Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako toista ajoneuvoa ohittaessa ajaa hetkellisesti ylinopeutta?

Vierailija
08.08.2018 |

Jos rajoitus kyseisellä tienpätkällä on 80km/h, edessäni ajaa ajoneuvo vaikka 70km/h. Tuleeko minun ohittaessa ajaa kiirehtimättä tuon edessä ajavan ajoneuvon ohi 80km/h (niinkuin rajoitus on), kaikessa rauhassa, viettäen pitkän aikaa vastaantulijoiden kaistalla. Onko tämä siis oikea ja turvallisin tapa ohittaa? Vai saako ohittaessa hetkellisesti kiihdyttää vaikka 95km/h, käydä nopeasti vastaantulijoiden kaistalla ja palata omalle kaistalle. Tuossa rikotaan nopeusrajoitusta vissiin, mutta en oikein ymmärrä, eikö se olisi paljon turvallisempi tapa ohittaa?

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän oikeeltakaan sais ohittaa, mutta usein kehällä näin tapahtuu...ai ai ai

Minäkin teen sitä aika ajoin. Ei voi ymmärtää miksi jotkut puusilmät jää siihen vasemmalle junnaamaan.

Jos oikea kaista vetää paremmin, niin sieltä saa ohittaa, mutta ei puikkelehtia, eli palata takaisin vasemmalle kaistalle.

Vierailija
22/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohituksissa suuret riskit, pienet hyödyt. Seuraavissa liikennevaloissa se tököttää sun edellä.

Ohittaminen on ajotapa, samoin kuin myöhästyminen. Hermostuneita ihmisiä.

En mä ajattele ohittaessa että "jes nyt mä oon 20 sekuntia aikaisemmin kotona". Itse ohitan useimmiten ihan siitä syystä että joku ajaa vaihtelevaa nopeutta, siis niin että nopeus vaikka 100km/h alueella sahaa 100-85-70-90-95-80-75. Ja muutenkin pyrin omalta osaltani pitämään liikenteen sujuvana.

Ei, vaan sä jätät siihen kunnon välin, niin se nopeuden vaihtelu ei tunnu enää missään. Ei sun tarvi ajaa siinä kahden auton mitan päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. On junnattava siinä vierellä vaikka rekka tulis vastaan. Muista että jos näkyy keltaiset viivat, alat peruuttaa takaisin omalle paikalle eli keskeytät ohituksen.

Kiitos tämä on hyvä vinkki :) Nyt kun täällä näitä vinkkejä satelee, niin minäkin annan vinkin. Eli jos näet ajaessasi jossain poliisiauton, täytyy heti nopeus tiputtaa 10-20km/h alle sallitun rajoituksen. Sitten kun poliisiauto katoaa näkyvistä, tulee tätä alennettua nopeutta vielä jatkaa kuitenkin n.10min ajan ihan varmuuden vuoksi.

t.ap

Kuule.

Kun siinä 80 alueella saa ajaa vaikka 40 km tunnissa, jos siltä tuntuu.

Se on suurin sallittu nopeus.

Jos sulla on kiire, sinä voit ohittaa turvallisesti hitaammin ajavan, mutta sekin täytyy tapahtua suurimman sallitun nopeuden rajoissa. Jos ei pysty, sinäkin ajat hiljempaa.

Okei. Sinähän olet juuri sellainen ihminen että ajat just sitä neljääkymppiä vaikka kasikympin alueella koska "minä haluan ja mulla on oikeus". Mukavaa kiusata kanssa-autoilijoita vähän. Viis siitä että liikenteessä olisi turvallista ja kaikki sujuisi jouhevasti.

Vierailija
24/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohittaminen on aina turhaa ei voi olla niin kiire ettei ehtisi muuten perille! Miksi ei voida ajaa vaan nätisti peräkkäin?

Traktorin perässä puolitoista tuntia.

