Koirani ei pidä minusta?
Olen ollut nyt parina päivänä sattuneista syistä todella kireällä pinnalla, ja hermot mennyt koiraankin, kun sekin riehuu ja kusee sisälle heti ulkoilun jälkeen. En ole satuttanut koiraa, mutta ehkä jollain tavalla kuitenkin ollut liian ankara sille? Kyseessä pentu... Koira ei enää halua leikkiä kanssani, on paljon iloisempi nähdessään kavereitani kuin minua... Ei enää tule luokseni häntä heiluen, ja vaikuttaa todella apealta kanssani. Muiden kanssa kyllä leikkii ja näyttää iloiselta. Kauhean huono fiilis, jos rakas koira ei enää pidäkään musta, ja tuntuu pahalta jäädä kakkoseksi omalle kaverille, jonka kanssa koira on iloisempi kuin minun. Mitä voin tehdä, jotta koira olisi taas iloisempi seurassani, ja suhteemme palaisi entiselle tasolle? Ikävä omaa rakasta touhottajaani, joka aina ovella vastassa, ja kerjäsi haleja. Nykyään ei enää mitään. Auttakaa pliis, haluaisin vain, että rakas koirani odottaisi minua kun tulen kotiin, ja haluaisi viettää aikaa kanssani...
Kommentit (15)
Älä tee mitään. Käyttäydy ihan normaalisti, ja osoita jatkossa olevasi luotettavampi omistaja koirallesi. Eli vältä epäjohdonmukaista hermojenmenokäytöstä vaikka ärsyttäisikin. Pentusi on selvästi herkkä luonne, ja epäilee nyt voiko sinuun luottaa. Osoitat vaan käytökselläsi että voi, niin kyllä se luottamus palautuu.
Toinen juttu on, että aika usein koirat näyttävät pinnallisesti tykkäävän enemmän vieraista kuin omistajastaan, vaikka olisi hyvä suhde. Tässä on usein kyse ihan vaihtelun virkistävyydestä, mutta osa koirista on myös sellaisia, että kun pitävät omistajaa johtajanaan, käyttäytyvät tätä kohtaan alistuvin elein esim. tulevat vastaan vähän köyryssä, häntä alhaalla je ja näin osoittavat että myöntävät omistajan ylemmyyden laumassa. Vieraat on vain "kavereita", niiden suhteen ei ole arvoasetelmaa eikä siksi alistumista eikä alistamista.
Koira aistii mielialoja, monesti kun itse on väsynyt koira riskaa ja riehuu, varmaan stressistä johtuen.
Pentu yleensä innostuu helposti uusista asioista ja vieraista. Sinä ja koti olette jo käyneet tutuksi ja pentu pystyy jo rauhoittumaan kotiinsa, mikä on erittäin hyvä merkki tapahtuneesta kehityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Koira aistii mielialoja, monesti kun itse on väsynyt koira riskaa ja riehuu, varmaan stressistä johtuen.
Pentu yleensä innostuu helposti uusista asioista ja vieraista. Sinä ja koti olette jo käyneet tutuksi ja pentu pystyy jo rauhoittumaan kotiinsa, mikä on erittäin hyvä merkki tapahtuneesta kehityksestä.
Joo se on varmasti hyvä, jos asia on näin, että pentu on rauhoittunut tänne. Silti pelottaa, että jos oonkin ollut liian ankara, eikä koirani enää halua olla kanssani. Ei näytä kuitenkaan pelkäävän, antaa mun koskea ja olla lähellä. Ei kuitenkaan itse tule häntä heiluen paikalle, jos yritän leikkiä tai viettää aikaa...
Ap
Mullekin kävi noin. Herra koirani ei enää pidä musta. :(((
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pentu yleensä innostuu helposti uusista asioista ja vieraista. Sinä ja koti olette jo käyneet tutuksi ja pentu pystyy jo rauhoittumaan kotiinsa, mikä on erittäin hyvä merkki tapahtuneesta kehityksestä.Joo se on varmasti hyvä, jos asia on näin, että pentu on rauhoittunut tänne. Silti pelottaa, että jos oonkin ollut liian ankara, eikä koirani enää halua olla kanssani. Ei näytä kuitenkaan pelkäävän, antaa mun koskea ja olla lähellä. Ei kuitenkaan itse tule häntä heiluen paikalle, jos yritän leikkiä tai viettää aikaa...
