Suomessa ei saa katsoa lääkäreiden "arvosanoja" netistä ja tutkia heidän taustaa - miksi?
Voisi olla kuten monessa muussa maassa, että pistät lääkärin nimen netissä vaikka google otsikkoon ja näkyviin tulee potilaiten arvamukset kyseisestä lääkäristä ja arvosanat, joita he ovat antaneet sille lääkärille. Se on hassu, että sitä ei saa tehdä Suomessa - johtuuko se siitä, että suomalaiset luottavat niin vahvasti lääkäreihin? Esim. jos saan lähetteen juurihoitoon kunnallisen kautta johonkin koulun hammashoitolaan ja haluan tietää, onko hän perehtynyt juurihoitoon ja millaisia kokemuksia on ollut ihmisillä juurihoidosta hänen luona, en löydä mitään keskiarvosanaa netistä eikä mitään infoa hänen koulutuksista ja siitä, onko hän ystävällinen tai ei. Mielestäni ihmisellä pitäisi siihen olla oikeus, että lääkäristä olisi enemmän julkista tietoa ja infoa heidän osaamisesta. Pelkästään se, että on valmistunut lääkäriksi, ei pitäisi olla peruste siihen, että häneen täytyy automaattisesti luottaa. Yksityislääkäreidein koulutuksista löytyy infoa, mutta heistäkin ei ole netissä ns keskiarvosanaa. Keskiarvosana muodustuu siis seuraavista: osaaminen, ystävllisyys, hinta jms.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti Virosta, koska käytät mielipiteestä vironkielistä sanaa "arvamus" ja kirjoitat muutenkin huonosti?
Voisi myös kysyä, miksi Suomessa toimintakiellon saaneet virolaiset lääkärit saavat Virossa kenenkään estämättä jatkaa lääkärin ammatin harjoittamista?
Kritisoit, että osaan huonosti suomea. :) Mä OPISKELEN suomea jatkuvasti, koska asun Suomessa. Anteeksi, että en osaa sitä täydellisesti.
Kävin Suomessa yksityisellä suomalaisella hammaslääkärillä ja se poisti hampaan, jota olisi voinut korjata.
Siitä sun toimintakiellosta voit tehdä ketjun erikseen. Minä puhun nyt siitä, miksi ihmisten arvamus ei voisi olla julkinen.
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, todellakaan kaikki lääkärit eivät ole “yhtä hyviä.” Varsinkin jos yksityiselle menee ja itse maksaa, niin on myös maksava asiakas ja voi aivan hyvin haluta valita sen lääkärin jolta saa parhaiten vastinetta rahoilleen.
Sen kun menet sitten, ja valitset sen jolta koet saavasi parhaiten vastinetta. Minä taas en halua alkaa sairaana etsimään parasta, vaan luottaa siihen että minne menenkin, saan tarpeeksi hyvän hoidon.
Tuollainen altistaa aika mahtavasti kiusaamiselle. V-päinen naapuri tai kateellinen sukulainen voi tehtailla loputtomasti murska-arvioita aivan syyttä, tai lääkäri itse tai hänen äitinsä loputtomasti kehuvia.
Kyllä niitä mielipiteitä keskustelupalstoilta löytää ilman tuollaista koottua arvostelusivustoakin. Arvostelusivustot hotelleille tai ravintoloille tai muille firmoille ovat vähän eri kaliiperia kuin yksittäisten henkilöiden julkinen arviointisivusto. Lääkäritkin ovat nimittäin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreihin projisoidaan monenlaisia epärealistisia toiveita ja ajatuksia, ihan kuten esim esimiehiin, terapeutteihin tai vanhempiin. Ei tuollaisessa systeemissä olisi mitään sellaista, josta voisi todellisuudessa päätellä mitään.
Siis jos minä aikuinen ihminen olen varannut ajan yksityiselle lääkärille vaikka syylän poistoon, ja lääkäri on tunnin myöhässä, ei pahoittele tai edes tervehdi, on kovakourainen, ei anna kunnollisia jälkihoito-ohjeita jne niin minun pitäisi vain kiltisi maksaa 150 euroa 10 min hoidosta ja varsinkin olla antamatta palautetta tai kertoa huonosta kokemuksestani muille.🙄
Ei kai nyt kukaan anna poistaa hammasta, ennen kuin on varmaa, ettei sitä kannata korjata (vaikka ehkä voisikin)?
Koko idea on niin älytön ja se sisältää paljon epäkohtia (mahdollistaa esim. kiusanteon). En ymmärrä miksi edes vaivaudutte keskustelemaan asiasta. Oho! Minäkin vaivauduin. Hups.
