Ystävän skitsofrenia ja harhaluulot - miten suhtaudun?
Miten näihin harhaluuloihin pitäisi suhtautua? Todella monipuolisia harhaluuloja, kuten vainoharhat tarkkailun kohteena olemisesta ja että jotkut ihmiset (esim. julkisuuden henkilöt) lähettävät hänelle salaisia viestejä. Kuvittelee, että joku (en tiedä mikä) yrittää tehdä hänestä tahallaan hullun. Jos näkee vaikka ambulanssin, on varma, että se on lähetetty juuri häntä kiusaamaan, että joku saisi tehtyä hänestä tahallisesti hullun.
Kun hän puhuu näistä harhoistaan, pitääkö mun sanoa, että tuo ei ole totta vai olla vaan hiljaa. Sen tiedän, että noihin harhoihin ei pidä mennä mukaan, mutta mikä olisi oikea tapa suhtautua?
Kommentit (30)
Minä pyrkisin olemaan neutraali. Vastaan väittäminen ei hyödytä, ja todellakaan harhoihin mukaan ei pidä mennä. On olemassa paljon käytännön tietoa skitsofreniasta niin hoitotaholle kuin omaisile ja ystävillekin. Monen laista prodedyyria ja vihkosia. Etsi netistä, takuulla löydät!
Tällaisen ihmisen kanssa oleminen on raskasta. Ihmettelen onko hänellä lääkitys ja onko se ajan tasalla?
Vierailija kirjoitti:
Minä pyrkisin olemaan neutraali. Vastaan väittäminen ei hyödytä, ja todellakaan harhoihin mukaan ei pidä mennä. On olemassa paljon käytännön tietoa skitsofreniasta niin hoitotaholle kuin omaisile ja ystävillekin. Monen laista prodedyyria ja vihkosia. Etsi netistä, takuulla löydät!
Tällaisen ihmisen kanssa oleminen on raskasta. Ihmettelen onko hänellä lääkitys ja onko se ajan tasalla?
On lääkitys, mutta ilmeisesti ei tarpeeksi tehokas. AP
Itse kiellän jutut. En vahvista näin harhoja.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla/sanoilla kiellät nuo harhat? Mun on jotenkin vaikea yrittää saada hänet ymmärtämään, että harhat eivät ole totta. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla/sanoilla kiellät nuo harhat? Mun on jotenkin vaikea yrittää saada hänet ymmärtämään, että harhat eivät ole totta. AP
Sanon suoraan, jos jokin asia ei pidä paikkaansa. "Tiinapetteri, tuo mitä sanoit on sinulle todellista, johtuen sairaudestasi, mutta se ei pidä paikkaansa. On tärkeä, että osaat erottaa todellisuuden ja sairauden tuottamat harhat. Näin on mahdollista elää suht normaalia elämää. Autan siinä mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että sun kannattaa edes yrittää sitä. Harhat ovat harhoja mutta silti hänen todellisuuttaan. Voi olla, että mitä vahvemmin kiellät nämä harhat niin sitä enemmän hän kokee epäluottamusta myös sinua kohtaan ja alkaa kenties muodostamaan harhoja sinuakin kohtaan. Kanssakäyminen on aika hankalaa silloin, kun toinen on tollasessa kunnossa. Ehkä jos olet läheinen ystävä niin voisit ottaa yhteyttä hänen perheeseen tai hoitohenkilökuntaan. Ehkä hänellä ei ole täysin sopiva lääkitys tällä hetkellä.
Mun miehellä on paranoidi skitsofrenia. Olen havainnut parhaaksi olla reagoimatta oikein mitenkään. Jos väitän että huolet on turhia tai että kyseessä on harha, mies voi suuttua tai jopa alkaa pelätä minuakin, koska olen esim. "niiden" puolella (ne voi olla kaudesta riippuen esim. pahuuden henkiolentoja, vieraiden valtioiden salaisten palveluiden agentteja jotka on lähetetty häntä tuhoamaan, avaruusolentoja).
