Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä jos naapuri kuvaa salaa lapsia parvekkeeltaan?

Vierailija
08.08.2018 |

Lapset leikkivät pihalla normaalisti. Olen nähnyt omalta parvekkeelta kun kuvaa selvästi lapsia mutta katoaa aina piiloon sisälle jos aikuinen tulee pihalle.
Voiko tästä tehdä jonkun rikosilmoituksen vai pitääkö oman käden oikeuden kautta hoitaa?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kertoo isännöitsijälle, että lapset itse ahdistuvat.

Vierailija
62/77 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole omat persehedelmät. Käyn parivuotiaan kanssa pihalla leikkimässä niin tutustunut näihin kouluikäisiin pihan lapsiin joiden kanssa oma isompi aika harvoin leikkii kun lähtee usein muualle kavereille. Usein olen ainut aikuinen joka päivän aika siinä käy joten lapset juttelevat minulle.

Tämä naapuri käy myös räyhäämässä lapsille mutta pakenee jos pihaan tulee joku muu.

Muut vanhemmat ovat tietoisia mutta eivät kai siitä missä määrin lapsia ahdistaa tämä toiminta.

Eilen tulin kotiin ja lapsilauma istui rapussa. Sanoivat että oli taas käynyt kuvaamassa heitä ja etteivät nyt halua leikkiä enää pihalla.

Oman käden oikeudella en tarkoita että kävisin naapurin pahoinpitelemässä vaan tekisi muilla keinoin hänen olonsa epämukavaksi ja ahdistuneeksi pihapiirissä niin että pysyisi itse piilossa tai lähtisi pois.

Pedofiilisyytökset voisi vaikka olla hyvä alku.

Ap

Juu, hiton hyvä alku hankkia itsellesi rikosrekisteri. Ja on kovin tervehenkinen tuo ajattelusi muutenkin.

Aikuinen ottaa asian puheeksi kyseisen aikuisen kanssa ja kertoo, että lapset pelkäävät tätä. Aikuinen kertoo ilmoittavansa käytöksestä taloyhtiön hallitukselle, ellei lasten pelottelu lopu/ tai kuuntelee kiltisti sen valokuvaajan selityksen. Ehkä hän kuvaa SINUN lapsiasi, kun periaatteessa leikkipaikka on vain oman talon tenaville ja sinun kersasi häiritsevät.

Aikuinen pysyy rauhallisena eikä anna lapsille esimerkkiä psykoottisuudesta.

Yhtä lailla tuo henkilö voi sinua pedariksi syytellä kuin sinä häntä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kummallisia käsityksiä taas täällä ketjussa. Esim. kerrostalon piha on lähtökohtaisesti yksityisalue, ei siis katualue tai puisto. Yksityisalueella eivät päde esim. ns. jokamiehen oikeudet eikä yksityisalueelle saa leiriytyä. Yleensä nykyään monet kerrostalojen pihat on myös kylteillä merkitty yksityisalueiksi, joiden osalta siis myös asiaton läpikulku on yleensä merkitty kielletyksi etenkin jos pihalla on lasten leikkipaikka . Kiellon rikkominen ei ole rikos mutta jos joku esim. käyttää yksityisaluetta jatkuvasti läpikulkuun ilman lupaa tai esim. muuten häiriköi, poliisi voi puuttua asiaan. Käytännössä poliisilla ei kuitenkaan ole resursseja tuollaisten asioiden hoitoon ainakaan pk-seudulla.

Oman asuintalonsa pihalla yksityisalueella oleskelevaa henkilöä ei ainakaan poliisin minulle kertoman tiedon mukaan saa kuvata ilman lupaa. Sen sijaan ilman asianmukaista syytä yksityisalueella oleskelevaa tai toistuvasti sen läpi ilman hyväksyttävää syytä kulkevaa ulkopuolista henkilöä voi kuvata esim. mikäli tämä ei suostu poistumaan tai aiheuttaa häiriötä esim. oleskelemalla lasten leikkipaikalla ilman perusteltua syytä.

Vierailija
64/77 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole omat persehedelmät. Käyn parivuotiaan kanssa pihalla leikkimässä niin tutustunut näihin kouluikäisiin pihan lapsiin joiden kanssa oma isompi aika harvoin leikkii kun lähtee usein muualle kavereille. Usein olen ainut aikuinen joka päivän aika siinä käy joten lapset juttelevat minulle.

Tämä naapuri käy myös räyhäämässä lapsille mutta pakenee jos pihaan tulee joku muu.

Muut vanhemmat ovat tietoisia mutta eivät kai siitä missä määrin lapsia ahdistaa tämä toiminta.

Eilen tulin kotiin ja lapsilauma istui rapussa. Sanoivat että oli taas käynyt kuvaamassa heitä ja etteivät nyt halua leikkiä enää pihalla.

