Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12265)
Vierailija kirjoitti:
Katiska: Suuri huumevyyhti
Kuuntelin tämän. Tämä on se maailma josta en oikeastaan haluaisi tietää yhtään mitään. Montaa ihmistä kyllä kiinnostaa helppo raha, huumeet, yökerhot ja merkkivaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin lukemaan Tuntematonta sotilasta. Hävettää tunnustaa, että tämä on ensimmäinen kerta, vaikka olen lukenut paljon ja 45-vuotias. Elokuvatkin olen nähnyt, vanhimman useaan kertaan ja uusimman pariin. Mutta nyt vasta kirja kädessä, tai siis pädi, e-kirjana luen.
Miksi se hävettää? Ei kai ole mitään kirjoja jotka kaikkien olisi ihan pakko lukea, etenkään johonkin tiettyyn ikään mennessä.
Sen takia hävettää, että mielestäni se kuuluu suomalaisen ihmisen yleissivistykseen.
Maria Lang: Pimeä elokuun yö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin lukemaan Tuntematonta sotilasta. Hävettää tunnustaa, että tämä on ensimmäinen kerta, vaikka olen lukenut paljon ja 45-vuotias. Elokuvatkin olen nähnyt, vanhimman useaan kertaan ja uusimman pariin. Mutta nyt vasta kirja kädessä, tai siis pädi, e-kirjana luen.
Miksi se hävettää? Ei kai ole mitään kirjoja jotka kaikkien olisi ihan pakko lukea, etenkään johonkin tiettyyn ikään mennessä.
Sen takia hävettää, että mielestäni se kuuluu suomalaisen ihmisen yleissivistykseen.
Minusta taas on turha tehdä tuollaisia pakkoja itselleen. Ketään ei oikeasti kiinnosta oletko lukenut Tuntemattoman sotilaan. Lue se jos itse haluat, älä muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin tämän. Tämä on se maailma josta en oikeastaan haluaisi tietää yhtään mitään. Montaa ihmistä kyllä kiinnostaa helppo raha, huumeet, yökerhot ja merkkivaatteet.
Sain aika nuorena käsiini Christina F:n luettavaksi ja se oli hyvä rokotus huumemaailmaa vastaan. Suosittelen jokaiselle esiteinille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin juuri Samuel Bjørkin Yölinnun. Ihan alussa vasta, mutta vaikuttaa lupaavalta.
Toinen hyvä ranskalainen on Kastanjamies.
Parhaimmat lukemani dekkarit v 2021
1. Kun kuningas kuolee
2. Kastanjamies
3. Uskollinen lukija
Onko tuo Kastanjamies sama tarina, joka tuli Netfliwissä sarjana?
Helvi Hämäläinen. Katuojan vettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain aika nuorena käsiini Christina F:n luettavaksi ja se oli hyvä rokotus huumemaailmaa vastaan. Suosittelen jokaiselle esiteinille.
Minä olin sairaalloisen kiinnostunut päihteistä ja päihdekulttuurista 80- luvun teininä. Christiane F. - Huumeasema Zoo teoksenkin onnistuin jotenkin romantisoimaan ja kääntämään ihailuksi.
Onneksi silloin ei ollut Tor - verkkoa, eikä kontakteja. Rahaa oli, en ole varma mitä olisin tehnyt.
Nyt luen Andy Weirin "Yksin marsissa" - teosta. Jätin jo kerran kesken, luin pari kirjaa välissä ( Kinnunen, Hurme, Murakami ).
Erikoinen teos - kuin lukisi blogia/internetkeskustelua. Tästä keskeytys. Olen onneksi kohta lopussa ja olen jopa hivenen kiinnostunut päähenkilön kohtalosta.
Yle puheelta tuli juuri sopivasti kirja vs. leffa - sarjassa tämä teos ja Ridley Scottin leffa.
Summasummarum: liikaa tiedenörtteilyä makuuni ja blogimaisesta AateeKoo - kielestä ja huumorista voi olla montaa mieltä. Välillä toimi, välillä ei.
Olen kuunnellut syksyn aikana Täällä pohjantähden alla kirjasarjaa Antti Holman lukemana. Aivan loistava, Antti sekä kirja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nabokovin Lolita, varmaan viideskymmenes kerta elämäni aikana luulisin? Tänä vuonna kolmas.
Oletpa innostunut Lolitasta - hymiö.