En koskaan yrittäiäsi skitsokaudella olevalle miehelle järkeillä että miten ne salaiset palvelut juuri sinua vainoaisivat - olen yrittänyt, täysin turhaa ja voi taas johtaa siihen että ahaa, sinä olet niiden puolella... Lievä harhoihin mukaan meneminenkin on minusta parempi, itse asiassa se on minusta ihan harmitonta jos ei nyt ihan tulta liekkeihin heitä ja lisäile juttuja entisestään. Esim. kerran mieheni sai päähänsä, kun kuljettiin laitumen ohi, että siellä olevissa lehmissä on lauma pahoja henkiä. Pelkäsi ihan silminnähden. Kommentoin ensin, että mites nyt sillä tavalla, en ole tiennytkään että pahat henget lehmiinkin menee, ei vaikuta oikein hyvältä olomuodolta tehdä pahaa (en siis alkanut väittää ettei pahoja henkiä ole tms). No, tähän oli selitys: Raamatussakin lukee että sikalaumassa oli leegio pahoja henkiä jotka Jeesus ajoi pois, joten eläimissä voi olla pahoja henkiä. Sitten totesin vaan, että ok, toivotaan etteivät ole kovin hyökkäävällä päällä tänään ja päästään turvallisesti ohi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon suoraan, jos jokin asia ei pidä paikkaansa. "Tiinapetteri, tuo mitä sanoit on sinulle todellista, johtuen sairaudestasi, mutta se ei pidä paikkaansa. On tärkeä, että osaat erottaa todellisuuden ja sairauden tuottamat harhat. Näin on mahdollista elää suht normaalia elämää. Autan siinä mielelläni.
Tiinapetteri vastaa: Mikä sairaus? Se on psykiatrien juoni pitää minut alistettuna, syöttää lääkkeitä jotka turruttaa samalle tasolle kuin tavikset. Normaali elämän on rajoittunutta, rajoittuneiden ihmisten todellisuutta, he eivät näe kaikkia todellisuuden tasoja. En halua elää sellaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku luulee että on olemassa sellainen lääkitys jolla jokainen skitsofreenikko saadaan pidettyä harhattomana, niin väärässä on. Neuroleptejähän näihin syötetään, mutta annostuksessa on tasapainoiltava sen kanssa että ihminen pysyisi toimintakykyisenä ja harhojen torjunnan kohtaan. Tarpeeksi iso annos, niin ei ole harjoja, mutta on zombie, kuin varjo omasta persoonastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
skitrofeenikko ei usko olevansa sairas.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on paranoidi skitsofrenia. Olen havainnut parhaaksi olla reagoimatta oikein mitenkään. Jos väitän että huolet on turhia tai että kyseessä on harha, mies voi suuttua tai jopa alkaa pelätä minuakin, koska olen esim. "niiden" puolella (ne voi olla kaudesta riippuen esim. pahuuden henkiolentoja, vieraiden valtioiden salaisten palveluiden agentteja jotka on lähetetty häntä tuhoamaan, avaruusolentoja).
En koskaan yrittäiäsi skitsokaudella olevalle miehelle järkeillä että miten ne salaiset palvelut juuri sinua vainoaisivat - olen yrittänyt, täysin turhaa ja voi taas johtaa siihen että ahaa, sinä olet niiden puolella... Lievä harhoihin mukaan meneminenkin on minusta parempi, itse asiassa se on minusta ihan harmitonta jos ei nyt ihan tulta liekkeihin heitä ja lisäile juttuja entisestään. Esim. kerran mieheni sai päähänsä, kun kuljettiin laitumen ohi, että siellä olevissa lehmissä on lauma pahoja henkiä. Pelkäsi ihan silminnähden. Kommentoin ensin, että mites nyt sillä tavalla, en ole tiennytkään että pahat henget lehmiinkin menee, ei vaikuta oikein hyvältä olomuodolta tehdä pahaa (en siis alkanut väittää ettei pahoja henkiä ole tms). No, tähän oli selitys: Raamatussakin lukee että sikalaumassa oli leegio pahoja henkiä jotka Jeesus ajoi pois, joten eläimissä voi olla pahoja henkiä. Sitten totesin vaan, että ok, toivotaan etteivät ole kovin hyökkäävällä päällä tänään ja päästään turvallisesti ohi :D
Lisään vielä että tämä mieheni on diagnoosista ja oireista huolimatta ihan työkykyinen it-alan ammattilainen. Noita isompia skitsokausia tulee ajoittain, mutta niidenkin aikana hän saa hoidettua esim. työnsä, eikä puhu siellä harhoistaan tms vaan vain työasioita. Ei hän tosin usko että hän harhoissa olisi, mutta tietää että ns. tavikset ei ymmärrä syvempää todellisuutta ja yhteyksiä pinnallisen takana, joten turha niitä yrittää sivistää esim. siitä miten ovelat henkivallat juonii kulissien takana, liskomiehet rakentaa uutta maailmanjärjestystä tai ruokakaupan ruoat on yleisesti myrkytettyjä.
Toisen kokemus on sille todellinen. Voi vaan sanoa että mä en nyt näe mitään lentäviä lehmiä tai mistä hän juuri kertoo. Esittää faktoja niinkuin ne on, puhua passiivissa (kuten poliitikot).