Jumalauta.. Traktori joka kulkee 70 km/h? Oho!!

Vierailija
25/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohituksissa suuret riskit, pienet hyödyt. Seuraavissa liikennevaloissa se tököttää sun edellä.

En mä ajattele ohittaessa että "jes nyt mä oon 20 sekuntia aikaisemmin kotona". Itse ohitan useimmiten ihan siitä syystä että joku ajaa vaihtelevaa nopeutta, siis niin että nopeus vaikka 100km/h alueella sahaa 100-85-70-90-95-80-75. Ja muutenkin pyrin omalta osaltani pitämään liikenteen sujuvana.

Ei, vaan sä jätät siihen kunnon välin, niin se nopeuden vaihtelu ei tunnu enää missään. Ei sun tarvi ajaa siinä kahden auton mitan päässä.

Aivan, on paljon näppärämpää jättää vaikka kahden kilometrin väli kun ohittaa nopeasti.

Vierailija
26/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saan maantiellä jonkun kiinni niin tietysti ajan sen ohi -hänhän ajaa minua hitaammin.

Myöhästyminen tai jonkun hermostuneisuus eivät tietenkään kuulu tähän millään lailla.

Vierailija
27/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. On junnattava siinä vierellä vaikka rekka tulis vastaan. Muista että jos näkyy keltaiset viivat, alat peruuttaa takaisin omalle paikalle eli keskeytät ohituksen.

Kiitos tämä on hyvä vinkki :) Nyt kun täällä näitä vinkkejä satelee, niin minäkin annan vinkin. Eli jos näet ajaessasi jossain poliisiauton, täytyy heti nopeus tiputtaa 10-20km/h alle sallitun rajoituksen. Sitten kun poliisiauto katoaa näkyvistä, tulee tätä alennettua nopeutta vielä jatkaa kuitenkin n.10min ajan ihan varmuuden vuoksi.

t.ap

Kuule.

Kun siinä 80 alueella saa ajaa vaikka 40 km tunnissa, jos siltä tuntuu.

Se on suurin sallittu nopeus.

Jos sulla on kiire, sinä voit ohittaa turvallisesti hitaammin ajavan, mutta sekin täytyy tapahtua suurimman sallitun nopeuden rajoissa. Jos ei pysty, sinäkin ajat hiljempaa.

Okei. Sinähän olet juuri sellainen ihminen että ajat just sitä neljääkymppiä vaikka kasikympin alueella koska "minä haluan ja mulla on oikeus". Mukavaa kiusata kanssa-autoilijoita vähän. Viis siitä että liikenteessä olisi turvallista ja kaikki sujuisi jouhevasti.

Se on suurin sallittu nopeus. Saksassa taitaa olla alin nopeus rajoitukset. Mee sinne kaahaamaan.

Vierailija
28/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä töttöilijät on hengissä vain koska toiset on ehtiny väistää. Pois liikenteestä jos ei uskalla ajaa nopeusrajoitusten mukaan.

Vierailija
29/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy jäädä aikaa havainnointiin ja turvalliseen ajoon. En itse tykkää ajaa kovempaa kun max. 70km/h, tuntuu ettei enää ehdi havainnoida. Ajonopeus pitää suhteuttaa omaan taitotasoon. Itse en ohita koskaan.

Vierailija
30/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saan maantiellä jonkun kiinni niin tietysti ajan sen ohi -hänhän ajaa minua hitaammin.

Myöhästyminen tai jonkun hermostuneisuus eivät tietenkään kuulu tähän millään lailla.

Ja tietenkin teet sen turvallisesti ja nopeusrajoituksia kunnioitten. Et niin että vastaantulijat jarruttelevat?