Ap
Ei tuota vaaraa ole. Koirat on liiankin uskollisia emännilleen ja isännilleen ja jaksavat rakastaa jopa niitä suorastaan pahoinpidelleitä ihmisiä.
Ei koirilla ole noin monimutkaista tunnemaailmaa...Se aistii vaan että olet itse jotenkin varpaillasi sen kanssa.
Voitko kysyä koiraystävällisen koirakouluttajan tai koirapsykologin neuvoja. On myös kirjoja positiivisesta tavasta opettaa ja palkita. Ankaruus ei ole tarpeen, ehkä johdonmukainen enemmän ja selkeä kommunikointi. Positiivisuus voi heijastua koiraan
Unohdin sanoa että käy usein talon lähellä /vieressä koiran kanssa, ettei pissi sisälle. Koirat joutuvat pidättämään kauhean kauan verrattuna ihmisiin joilla on wc-tilat. Joskus tekisi mieli ehdottaa jotain kissanhiekkalaatikon tapaista koiranomistajille, toki kerrostalossa melko mahdoton
Vierailija kirjoitti:
Piikille vaan rakki!
Jos tän oli tarkotus olla joku hauska läppä tähän ketjuun, nii mene pois, oot sairas...
Rakenna uutta suhdetta pennun kanssa. Tee kivoja juttuja pennun kanssa, joista pennulle tulee hyvä mieli.
Vinkkinä sanoisin, että anna koirallesi enemmän positiivista palautetta, siis kehu, hyvittele ja silittele, etenkin silloin kun hän tekee jotain oikein. Jos riehuu tai pissaa, ole ennemminkin etäinen kuin kauhean vihainen. Torua saa, muttei kovin vihaisesti, ei mielellään huutamalla, eikä varsinkaan lyömällä. Koira huomaa helposti pienemmistäkin eleistä, että omistaja ei ole tyytyväinen, ja haluaa yleensä miellyttää omistajaansa. Kokeile vähän pehmeämpää lähestymistapaa jonkin aikaa. Koiraa on helppo motivoida myös makupaloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä sanoisin, että anna koirallesi enemmän positiivista palautetta, siis kehu, hyvittele ja silittele, etenkin silloin kun hän tekee jotain oikein. Jos riehuu tai pissaa, ole ennemminkin etäinen kuin kauhean vihainen. Torua saa, muttei kovin vihaisesti, ei mielellään huutamalla, eikä varsinkaan lyömällä. Koira huomaa helposti pienemmistäkin eleistä, että omistaja ei ole tyytyväinen, ja haluaa yleensä miellyttää omistajaansa. Kokeile vähän pehmeämpää lähestymistapaa jonkin aikaa. Koiraa on helppo motivoida myös makupaloilla.
Tää on kyllä totta. Jotkut koirat on herkempiä kuin toiset, ja vaativat siksi nimenomaan pehmeämpää lähestymistapaa. Mun nykyinen (molossirotu, mainitsen kun on jotenkin niin koominen kombinaatio - iso koira ja sen luonne) on niin herkkä, että sille jos pikkuisenkin korottaa ääntä (ei siis edes huutamiseen asti), niin se säikähtää. Eli ihan normaalilla äänellä kielto riittää, ja just tuo etäisenä oleminen jos tekee jotain väärin.
Olet ehkä huutanut sille tai muuta sellaista suutuspäissäsi ja pennut voivat olla herkkiä sellaiselle. Eiköhän se tokene ajan kanssa, kun välillä namulla vaikka luoksesi houkuttelet ja nätisti silittelet... ja ehdottomasti vältät huutamista tai muuten vihamieliseltä vaikuttavaa käytöstä.