Tärkeämpää olisi julkaista hoitovirheisiin osallistuneiden nimet ja koventaa rangaistuksia siten, että jos mokaa, joutuu pois töistä. Luokitus on kyllä tärkeä myös niissä lääkärin tehtävissä, joissa asiakastyytyväisyydellä on merkitystä. Luokitus pakottaisi lääkärit opiskelemaan asiakaspalvelua. Se myös tukisi psykosomaattista puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreihin projisoidaan monenlaisia epärealistisia toiveita ja ajatuksia, ihan kuten esim esimiehiin, terapeutteihin tai vanhempiin. Ei tuollaisessa systeemissä olisi mitään sellaista, josta voisi todellisuudessa päätellä mitään.
Siis jos minä aikuinen ihminen olen varannut ajan yksityiselle lääkärille vaikka syylän poistoon, ja lääkäri on tunnin myöhässä, ei pahoittele tai edes tervehdi, on kovakourainen, ei anna kunnollisia jälkihoito-ohjeita jne niin minun pitäisi vain kiltisi maksaa 150 euroa 10 min hoidosta ja varsinkin olla antamatta palautetta tai kertoa huonosta kokemuksestani muille.🙄
Saathan sinä kertoa ja epäilemättä kerrotkin. Tarvitsetko sitä varteen nettiin ihan erillisen arvostelusivuston? Ketkä muut kuin lääkärit ja hammaslääkärit sieltä pitäisi löytyä? Eikö kaikki, tasapuolisuuden vuoksi?
Olisi muuten aika jännä, jos mittarina olisi "kerralla oikein" tai "sai minut laihtumaan". Mitenhän Antti Heikkilän tulokset suhtautuisivat muihin virallisiin lääkäreihin tai tahoihin? Just saying.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo nyt vastannut mitenkään sun lainaamaan tekstiin.
Kiitos, että vastasitte. Sain uusia näkökulmia. Olen iloinen siitä, että vaikka monet ovatkin eri mieltä, he silti kirjoittavat asiallisesti ja mukavasti, paitsi pari poikkeusta. Se on juuri se, mitä tarkoitin. PÄÄOSA kirjoittaa asiallisesti ja se merkitsee. :) Toivottavasti tulevaisuudessa keksitään kultainen keskitie. Ja anteeksi, jos joku pahoittaa mieltä, että teen kirjoitusvirheitä tai että olen kotoisin Virosta. Suomessa on niin paljon asioita, jota arvostan - koulusysteemi, kohtelias palvelu ruokapaikoissa ja kaupoissa jne. Välillä vaan tuntuu, että ihmisille jätetään todella vähän tilaa päättää ja ajatella itse. Ihmisiin pitäisi luottaa - se tuo heissä parhaan esille. Kyllä keskustelupalstalta lukee tosi paljon, miten lääkärit ovat jopa ilkeitä ihmisille ja miten paljon tehdään SuomassaKIN (kuten muissa maissa) hoitovirheitä. Miksi pitäisi sitten luottaa lääkäriin vaan sen takia, että hän on lääkäri - sitä ihmettelen. Tunnen monta ihmistä, joita on terveyskeskuksessa nöyrytetty. Itse koen, että minulla ikään kuin ei saa olla oma mielipidettä (en kirjoittanut arvamusta :). Koen, että kun kyseessä on minun terveys ja minun vartalo, voin sanoa lääkärille, mitä mieltä minä asiasta olen, mutta siihen reagoidaan usein todella ylimielisesti. Lääkäri ei ole jumala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo nyt vastannut mitenkään sun lainaamaan tekstiin.
pointti oli se että kaikki negatiiviset kokemukset lääkäreistä eivät johdu epärealistisista toiveista, vaan että ihan oikeasti lääkäritkin voivat olla huonoja. Asiakaspalvelutilanne sekin on.
Vierailija kirjoitti:
Se johtaa siihen, että jos lääkäri ei määrää lääkkeitä joista potilas on riippuvainen tai myy kadulle niin potilas käy mustamaalaamassa lääkäriä netissä.
Sillä lääkärillä pitää olla todisteita ennen kuin syyttää potilasta riippuvaiseksi. Tutkimusten mukaan terveydenhuollon ammattilaisten väärinkäyttöongelmat ovat kasvussa, joten arvon tohtorit voisivat keskittyä ihan omien ongelmiensa hoitamiseen.
Se johtaa siihen, että jos lääkäri ei määrää lääkkeitä joista potilas on riippuvainen tai myy kadulle niin potilas käy mustamaalaamassa lääkäriä netissä.