Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12265)
Suvi Ratinen - Matkaystävä
Purevat havainnot ja lämmin huumori yhdistyvät esikoisromaanissa, joka kuvaa lestadiolaisyhteisössä kasvamista ja siitä irrottautumista. Uutinen entisen luokkakaverin katoamisesta järisyttää nuorta naista, joka on rakentanut itselleen uuden elämän Helsingissä. Miksi vanhat tutut soittelevat ja kyselevät kadonneesta?Nainen palaa pitkään piilottelemiinsa muistoihin, lapsuusvuosiin kahden maailman ristivedossa. Herää kaipaus turvattuun elämänpiiriin, johon kuuluivat suviseurat, marssikasetit, Marimekon vahakangasliinat sekä serkun puhki katsottu häävideo, jolla hymyili maailman komein mies. Missä ovat nyt päivit ja markot, lapsuuden rakkaat matkaystävät? Miksei elämä taviksena ota luonnistuakseen?
Sinun, Margot
Tämä on mielestäni kyllä palkinnon ansainnut ja esikoisteokseksi yllättävän sujuva ja vetävästi kirjoitettu. Ainoa, joka minua häiritsee on tapa viljellä elottomia esineitä inhimillistäviä verbejä, esim:
" Yrttiruukut lepäsivät ikkunalaudalla"
"Valokuva-albumit nököttivät hyllyssä"
Noissa kohdissa olisin heiluttanut punakynää kustannustoimittajana.
Clare Macintosh: Panttivanki
Louis Léouzon le Duc - Pariisista Pohjantähden alle - Muistelmia Suomesta 1800-luvun alkupuoliskolta
"Saavuimme Turkuun. Kun olin aloittanut edellisen matkani Suomen uudesta pääkaupungista, aloitin tällä kertaa vanhasta. Erikoista on, että se on vaihtanut poliittisen pääkaupungin asemansa teollisen pääkaupungin asemaan. Turku on Suomen Manchester, täynnä tehtaiden, verstaiden ja telakoiden ääniä. Venäjän keisarillinen laivasto rakennuttaa siellä purtensa ja jahtinsa. "
Manse.
Luin Tommi Liimatan Jeppis ykkösen ja kakkosen, nyt siirryin sarjan viimeiseen osaan eli Rolloon.
Ap
Liina Putkosen Jäätynyt tyttö.
Esikoisdekkari, aika hyvältä vaikuttaa.
Orson Scott Card - Earth Afire
Mitfordin skandaali. Mun lohtukirjasarja, niin turvallista, kasvoin Agatha Christien kirjoja lukien.
Vierailija kirjoitti:
Mitfordin skandaali. Mun lohtukirjasarja, niin turvallista, kasvoin Agatha Christien kirjoja lukien.
Ihanaa, muillakin on lohtukirjoja! Mulla ne vaihtelee. Nyt on ollut monta vuotta Antti Holman Järjestäjä. Luulen, että Holman Kaikki elämästä(ni) voi myös olla sellainen. Saatana saapuu Moskovaan on myös kirja, jota luen usein pätkissä, on ikään kuin aina kesken.
Ap
Razzle. Just sain luettua.
- n65v -
J. Sakari Salonen: Viisi maailmanloppua.
Antaa mittasuhteet maailman menoon ja se on pelottavalla tavalla terveellistä.
M.A. Church: The Harvest: Taken
Laura Lähteenmäen Korkea aika.
Olen lukenut hänen edellisen kirjansa
Ikkunat yöhön ja pidin siitä. Tämäkin vaikuttaa lupaavalta!
Kazuo Ishiguron Klara ja aurinko
Beth O`Lear Roadtrip, hauska.
Helena Petäistön Bryssel, Strassbourg, Luxembourg.
Ei toki kaunokirjallinen teos, mutta kirja kuitenkin. Liippaa läheltä työtäni.
Neuvostoihmisen loppu; kunnykyhetkestä tuli second handia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt kuunnellut reilut puolet tuosta Jukka Viikilän Taivaallisesta Vastaanotosta.
Itse valinnasta Finlandia-voittajaksi. Ekaks ajattelin että onkohan Zaida Bergrothilla jotain henk. koht. kaunaa Jukkaa kohtaan koska tuohan on aivan sietämätön tilanne kirjailijalle. Voittaa nyt Finlandia esikoisteoksellaan ja sitten vielä toisella.
Mutta kuunneltuani ymmärrän paremmin. Kirjahan tapahtuu kokonaan pienen Helsinki-elitisti kuplan sisällä. Zaidahan on helsinkiläistä kulttuurisukua kymmenennessä polvessa (ja Jussi Halla-ahon serkku joka ei liity tähän mitenkään).Rakennetta en ymmärrä alkuunkaan ja ärsyttävästi Jukka kommentoi ennalta-arvattavaa kritiikkiä jo teoksen sisällä 😄.
Minusta tuntuu että tämä kirja vaatii hieman ajan kulumista pystyäkseen arvostamaan tätä paremmin. Kymmenen, kahdenkymmenen, viidenkymmenen vuoden päästä luettuna vaikuttaa varmasti aivan erilaiselta kuin tänä päivänä.
Mä luin tämän. Olen kyllä sanaton. Miten tämä voi voittaa Finlandia-palkinnon? Viikilän ensimmäinen voitto oli paremmin osuva, mutta tämän ansioita en voi ymärtää. Sekava, kieli köyhää, outo rakenne, himmeliksi kutsuttu. Ei muuta kuin ihmeellisiä ajatelmia sydänleikkausta odotellessa. En kyllä pitänyt Rosa Liksomin Hytti-kirjastakaan, vaikka se nyt niittää elokuvaversiollaan mainetta. En siis ymmärrä, olen ymmärtämätön mummoressu.
Minä ymmärrä loistavasti lukemaani, enkä pitänyt lainkaan ko. kirjasta, huono!
Susanna Clarke - Piranesi