Oman käden oikeudella en tarkoita että kävisin naapurin pahoinpitelemässä vaan tekisi muilla keinoin hänen olonsa epämukavaksi ja ahdistuneeksi pihapiirissä niin että pysyisi itse piilossa tai lähtisi pois.

Ap

Eli sinua kiusaa tuon ihmisen olemassaolo ja haluat perättömillä syytöksillä häntä ahdistaa? Sinä olet paljon huonompi ihminen kuin hän, vaikket sitä ymmärräkään.

Joo kyllä sitä saa lapsi *hdistella ihan rauhassa. Jos siihen kehtaa joku puuttua on huono ihminen.

Paitsi, että tässä tapauksessa ketään ei ole ahdisteltu. Valokuvaaminen julkisella paikalla on ihan laillista. Jos se olisi ahdistelua, ei se olisi laillista.

Eli antaa olla vaan ihan sama mitää lapsista tuntuu? Antaa yhden öykkärin estää muilta normaali elämä. Taidat itse olla tuollainen naaputerroristi.

Ei valokuvaaminen ole öykkäröintiä.

Joku pervopappa voisi innostua sinunkin kuvaamisesta eri kulmista vaikka uimarannalla, toki vain kotikäyttöä varten. Meetkö pian taas uudestaan?

Vierailija
65/77 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun isännöitsijä jututtaa häntä, hän saa tilaisuuden esittää syynsä/tekosyynsä sekä valokuva- tai videotodisteensa. Tulee samalla väärinkäsitykset oikaistua järjestyssääntöjen osalta, eli "puhu nyt tai vaikene ijäksi".

Voittehan toki itse kuvata häntä, ja lapsetkin voivat, jos hän astuu pihalle kämpästään (ja kohdistelee kameraansa).

Vierailija
66/77 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis ketjussa on ilmeisesti kyse siitä että joku talon asukas on hermostunut pihan meuhkaaviin vapaan kasvatuksen per*ehedelmiin ja nyt joku curlingmamma sen sijaan että kasvattaisi sen kakaransa käyttäytymään koittaa leimata valittajan pedariksi.

Hienoa aikaa tämä 2000-luku. Idioluutio täydessä vauhdissa.

Vierailija
67/77 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita poliisille. Eivät tosin välttämättä tee asialle mitään, mutta ovatpahan tietoisia.

Eivät tee asialle mitään, ihan kokemuksesta kerron. Tämä kuvaaja myös kävi huutamassa lapsille ja seurasi näitä pihalla koittaen ajaa lapsia pois. Lapsia tilanne todella ahdisti.

Oman käden oikeus siis mutta ei tätä noitaa pahoinpitelemällä yms vaan ihan aikuiset aloimme myös hengailla pihalla suojellaksemme lapsia. Jos nainen tuli pihalle, käveli sen poikki tai muuten näytti naamaansa kohtelimme häntä kuten hän lapsia eli aloimme sanallisesti ajaa häntä pois. Eräs hieman suurempi isä kävi myös ovella kertomassa mielipiteensä naisesta ja tämän käytöksestä.

Viime kesän vielä raikui huuto pihalla kun kaikki kävivät tätä sanallista sotaa, nyt on ollut hiljaista. Noita ei ole muuttanut pois, saimme vain hänet hiljennettyä.

Vierailija
68/77 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusavuttomien pitäisi tietää se, että lapset voivat aina vaihtaa leikkipaikkaa, kun joku vanhus ei pidä heidän leikeistään. 

Koska ihmisille kuuluu oikeus kiusata niitä josta eivät pidä. Tälläisessä maailmassa siis elämme.

Paitsi jos on av-ketjun ap ainakin tämän ketjun perusteella.

Vierailija
69/77 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kuvata ja julkaista missä huvittaa.

Jos se tehdään häpäisytarkoituksessa (kommentoidaan tai paljastetaan loukkaavia tietoja) tulee ongelmia.

Vierailija
70/77 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli sinua kiusaa tuon ihmisen olemassaolo ja haluat perättömillä syytöksillä häntä ahdistaa? Sinä olet paljon huonompi ihminen kuin hän, vaikket sitä ymmärräkään.

Eli et ymmärrä, miten paljon joitain ihmisiä voi kiusata se, että naapuri kuvaa lapsia salaa? Kaikki muut me ymmärrämme sen oikein hyvin. Tuo ajatus antaa samalla mitalla vain takaisin (pedofiilisyytökset ilmaan) oli ap:ltä oikein hyvä. Jos se lopettaa naapurin häiritsevän käytöksen, niin jokainen joka ymmärtää mistään mitään iloitsee vain. Eivät toki ymmärtämättömät kykene iloitsemaan. Se on sääli. Kannattaisi sinunkin hiukan opetella ymmärtämäön ihmisiä.