Eräs tuttu kertoi kuinka muut kyttää häntä. No sitten hän alkoi luulla, että minäkin olen "vihollisen puolella".
Jos oikein pahaksi äityy, ehkä voit soittaa hänen hoitotaholleen ja kertoa jos alat itse ahdistumaan. Fiksu lääkäri tarkistaa lääkityksen.
Ei teidän avohoidossa olevien skitsofreenikoiden ole pakko niitä lääkkeitä syödä, varsinkin jos ne pahentavat olotilaanne ja tunnette ilman niitä elämän olevan normaalimpaa. Pienellä Googlauksella kyllä löytyy tietoa miten lopetatte lääkityksen pikkuhiljaa, että vierostusoireiteet jäävät helpommiksi selättää. Monelle tulee todella suurta unettomuutta 1 vk jälkeen lopettamisesta, ei käytännössä pysty nukkumaan kuin 10 minuuttia vuorokaudessa, mutta unettomuuteen auttaa välillisesti rauhoittavat ja uni-lääkkeet, joita pystyy tilamaan netistä ilman lääkärin reseptiä. Jos pelkäätte joutuvanne uuteen psykoosin joka yleensä tulee neurolepsi lääkityksen lopetattessa, niin teijän on vain käytävä se psykoosi ohi, selvittää mistä ne pelot/harhat syntyvät ja tunnistaa ite että ajatukset ovat harhaisia, yleensä psykooosi menee ilman lääkitystä viikossa ohi, kun pitää muista asioista huolta, uni, ruoka ja liikunta. Neurolepsit katkaisevat vain päällä olevan psykoosin ja ihminen jää niin kauan kun syö lääkkeitä psykoosin ja "zombien" välitilaan ja sitä jatkuu niin kauan kunnes aivot ovat saanet käydä läpi itse psykoosin. Älkää tehkö psykoosissa mitään tyhmää vaan tiedostatte vain että ne on harhoja ja pian olotila paranee.
Terv. 6 vuotta neurolepsejä, nyt 5 kuukautta ilman ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole suunniteltu valmentamaan harhoja vaan taltuttamaan agressiiviset. Myös toleranssi nousee ja tarvitaan isompia annoksia vasteen saamiseksi.
Lyöt leikiksi, naurat oikein katketaksesi hullun jutuille. Ja toisella kerralla suutut ja käsket lopettaa naurettavuudet koska et jaksa niitä nyt kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että tämä mieheni on diagnoosista ja oireista huolimatta ihan työkykyinen it-alan ammattilainen. Noita isompia skitsokausia tulee ajoittain, mutta niidenkin aikana hän saa hoidettua esim. työnsä, eikä puhu siellä harhoistaan tms vaan vain työasioita. Ei hän tosin usko että hän harhoissa olisi, mutta tietää että ns. tavikset ei ymmärrä syvempää todellisuutta ja yhteyksiä pinnallisen takana, joten turha niitä yrittää sivistää esim. siitä miten ovelat henkivallat juonii kulissien takana, liskomiehet rakentaa uutta maailmanjärjestystä tai ruokakaupan ruoat on yleisesti myrkytettyjä.
monet työttömät luulevat että valtiovalta tarkkailee heitä
Aika uskaliasta ja vastuutonta alkaa täällä antamaan ohjeita lääkkeiden lopettamisesta. Meillä omainen lopettanut useita kertoja omin päin josta seurannut uusia, kuukausia kestäviä pahoja psykooseja. Jokainen tapaus on erilainen, hyvä jos joku pystyy lopettamaan lääkkeet, mutta on väärin kuvitella, että se toimii kaikkien kohdalla. Nämä eivät ole helppoja sairauksia ja erittäin usein skitsofreenikot ovat täysin sairaudentunnottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
skitrofeenikko ei usko olevansa sairas.
Itse asiassa skitsofreenikko voi hyvinkin tietää olevansa sairas. Etenkin sairauden kanssa eläminen ja oireiden pitäminen kurissa vaatii sen, että henkilö tiedostaa aktiivisesti sairautensa.
Ei varmaan kannata suoraan kieltää eikä myöskään myöntääkään tietystikään. Voi vastata kysymällä. "Ai, miksi kuvittelet että ambulanssi on lähetetty sua varten. Miksi kukaan niin haluaisi tehdä?" Yrittää jotenkin järkeistää asia ja sitten siirtää keskustelu muualle. Valitettavasti se voi olla todella hankalaa ja hänellä voi alkaa tulla myös sinua kohtaan näitä harhoja. Voi kuvitella, että oley juonessa mukana.