Oikeasti itsekin olen lukenut tämän 3 kertaa. Nabokovin kerronta, kieli ja monitulkintaisuus on niin loputon suo, että itse ainakin olen uponnut hetteikköön. Kuka vie ketä ja mihin suuntaan - puhun siis kertojan roolista. Vähälahjaiset, wokettelijat ja uskovaiset toki huutamassa roviolle. Mitä meille jäisi jäljelle taiteesta?
Itse luen Andy Weirin Yksin Marsissa teosta. Tämä on jopa huonompi, kuin leffaversio. En tiedä miksi luen, tai lainasin. Luen kuitenkin sängyssä loppuun.
No siinäpä se - analysoin Nabokovin kerrontaa milloin mistäkin näkövinkkelistä käsin :-)) ja aina joka lukukerralla löydän jotain uutta, huomaan jonkun uuden tavan kuvata asioita mihin en edellisillä lukukerroilla kiinnittänyt huomiota tms. Auttaa rikastuttamaan omaakin kirjoittamistani. Tällaista analyysilukemista harrastan toki muidenkin kirjojen kanssa, mutta Lolita lienee suosikkini. Upea kuvaus siitä, mitä noin karmivan miehen päässä voikaan liikkua! HUH! En voisi lukea kirjaa samalla tavalla jos tietäisin, että se perustuisi tositapahtumiin. Luen englannin- ja suomenkielistä versiota sujuvasti, joskus jopa yhtäaikaa! Vertailen, miten mikäkin asia on käännetty suomeksi.
Nabokovilla muutakin mielenkiintoista, Gogol Nikolai Gogolista tai hänen kirjeensä vaimolleen 52 vuotisen avioliiton ajalta, Letters to Vera.
Tuula-Liina Varis: Irma
Löysin tämän kirjaston poistokirja/kierrätyshyllystä.
Pidän tästä, on hauska ja realistinen.
Ilmeisesti kirja oli laitettu poistoon, koska se kaipaa teippausta.
Ari Turusen Tuoksujen atlas on mielenkiintoinen ja todella kaunis kirja.
Parfyymien harrastajan lisäksi miellyttää myös puutarhasta ja kasveista kiinnostuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin juuri Samuel Bjørkin Yölinnun. Ihan alussa vasta, mutta vaikuttaa lupaavalta.
Luin loppuun ja aloitin Minä matkusta yksin -romaanin, joka on Yölintua edeltävä osa. Taas lähti väärässä järjestyksessä, mutta eipä tuo pahemmin haittaa.
Nämä ovat perusdekkareita, joita on markkinoilla paljonkin, mutta ihan viihdyttäviä silti. Välillä välipalana tällaistakin, aina ei jaksa vaikeammin avautuvaa.
Mä luin sen myös. En muista juuri mitään siitä.
Ärsyttää, kun pohjoismaisisaa dekkareissa kilpaillaan kuka keksii kammottavimman insestirikoksen.
Toinen juttu: joka toisessa dekkarissa on päähenkilönä poliisia auttava profiloija, psykologi tms. Tylsää.
Oikeasti poliisin määrärahat ei riitä tällaiseen että muutenkin kalliissa murhatutkimuksessa roikkuisi joku Helsingin yliopistossa opiskellut psykologi☺ joka olisi käynyt yhdellä FBI:n luennolla tai jossain Pentagonin kirjekurssilla Teamsin välityksellä. Murhat kuitenkin Suomessa tekee usein joku pirinisti/alkkis joka löytyy tekopaikan läheltä kapakasta verisenä mora kädessä örisemässä Iron Maiden bändipaita päällä.
Palaan kohta lukemaan uudelleen Agatha Cristien Neiti Marplen ja Poirotin.
Sama makaaberi linja TV-dekkaŕienkin puolella, joskus kaikilla YLE:n kanavilla oli yhtä aikaa joku nordic noir- synkistely menossa.
Paikallisessa kirjastossa 1/4 kaunokirjallisuuden hyllymetreistä on omistettu dekkareille, 1/4 scifille/fantasialle.
Sitten joku Arthur C. Clarke ei löydykään scifi-hyllystä...
Mary Gallen-Kallela Olisit villiä villimpi.
James Bowenin kirja Bobin joulu.
Ihana, tosielämästä kertovat kirja viisaasta kissasta joka tuo pitkäaikaisen narkkarin elämään niin paljon merkitystä että hän pystyy jättämään huumeet pois.
Tänä jouluna kylmillä kaduilla yöpymisen ja nälän tilalle tulee lämmin joulutunnelma.
Kirjoittaja James Bowen on se entinen narkkari.