Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12272)
Pajtim Statovcin Bolla. Minä sitten tykkään tämän kirjailijan tyylistä.
luen pelkästään vauvafoorumeita
Jarkko Sipilän "Uhripeli", tänään kirjastosta lainattu. Mutta on niin mukaansatempaava, ettei ole enää kauan kesken.
Vierailija kirjoitti:
Jessica Fellowes - The Mitford Murders
Sekoittaa faktaa ja fiktiota, sillä tapahtumien keskiössä oleva Nancy Mitford (kirjassa 16-18-vuotias) ja hänen sisaruksensa ovat olleet ihan oikeita ihmisiä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Mitfordin_sisarukset . Kirjan päähenkilö on kuitenkin 18-20-vuotias fiktiivinen Louisa, joka monen kommelluksen jälkeen päätyy Mitfordeille lastenpiiaksi. Kirjassa tapahtuu murha (sekin ihka oikeasti tapahtunut v.1920) ja sitten eteen juoksutetaan iso kasa outoa sakkia: kunnianhimoisia poliiseja, hirviöluonteisia setiä, vääriä henkilöllisyyksiä, vanhoja leidejä, omalaatuisia aatelisia ja yksi hyveellinen mutta ah-niin-epävarma nuori nainen (Louisa), joka taistelee saadakseen köyhistä oloista nousseena itselleen paremman tulevaisuuden. Toisin sanoen, tarinassa on kaikkea mahdollista ja sitäkin aivan liikaa. Vähemmänkin juonikiemuroita olisi ollut ihan tarpeeksi. Kaikkein eniten minua ärsytti tekopirteä ja itsetietoinen Nancy, jonka höpinää ja käyttäytymistä en olisi lainkaan jaksanut.
Tämä on kirjasarjan ensimmäinen osa ja sarjasta on tulossa kuulemma kuusiosainen eli jokainen Mitfordin tyttäristä saa itselleen pääosan, ja toinen kirja onkin jo markkinoilla. Jessica Fellowes on minulle tuttu Downton Abbey -tv-sarjasta kertovista kirjoistaan, joista yhden omistankin (Downton Abbey: A Celebration), hänhän on DA:n luojan ja käsikirjoittajan Julian Fellowesin veljentytär. Mitä Jessica faktakirjoissaan saa ihastuttavasti tuotua esiin, sen hän valitettavasti fiktiokirjassaan menettää valtavaan juonirykelmään ja henkilögalleriaan sotkeutumalla. Enpä taida vaivautua Mitford Sistersin kakkososaa tai muitakaan niistä lukemaan.
Mitfordin sisarukset ovat kyllä aiheena valtavan kiinnostava. Joskus vuosituhannen vaihteessa tuli Ylellä Nancy Mitfordin kirjoihin The Pursuit of Love ja Love in a Cold Climate perustuva tosi hyvä sarja. Ettei muuten vain olisi Fellowes asialla, se selvinnee googlaamalla. Luin nuo kirjatkin, ja ne olivat omassa sarjassaan loistavia.
Olikos Unity noista siskoista se nat si? Joskus vois kyllä lukea jonkin heidän elämäänsä käsittelevän kirjan.
Ap
Liu Cixinin Synkkä metsä. Ilahduin, kun löysin tämän eilen kirjakaupasta, on toinen osa trilogiasta "Muistoja planeetta maasta". Kun luin ensimmäisen osan, Kolmen kappaleen probleeman, en tiennyt, että kyseessä on trilogia, ja ihmettelinkin juonen jääneen kirjan lopussa jotenkin kesken. :D
Pisteet kääntäjälle, kirjat on suomennettu suoraan alkukielestä, eli kiinasta. Kielitaidon täytyy kääntäjällä (Rauno Sainio) todella olla kohdillaan, sanasto on nimittäin suomeksikin aika vaikeaa (tiedesanastoa, matematiikkaa ja fysiiikkaa). Silti ensimmäisessä osassa oli vain yksi suomentajan huomio eräästä kirjainmerkistä, joka saattoi kuvata useampaa asiaa. Genre on siis sci-fi, jos joku ei jo arvannut. :)
Cixiniä on tituleerattu Kiinan Arthur C. Clarkeksi, eikä tämä vertaus ole ollenkaan kaukaa haettu.
Richard Rhodes; The making of The Atomic bomb.
Mielenkiintoinen, mutta olisi kivaa jos olisi suomennettu.
Ludmila Ulitskaja Naisten valheet - novelleja kesken.
Juuri sain luettua ennen tätä Hannele Törrönen Väärin rakastettu - Vanhemman ja aikuisen lapsen ristiriidoista
The fact of a body
Muistelma/rikostarina, jotka kietoutuvat toisiina. Erinomainen lukukokemus, vielä vähän kesken. Rankka aihepiiri tosin.
Torey Haydenin Lapsi muiden joukossa
Vierailija kirjoitti:
Ludmila Ulitskaja Naisten valheet - novelleja kesken.
Juuri sain luettua ennen tätä Hannele Törrönen Väärin rakastettu - Vanhemman ja aikuisen lapsen ristiriidoista
Ulitskaja kuuluu mun suosikkikirjailijoihin! Naisten valheet taitaa olla ensimmäinen kirja, joka hänen tuotannostaan osui käteeni. Jos tulet vielä kommentoimaan, kerro, mitä tykkäät!
Ap
Arne Dahl äkkisyvä (aikaisemmat osat rajamaat ja sydänmaa)
Oon tykänny sarjasta tosi paljon, tää viimeinen osa vielä alkutaipaleella.
Cilla & Rolf Björlind Uinu paju pienoinen (aikaisemmat osat nousuvesi, kolmas ääni, musta aamunkoitto)
Samoin tykännyt tästä, tän jälkeen on vielä yks ilmestynyt osa lukematta.
Camilla Grebe Horros
Isot odotukset parin edellisen kirjan takia
Rosamund Lupton hiljaisuuteen hävinneet
On kanssa aika alussa, mutta upea pilkistys kuuron tytön kokemaan maailmaan. Toivottavasti jatkuu yhtä herkullisena.
Jo Nesbø macbeth
No katsotaan nyt.. odotukset äärettömän korkealla.
Emma Hooperin Koti-ikävän laulut. Olen vasta alussa mutta pidin hänen edellisestä kirjastaan joten ehkäpä
tämäkin on hyvä!
Sain juuri pitkän ja vaivalloisen lukuhomman päätettyä. Lars Petterssonin Koutokeino, kylmä kosto. Miten tämä on palkittu Ruotsissa?
Jaanaavaa kerrontaa, kahvia juodaan joka käänteessä. Ei todellakaan minun makuuni ja olen dekkareiden suurkuluttaja.
Raija Oranen: Metsästäjän sydän, 2010.
Kertoo Mannerheimista ja Hjalmar Linderistä tai heidän ystävyydestään. Erikoislaatuinen kirja, luin vasta ensimmäisen luvun - ja jo nyt olen aivan myyty.
Suomen ja Venäjän historiaa on luvassa siis 450 sivun verran...
(Pokkarina Prismasta 3,90 e löysin.)
Hanya Yanagihara: Pieni elämä.
Todella ahdistava, mutta samalla yksi parhaita kirjoja, mitä olen lukenut.