Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12217)
Sarah Pearse - Villi luonto
Vierailija kirjoitti:
Venla Jyrkinen : Eläinlääkärinä revontulten mailla
Kirja kertoo juuri valmistuneesa eläinlääkäristä joka aloittaa Inarissa kunnanlääkärin viransijaisena. Mukavaa kuvausta Lapista ja porojen ja muiden eläinten hoidosta aina väsymykseen asti, jopa 70 tuntia töitä viikossa. Ilmeisesti nykyään Lappiinkin on saatu lisää työvoimaa. Muutamia surullisia kohtia, kyyneleet herahti.
3/5
Ajoittain paljon enemmänkin viikossa, sillä viikonloppupäivystys kestää 64h ja sitä edeltää ja seuraa normaali työviikko arkipäivystyksineen
Elina Saksala - Eero Raittinen Mies matkallaan
Hienon laulajan ja muusikon elämäkerta viiden vuoden takaa. Kepeät mullat, Eero!
Vierailija kirjoitti:
Tommi Kinnusen Neljäntienristeys. Laitan Helmet-haasteesss kohtaan "Kirja, jonka kaikki vaikuttavat lukeneena". Ei ole ollut mun suosikki Kinnusen kirjoista.
Pimeät kuut on ainoa hyvä Kinnusen kirjoista. Tai kai ne kaikki on "hyviä" yleisessä mielessä, mutta itse olen pitänyt vain Pimeistä kuista.
Piia Helander - Helios.
Ihan kiva kesädekkari. Helppo eläytyä kirjan helteisiin...
Kirsi Lehto - Astrobiologia ja Martha Wells - Witch King. Wellsin Murhabotit ovat todella hyviä, toivottavasti muitakin kirjoja käännettäisiin.
Olisiko jollakin scifin puolelta suosituksia?
Amita Parikhin Sirkusjuna.
Aika naiivia kerrontaa sodan aikaisesta sirkuksesta.
Martti Luther, Luentoja Johanneksen ensimmäisestä kirjeestä.
Peter James: Roy Grace-sarjan 7. Kuoleman koura on kylmä.
Loistava sarja, 15 miljoonaa myyty
Han Kang : Vegetaristi
Kuuntelin sattumalta radiota kun viime syksynä julkistettiin Nobelin kirjallisuuspalkitut kirjailijat ja kirjat. Niinpä nappasin Helmetistä (pks:n kirjastojärjestelmä) Han Kangin ja varasin Vegetaristin. Pääsin varausjonossa sijalle 83 ja sain kirjan luettavaksi 1,5 kk myöhemmin, Nyt kirjaa jonottaa vajaa 300 henkeä. Kirjaa oli tullut nyt myös BestSeller hyllyyn, lainausaika 14 päivää ninpä lainasin sen uudestaan.
Ekalla kerralla sain idean ja tajusin miten hyvä kirja oli Nobelin saanut. Nyt uudelleen lukiessa löytyi paljon hyödyllisiä lisätietoja tapahtumista.
Oliko perussyy Yeong-hye'n pahoihin uniin ja siitä seuranneeseen vegetarismiin tyttöjen isä jatkuva pahoinpitely lapsena ja vielä osittain aikuisenakin? Vaikuttiko tämä pahoinpitely-muisto myös iso-siskoon In-hye'n kirjan loppuosassa kun hänkin alkoi nähdä samantapaisia näkyjä kuin pikkusiskonsa.
Paljon mietittävää jäi odottamaan kolmatta lukukertaa joskus tulevaisuudessa. Eniten jäi ihmetyttämään sisarusten aviomiehet ja veli, mutta katsotaan seuraavalla lukukerralla.
4,5/5
Alistair Shearer, The Yogasutras of Patanjali (YS)*
* (MaharSi Patañjalin joogasuutrat eli -aforismit; joogan** "katekismus")
**Bhojadevan kommenteista YS:iin: yogas samaadhiH -- jooga [on] samaadhi eli transsendenttinen, ajatukseton tietoisuudentila; syvän unen kaltainen tila sillä erotuksella että olemme tietoisia ko. tilasta, vaikka tosin subjektin ja objektin välinen, näennäinen ero on poissa, eli tila on itseensäviittaava (self-referral).
Sain tänään loppuun 20 yötöntä yötä, jossa on suomalaisten dekkaristien novelleja. Paljon tuttuja kirjoittajia ja suosikkejanikin, mutta silti vähän vaisu kokonaisuus. En ylipäänsä ole suuri novellifani.
Kävin kirjastossa ja pikalainoissa oli Juha Itkosen uusin Huomenna kerron kaiken. Oon lukenut häneltä pari aiemmin ja tämän uuden olin ajatellut varata, koska arvostelujen perusteella tuntui kiinnostavalta. Oonkin tyytyväinen kun sain nyt varaamatta tämän ja oon tykännyt tästä, 70 sivua nyt luettuna.
Grace Matalious Kaupunki nimeltä Peyton Place vuodelta 1956. Helteellä aivot ei kestä raskaampaa tekstiä.
Aku Ankan taskukirja ruotsiksi
Melkein murhaaja.
Kesädekkari.
Anthony Bourdain Bourdainin matkassa.
Marja- Liisa Vartion Hänen olivat linnut.