Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12269)
Olli Jalosen Taivaanpallon sain luettua. Oli paras Finlandia-voittaja, jonka olen lukenut ja olen lukenut kaikki 15 vuoden takaiset voittajat. Jalosen pääteos ilman muuta, muutkin ovat kyllä hyviä, mutta tämä kosketti. Lapsen näkökulma 1600-luvun Saint Helenalla ja Lontoossa, orjalaivassa piileskely ja raaka kohtelu. Pahat ja hyvä ihmiset lapsen kohtaloa muovaamassa. En itkemättä voinut lukea, pikkupoika ei antanut itsensä itkeä kuin pari kertaa, ja silloinkin salaa. Tiedemaailmaa ja rotusortoa, uskonnollista kapinaa ja isänikävää. Kaikkea on Jalonen saanut tähän loistavaan kirjaan mahtumaan. Suosittelen!
Paula Nivukoski, Nopeasti piirretyt pilvet
Uutuuskirja Pohjanmaalta. Juuri hain kirjastosta. Voi kun olisi jo ilta ja ehtisin lukemaan.
Markku Ropposen Kuhala ja hautausmaan risteys. Vuoroa odottavat Camilla Läckbergin Kultahäkki ja
Kate Mortonin Kellontekijän tytär. Ihanaa kun työelämä ei enää rajoita lukuaikaa! Lapsuudenhaave on
toteutunut- saan lukea niin paljon kuin haluan.
Sara Taskerin Hastag Authentic
Anne Holt: Kahdesti kuollut
Norjalainen perusdekkari, ihan ok.
Liisan seikkailut ihmemaassa
Vierailija kirjoitti:
Olli Jalosen Taivaanpallon sain luettua. Oli paras Finlandia-voittaja, jonka olen lukenut ja olen lukenut kaikki 15 vuoden takaiset voittajat. Jalosen pääteos ilman muuta, muutkin ovat kyllä hyviä, mutta tämä kosketti. Lapsen näkökulma 1600-luvun Saint Helenalla ja Lontoossa, orjalaivassa piileskely ja raaka kohtelu. Pahat ja hyvä ihmiset lapsen kohtaloa muovaamassa. En itkemättä voinut lukea, pikkupoika ei antanut itsensä itkeä kuin pari kertaa, ja silloinkin salaa. Tiedemaailmaa ja rotusortoa, uskonnollista kapinaa ja isänikävää. Kaikkea on Jalonen saanut tähän loistavaan kirjaan mahtumaan. Suosittelen!
Hyvin tiivistetty, on hieno kirja!
Miki Liukkosen Hiljaisuuden mestari.
Liian moni opparin tekemiseen liittyvä kirja. Hyhhyh, yäk.
Jane Carter Woodrow: Rose West - The Making of a Monster
True crime -genreä. Olen lukenut Westin pariskunnasta useammankin kirjan elämäni aikana, sillä heidän tapauksensa paljastuessa 90-luvun puolivälissä olin itse teini-ikäinen ja kyseinen keissi todella vaikutti minuun syvästi.
Molemmilla Fred ja Rose Westillä oli aivan uskomattoman samankaltainen, hirvittävä lapsuus, jossa esiintyi useammassa sukupolvessa insestiä ja muuta väkivaltaa ja on aivan käsittämätöntä, että he vielä löysivät toisensa. Myös yhteiskunta mokasi todella monessa kohtaa, eikä lasten hätään ja pahoinpitelyyn puututttu kyllä juuri mitenkään, vaikka tilaisuuksia oli (niin Rosen omassa lapsuudessa kuin hänen omien lastensa kohdalla).
Tämä herättää paljon kysymyksiä, kuinka paljon yleisempää esim. insesti mahtaakaan olla kuin tiedämme. Asia on tabu, mutta joissain suvuissa se on nähty aivan normaalina toimintatapana ja uusi sukupolvi on kasvanut siihen. Onko silloin ihmekään, ettei lapsista tule aikuisena aivan tyypillisiä? Moraali ei ole täysin sisäsyntyinen asia vaan siihen kasvetaan. Samoin on rajattomuuden laita: lapsi oppii ympäristöstään omat ja muiden ihmisten rajat. Tämänkin pariskunnan kohdalla täytyy todeta, että paljon syitä heidän karmeisiin rikoksiinsa löytyy myös heidän omista vanhemmistaan ja isovanhemmistaan, jotka kasvattivat heitä alusta lähtien kieroon. Eli paljon herää ajatuksia siitä, missä määrin yksilö on yksin vastuussa teoistaan. Asia ei ole täysin yksinkertainen!
Camilla Läckbergin Kultahäkki on kesken ja jää kesken, paha pettymys.
Ihan herttasarjatasoa, ehkä luen loppuun kun tarvitsen täydellistä aivot narikkaan -luettavaa.
Paula Nivukoski, Nopeasti piirretyt pilvet
Vuosien 1906-1926 ajanjakso Pohjanmaalla Isossakyrössä. 14-vuotias Liisa lupaa kuolevalle isälleen pitää talon suvussa. Leskiäiti on tyypillinen sen ajan kova puhumaton pohjalaisnainen, pikkusisko muuttaa pois räätälin oppiin ja Liisa yrittää selvitä maatalon töistä ja karjanhoidosta. Kallen kanssa menevät naimisiin ja saavat lapsia, rahat ovat tiukalla, ruokakin, Kalle lähtee Amerikkaan töihin, mutta ei koskaan palaakaan. Lupaus isälle velvoittaa. Kuinka Liisaa selviää, kun salama polttaa navetankin?
Hyvin kuvattu pohjalaista kylää, sen pahansuopia juoruilijoita, orpolapsi Lahjaa ja kerjäläisiä. Työtä ja työtä, lasta ei ehdi pitää sylissä, vaikka hän sanoo: -Täältä puuttuu syli.
Murretta mausteena mukana. Oikein hyvä esikoisteos, vieläpä tositarinan kirjoittajan suvun vaiheista.
Eira Pättikangas, Meri sininen kuin taivas
Äidit. ja äitien tekemät loukkaukset.
Vierailija kirjoitti:
Lars Kepler, Lasarus
Olen kokenut Keplerin kirjat hirveän ahdistaviksi niiden äärimmäisen väkivaltaisuuden takia. Ne eivät ole myöskään erityisen hyvin kirjoitettuja.
Harry Potter ja liekehtivä pikari (olen lukenut aiemminkin) ja Miehet jotka vihaavat naisia
Vierailija kirjoitti:
Eira Pättikangas, Meri sininen kuin taivas
Sodan uhka on Suomen yllä 1930-luvulla. Pohjanmaalla ihmiset elävät työtä tehden ja maatalon tytär Julia lähtee Vaasaan kauppakouluun. Kurikkaan jää salakihlattu, kun komea aliupseeri vie Julian mielenrauhan. Valtavasti vahvaa murretta, vanhoja ilmaisuja ihmisten puheessa. Pättikangas todella tuntee murteensa ja käyttää sitä erinomaisesti. Kirja on painettu isolla fontilla, siitä kiitos. Heikkonäköisiä on paljon. Haikea kirja Suomen pelon vuosista.
Viisikko ja salakuljettajat. Kirjoittanut Enid Blyton.