Vierailija
71/77 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin te ihmiset opitte, että pedo filia ei ole rikos. Lapsen hyväksikäyttö on rikos. Ped ofilia on taipumus. Suurin osa pedofii leistä ei koskaan toteuta taipumustaan eivätkä silloin tee rikostakaan.

Eihän tässä ole muuta väitettykään. Mutta jos sinusta on ok tulla leimatuksi vaikkakin kaidalla tiellä pysyneeksi pedof iiliksi naapurustossa niin selvä. Toki tässä leimaaminen on täysin ymmärrettävää.

Vierailija
72/77 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvatkaa takaisin. Silloin kun mies siis kuvaa pihaa. Talojen julkisivut ovat kuvausvapata riistaa.

Vierailija
73/77 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pedofiilit ei käy räyhäämässä lapsille, vaan päinvastoin ovat mielin kielin.

Niinkö?

Vierailija
74/77 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin minun on vaikea uskoa koko tarinaa tai kyse on ihan jostain muusta kuin pedofiilistä. Mahdollisesti ap on sairas yksilö joka on lukenut liikaa satuja ja yrittää nyt levittää paniikkia. :p

Taidankin mennä keittämään kahvit ja juomaan ne parvekkeella toisten lapsia katsellen.

Kyse on varmasti vain hyvin hyvin ilkeästä ja itsekkäästi ihmisestä. En ole missään vaiheessa väittänyt pedofiiliksi.

Sinun on siis vaikea uskoa että jossain on ihminen joka käy huutamassa pihan lapsille ja haluaa saada nämä ahdistumaan etteivät leiki enää pihalla?

Mene rauhassa. Kuten jo tullut selväksi saat tehdä ihan mitä juuri sinua haluttaa. Huuda samalla vaikka muutama kirosana niille lapsille. Se on ihan ok :)

Ap

Nojoo, en lukenut koko ketjua tarkkaan. Eli ilmeisesti kyseessä on joku häiriintynyt kerrostalokyttääjä joista aina sillöin tällöin kuulee. Tällä kertaa lapsivihamielinen sellainen. Ikävä tilanne. Et todellakaan voi kuitenkaan mennä syyttämään millään tekaistuilla syytöksillä. Oma veikkaukseni olisi että kyseinen häirikkö kerää todisteita lasten meluamisesta ja yrittää savustaa heitä ulos. Tällaiset ihmiset voivat vuosien saatossa saada montakin häätöä aikaiseksi. Juttele lasten vanhempien kanssa ja ota yhteyttä vaikka isännöitsijään mutta pysy totuudessa. Sitä mitä et tiedä et voi itse keksiä. Jos mahdollista, yritä saada videoitua sen huutelua lapsille niin on todiesteita siitäkin.

Voi alkaa levittää itsekeksimäänsä epäilyä juoruna. Eihän tässä kukaan sanonutkaan, että alkaisi avoimesti syyttää tuollaista sekopäätä pedof iiliksi. Mutta hänen korviinsä jyseinen uskomus tulisi jollain saada. Lapset voisivat vaikka huutaa pihalla että pedof iili ped ofiili aina kun mies kuvaa!

Vierailija
75/77 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyisin tyypiltä, miksi kuvaa lapsia parvekkeeltaan - ja ilmeisesti salaa ap:n sanoman mukaan.

Ja ottaisin pari muuta vanhempaa mukaan kysymään, koska olen hento nainen, enkä uskaltaisi yksin lähestyä mokomaa hullua, jota lapsetkin jo pelkäävät.

Vierailija
76/77 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla päästämättä lapsiasi pihalle. 

Mutta kuvaamista et voi tässä tapauksessa estää. Kerrostalon piha on julkinen paikka ja sitä saa kuvata.

Vierailija
77/77 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, asuin maalla, jossa esim. koulumatkoja kuljettiin hilaisilla metsäteillä, joista oli pitkä matka taloihin.

Tiesimme, että joitakin ihmisiä piti varoa. Oli joskus pelottavaa.

Eräälle ns. vanhallepojalle naureskeltiin, kun tiedettiin hänen katselevan nuoria tyttöjä. Koin tämän katselun myös itse, kun tulin murrosikään. Hän seurasi ihan avoimesti - ja ne silmät, huh. Huomasin kyllä muutoksen hänen käytöksessään, koska pienempänä hän oli mielestäni hauska ja vitsikäs aikuinen. Ja tämä kiinnostus nuoriin tyttöihin jatkui kaiken ikää, vuosia myöhemmin kyttäsi siskoni murrosikään tulleita tyttöjä.

Eivät kaikki lapsia kohtaan vihaisesti käyttäytyvät aikuiset ole muuten vaarallisia, vaikka räyhäävätkin.

Mutta selvää on, että kun ihmisiä asuu massoittain kaupunkialueella, joukossa on aina muutamia vinksahtaneita, jotka ovat myös vaarallisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi