy, vakkarissa on se 106, ja satunnaisesti katson gps nopeutta ettei mene kovinkaan yli, muuten kuin ohittaessa.
Ja 120 alueella 128 ja kasikympillä 84 ja neljä kympin alueella 45 ja koulujen kohdalla vähän kovempaa ettei vaan tarvi jäädä odottamaan ketään suojatien yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän kansalaistottelemattomuuttani ohitustilanteessa 👍 Laki saa rikkoa jos sillä on hyvä tarkoitus 😎
Sama! Jos joku ohittelee tiellä kuin hullu, otan rekkarin ylös ja sitten voi keksiä kaikkea hauskaa. Se on vaan kansalaistottelemattomuutta ja ihan hauskaa sellaista. Katos kun ei poliiseihinkaan voi luottaa kun ne käskee ajaa Tampereellakin ylinopeutta, niin täytyy ottaa lakia omiin käsiin.
En ohittele kuin hullu mutta kysyn silti: mitä sinä muka rekisterinumerollani tekisit? Et ainakaan saisi selville osoitettani tai puhelinnumeroani...
Vierailija kirjoitti:
Siis tottakai jos edellä ajava ajaa satkun rajoituksella vaan sataa, saan ajaa ohi 120 km/h ja sit laskea nopeuden 105 km/h eli just sen verran et ei tuu sakkoja. Sit mä saan käyttää kännyä ajaessa koska oon aika tärkeä henkilö. Kyllä mä pärjään, mä oon Vatanen. Ei oo ollut montaa läheltäpiti tilannetta, joten oon huippukuski.
Joo, aika hyvin just noin se menee. Tosin en ole rallikuski, mutta varmaan kuitenkin keskivertoa parempi. Vaimo joskus katsoo pistävästi kun pistän audiin löylyä.
Vierailija kirjoitti:
Ohitukseen ei ole mitään tarvetta kun ei ole oleellista nopeuseroa.
Kun saavuttaa hitaamminen ajavan niin nopeuserohan ON silloin olellinen.
Sinä voit jäädä possujunan perään nysväämään ihan vapaasti , minä ajan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Ei pysy, vakkarissa on se 106, ja satunnaisesti katson gps nopeutta ettei mene kovinkaan yli, muuten kuin ohittaessa.
Ja 120 alueella 128 ja kasikympillä 84 ja neljä kympin alueella 45 ja koulujen kohdalla vähän kovempaa ettei vaan tarvi jäädä odottamaan ketään suojatien yli.
Pääsit sitten pätemään. On meilläkin pieniä lapsia, ja kaupunkialueella ollaan varovaisia. Maantiellä kun lähdetään reissun ajamaan 1000km, niin sillä on ISO ero ajetaanko 90 vai 105, ymmärrät varmaan...tai sitten et.
Vierailija kirjoitti:
Eihän oikeeltakaan sais ohittaa, mutta usein kehällä näin tapahtuu...ai ai ai
Muualla kuin moottoritiellä oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla.
Kehätiet eivät ole moottoriteitä, joten nillä saakin ohittaa oikealta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsit sitten pätemään. On meilläkin pieniä lapsia, ja kaupunkialueella ollaan varovaisia. Maantiellä kun lähdetään reissun ajamaan 1000km, niin sillä on ISO ero ajetaanko 90 vai 105, ymmärrät varmaan...tai sitten et.
Juu. Ihan sama juttu. Jos ollaan neuvolasta myöhässä, ajan 80 alueella 120 kun ollaan aina myöhässä. Se vaikuttaa paljon kun matkaa kuitenkin 20 km. Keretään aina kun kiirehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa niin, v%tun ku+ipää €mmä..
Meidän lapset käy kyläkoulua.. Varmaan just teidän mökkitien varressa, jossa tietty on liki luvallista ajaa ylinopeutta, että kerkee mökille.
Mä taas painan tallan pohjaan kaupungissa. Sakot on pieni paha... Lällälää.
Se vain tiedoksi ,että liikennemerkki ilmoittaa vain ja ainoastaan suurimman sallitun ajonopeuden kyseisellä tie osuudella.Ei todellakaan mitään alinta nopeutta jota ei ole olemassakaan.....On vain erilaisia ajoneuvoja ja erilaisia kuljettajia.Miettiä kannattaa myös tiellä vallitseva ajokeli ,liikennemäärä,sekä ajansäästö,joka voi olla 2-5 sekunttia.Usein ne ohiajavat hoppuheikit seisoo seuraavissa liikennevaloissa odottelemassa,että miettikääpä sitä.
Voe hyvä pässi! Kun ajoneuvoilla ei ole oleellista nopeuseroa, ei ole ohitustarvettakaan.