Vierailija
31/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ajaa. Mulle kävi niin että ohittelin nippanappa ylinopeusrajoilla, kun näin että kytät tulee muutaman auton mun takana. No pääsin jonon ohi ja eiköhän poliisit pysäyttäneet mut. Eka kommentti oli että millä vaihteella mä ohittelen, ja että sun autossa on kuitenkin 2.2 bensamylly jolla luulisi pääsevän ohi sujuvamminkin... Sano että kun menet ohi, niin sitten menet ohi, rivakasti niin ettei aika kulu ajaessa vastaantulevien kaistaa. Ei antanut sakkoja, mutta opinpahan tuonkin.

Vierailija
32/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä töttöilijät on hengissä vain koska toiset on ehtiny väistää. Pois liikenteestä jos ei uskalla ajaa nopeusrajoitusten mukaan.

Oisko sulla havainnointikyvyssä puutteita? Tuleeko useinkin tilanteet liikenteessä ihan yllätyksenä?

Vierailija
33/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohittaminen on aina turhaa ei voi olla niin kiire ettei ehtisi muuten perille! Miksi ei voida ajaa vaan nätisti peräkkäin?

Liikennetraktorit eivät nysvää sitä perinteistä 40 km/h.

Vierailija
34/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa ajaa. Mulle kävi niin että ohittelin nippanappa ylinopeusrajoilla, kun näin että kytät tulee muutaman auton mun takana. No pääsin jonon ohi ja eiköhän poliisit pysäyttäneet mut. Eka kommentti oli että millä vaihteella mä ohittelen, ja että sun autossa on kuitenkin 2.2 bensamylly jolla luulisi pääsevän ohi sujuvamminkin... Sano että kun menet ohi, niin sitten menet ohi, rivakasti niin ettei aika kulu ajaessa vastaantulevien kaistaa. Ei antanut sakkoja, mutta opinpahan tuonkin.

Höpö höpö. Nyt tuli sellaista paskoliinia että hyh hyh. Älä Ohita, jos ohitettavan nopeus on nippanappa sama kuin omasi.

Vierailija
35/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tietenkin teet sen turvallisesti ja nopeusrajoituksia kunnioitten. Et niin että vastaantulijat jarruttelevat?

Turvallisesti kyllä mutta nopeusrajoituksista en juurikaan piittaa.

Vastaantulijat eivät ikinä vilkuttele valojaan minulle, se lienee merkki jostain.

Vierailija
36/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikennetraktorit eivät nysvää sitä perinteistä 40 km/h.

MITKÄ!?!? :D

Vierailija
37/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite joudun työmatkalla joka päivä ohittamaan samassa kohdassa jonkun nysvääjän. Ohituskaistalla hurjastelevat reilua ylinopeutta ja ohituskaistan jälkeen pudottavat reilusti alle sallitun nopeuden. Aina sama juttu. 

Vierailija
38/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvallisesti kyllä mutta nopeusrajoituksista en juurikaan piittaa.

Vastaantulijat eivät ikinä vilkuttele valojaan minulle, se lienee merkki jostain.

Eli oot juuri se & ulkku Audi kuski, joka on seuraavana jonkun lapsiperheen Raisun nokassa kun on ollut niin kiire.

Oikein tilasto kuski. Onnea.

Vierailija
39/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Nyt tuli sellaista paskoliinia että hyh hyh. Älä Ohita, jos ohitettavan nopeus on nippanappa sama kuin omasi.

Miksi ei saa ohittaa? Onko liikenteessä olemassa jokin "minä olin täällä ensin" -sääntö, että täytyy mennä siinä järjestyksessä perille asti, missä järjestyksessä nyt sitten ollaankaan siellä tiellä?

Vierailija
40/93 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite joudun työmatkalla joka päivä ohittamaan samassa kohdassa jonkun nysvääjän. Ohituskaistalla hurjastelevat reilua ylinopeutta ja ohituskaistan jälkeen pudottavat reilusti alle sallitun nopeuden. Aina sama juttu. 

Toi on kyllä jo epistä, ja niin totta. Mikähän logiikka siinäkin on.