Moni parisuhde tyssää siihen, ettei ihminen ole valmis kehittymään – Rakkauteen pitäisi suhtautua kuin työuraan
Kommentit (15)
Tämä
https://www.hs.fi/elama/art-2000005783110.html
kiinnostaisi enemmän, mutta on maksumuurin takana.
Siinähän ne yleisimmät valituksen aiheet tulivatkin. Ensin naiset odottavat kaiken vain alkavan ja sitten miehet odottavat kaiken vain pysyvän. 🤣
En tiedä olenko aivan samaa mieltä. Parisuhde ei saa olla suorittamista. Kukaan ei jaksa sitä työpäivän jälkeen.
Ja deittailuun niin kuin opiskeluun. Viestittely yhden ehdokkaan kanssa vastaa jo viiden opintopisteen kurssia.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko aivan samaa mieltä. Parisuhde ei saa olla suorittamista. Kukaan ei jaksa sitä työpäivän jälkeen.
Kyllä siihen suhteeseen on vaan jaksettava panostaa ja ei se edes tunnu työltä. Toki lapset sitten vielä lisää panoksia jos niitä hankkii. Oma suhteeni on kestänyt yli kolmekymmentä vuotta. Vaikka nyt kaikki on hyvin, niin kyllä välillä on ollut vaiheita, joissa niin tahtominen kuin rakastaminenkin on ollut kovilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen muuttuu paljon ikävuosien 20-40 välillä, ihan ilman suurempia kriisejäkin. Nykyään me suhtaudumme tavoitteellisesti opiskeluun, työelämään, lasten kasvatukseen, urheiluun, itsekasvuun yms. Jos kaikki muut aspektit elämässä menevät eteenpäin, mutta parisuhde kulkee vain omalla painollaan (sillä, mikä jää kaiken muun jälkeen + somettamisen), kuilu voi lopulta olla aika iso. Se on sitä erikseen kasvamista. Kyllä pitkä parisuhde nimenomaan vaatii panostusta ja yhteistä aikaa, jos ei halua menettää yhteyttä.
Voiko parisuhteessa saada ylennyksiä? Ensin aviopuoliso, sitten senior aviopuoliso, päällikköaviopuoliso, johtaja-aviopuoliso? Entä pitääkö nuolla paljon p.ersettä (siis vaikka ei itse pitäisi siitä), että pääsee etenmään?
Vierailija kirjoitti:
Voiko parisuhteessa saada ylennyksiä? Ensin aviopuoliso, sitten senior aviopuoliso, päällikköaviopuoliso, johtaja-aviopuoliso? Entä pitääkö nuolla paljon p.ersettä (siis vaikka ei itse pitäisi siitä), että pääsee etenmään?
Tai vuorotteluvapaata??
Vierailija kirjoitti:
Symbioosissa on se, että kun "nuolet persettä" ja etenet, saat parempaa palkkaa eli se hyödyttää sinua itseäsi yhtä paljon kuin toista osapuolta. Mutta toki voi ankeuttaa molempien elämää ja katsoa kuinka pitkään jaksatte.
Onneksi, toisin kuin jotkut luulevat, sitä voi kehittää itseään aina paremmaksi. Toista ei voi muuttaa, mutta itseään voi.
Melkein voisin olla huomaavinani, että ainoastaan epäitsekkäät ihmiset pysyvät yhdessä. Itsekkäällä on vaikea ajatella toista ensin. Jos edes yrittävätkään. Kaiken pitää mennä oman mielen mukaan, ''minähän en muutu, jos ei kelpaa voit painua''. Mut hei, muuttuminen, tai miten itse sanoisin, kehittyminen, on hemmetin hyvä asia.
Sen sijaan, että alkaisi rageemaan toisen huomattelusta, että olet vähän sotkuinen, niin voisiko ottaa kritiikin järkevään käsittelyyn itsensä kanssa ja miettiä, että kyllä, aikuisen ihmisen kuuluisi osata siivota. Näin ainakin itse tein, koska tiedän että kaatopaikalla eläminen ei ole mukavaa, etenkään ihmiselle joka pitää järjestyksestä. Niimpä minä muutuin ja mielestäni se helpottaa molempien oloa. Hyvä, että puoliso uskaltaa puhua näistä, ja sama toisinpäin. Kasvetaan yhdessä, tuetaan toisiamme, rakastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näemme elävänä esimerkkinä narsistin ajatusmaailman ihmissuhteessa! Varokaa näitä hirviöitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näemme elävänä esimerkkinä narsistin ajatusmaailman ihmissuhteessa! Varokaa näitä hirviöitä!
Tässä näemme elämävä esimerkkinä tosikon ajatusmaailman ihmissuhteessa!
Varokaa näitä hirviöitä!
Totta mutta on hankalaa kun itse kokee kasvaneensa ja kehittyneensä mutta puoliso sanoo että tiedät mitä sait kun otit 20 v sitten, hän ei ole muuttunut eikä aiokaan. Hänellä ei ole siis aikomustakaan kehittää omia kommunikaatiotaitojaan tai mitään muutakaan. Riidat toistaa samaa rataa kun sama levy on aina päällä eikä minkäänlaista halua analysoida omaa käyttäytymistä ja toimintaa.
ok