Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Roomassa käyneet nyt kertomaan kokemuksia

Vierailija
07.08.2018 |

Mieluiten hyviä :D

Meillä on siis tilanne, että itse olen haaveillut lapsesta asti pääseväni Roomaan. Ihastuin Rooman historiaan ala-asteen historiantunneilla ja siitä lähtien se on kiehtonut minua. Minua viehättää se historia kaikkineen. Rakastan aihetta käsitteleviä sarjoja ja olen romantisoinut mielessäni sen historiaa. Näin lyhyesti. En kuitenkaan ole koskaan käynyt siellä. Sisiliassa olen käynyt ja se oli myös aivan ihastuttava paikka.

Mieheni sen sijaan on tehnyt elämänsä huonoimman ulkomaanmatkan juurikin Roomaan. On käynyt siellä ex-vaimonsa kanssa jollain epäonnisella parisuhteen elvyttämismatkalla. Matka oli kaiketi kaikkinensa huono. Ruoka oli huonoa. Miehelläni on käsitys, että siellä saa syödäkseen vain pitsaa ja mikään muu ei ole mistään kotoisin. Nähtävyydet on nähty päivässä, vähintään kahdessa. Ei osaa sanoa mitään hyvää koko paikasta.

Joskus minä sinne kuitenkin tahdon matkustaa ja olisi mukava kuulla millaisia kokemuksia teillä on. Järjestään kaikki muut aina kehuvat Roomaa siellä käytyään. Mieheni on ainoa ja epäilen sen negatiivisuuden johtuvan juuri siitä muusta sävystä mitä liittyy matkaan ja sama olisi käynyt mille tahansa kohteelle.

Sisiliasta mieheni muuten piti kyllä kovasti.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ikääsi, mutta voi olla Rooma hieman erilainen paikka kuin romanttisissa lapsuuden muistoissa. Roomalaisetkin ovat osin vaihtuneet kolmansista maista tulleisiin, joita onkin Roomassa enemmän kuin liikaa.

Vierailija
2/13 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rooma ei kuulu minunkaan lempikaupunkeihini, mutta toki se on mielenkiintoinen vierailukohde ainakin kerran elämässä. Historialliset nähtävyydet ja Vatikaani ovat Rooman parasta antia, kunhan pitää huolen että on niissä aamuvarhain, ja varaa liput aina etukäteen. Muutenkin kannattaa vältellä Roomaa pahimpina turistisesonkeina. Mistä taas en pidä, on koko italialainen huijausmentaliteetti, meteli, epäjärjestys, likaisuus. En ole kiinnostunut kaupoista enkä turistiravintoloista, ja niitä siellä riittää. Vaatii paljon aikaa etsiä ja löytää oikeasti autenttisia ja hyviä ruokapaikkoja, tai kiinnostavaa ei-turistinähtävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rooma ja Sisilia mahtavia kohteita! Erilaisia.

Roomaa välttäisin elokuulla.

Katseltavaa riittää moneksi päiväksi. Ihania terasseja kahvitteluun ja elämänmenon seuraamiseen.

Ja Vatikaani vie ainakin päivän jos haluaa siihen tutustua.

Kaksi kertaa olen käynyt ja ripauksen vain nähnyt. Sinnepä taas joku kerta.

Vierailija
4/13 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan käyty Roomassa jo kolme kertaa ja ollaan vietetty siellä 14 päivää. Laskin että olemme käyneet 21 nähtävydessä/kohteessa. Vielä riittäisi katsottavas vaikka kuinka paljon.

Hommaa Lonely Planetin englanninkielinen Rome-opas. Se on tosi hyvä. Sieltä löydät vaikka mitä.

Vierailija
5/13 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rooma ei kuulu minunkaan lempikaupunkeihini, mutta toki se on mielenkiintoinen vierailukohde ainakin kerran elämässä. Historialliset nähtävyydet ja Vatikaani ovat Rooman parasta antia, kunhan pitää huolen että on niissä aamuvarhain, ja varaa liput aina etukäteen. Muutenkin kannattaa vältellä Roomaa pahimpina turistisesonkeina. Mistä taas en pidä, on koko italialainen huijausmentaliteetti, meteli, epäjärjestys, likaisuus. En ole kiinnostunut kaupoista enkä turistiravintoloista, ja niitä siellä riittää. Vaatii paljon aikaa etsiä ja löytää oikeasti autenttisia ja hyviä ruokapaikkoja, tai kiinnostavaa ei-turistinähtävää.

Sama vaiva on Tallinnassakin. Aidot jutut on aika vähissä..

Vierailija
6/13 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä vähän samanlainen tausta Rooman suhteen kuin sulla ap, eli kouluikäisenä ihastuin Rooman historiaan ja luin siitä kirjakaupalla ihan omatoimisesti jo ala-asteikäisenä. Sitten vihdoin pääsin Roomaan ja pelkäsin, että tulen pettymään kun odotukset oli niin korkealla. En pettynyt:) 

Mitä tehdä ja mitä välttää:

Ruokailun suhteen, ÄLKÄÄ syökö niissä turistinähtävyyksien vierellä olevissa ravintoloissa, esim Piazza Navonalla, sikahintaista ja aivan hirveä ruoka & palvelu. Kulkekaa hieman pitemmälle ja valitkaa se pieni ravintola, joka on täynnä paikallisia. Olen mm. elämäni parhaan rapurisoton syönyt juuri tuollaisessa pikku raflassa, sellaisella sivukujalla suht lähellä Pietarikirkkoa.  Ja olen maistellut ko ruokaa ihan Suomen ja New Yorkin parhaiden keittiöiden valmistamana... noissa nähtävyyksien viereisissä ravintoloissa kannattaa ottaa lasi viiniä ja ihailla maisemaa toki, mutta ei syödä. 

Nähtävyydet: ottakaa aikaa, yksi nähtävyys yhdelle päivälle. Eli pitkä viikonloppukin on kyllä liian lyhyt aika. Silloin ehtii istahtaa ja oikeasti tutustua siihen kohteeseen ja samaistua siihen, miten helkkarin kauan se on ollut olemassa ja mitä kaikkea nekin seinät ovat "nähneet" aikojen kuluessa. Ja kunnon kengät, vaikka Rooma on täynnä kauniita naisia kauniissa kengissä, 12h niillä 3000v vanhoilla kaduilla stilettikoroissa ei ole hyvä idea... Paikka jota suosittelen: Pietarinkirkon katto. Vaatii jonotusta ja kiipeämistä, mutta on vaivan arvoinen, varsinkin jos keli on kohdillaan. Josta päästääkiin keliin: Roomassa on yleensä jo toukokuussa erittäin lämmin, eli itse en sinne matkustaisi kesä-elokuussa. Kaupunki on ihan oikeasti kukkuloiden keskellä ja sinne ei juurikaan tuuli löydä.

Mutta matkaseurahan se on tärkein asia, ja sehän vissiin tällä kertaa pitäisi olla miehelläsi oikeinkin kohdillaan?

Vierailija
7/13 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis. Erittäin taitavia taskuvarkaita, ainoa paikka jossa itsekin olen päässyt eroon lompakostani (jossa oli vain 40 e juuri siksi, etten pidä tapana kuljettaa metropoleissa rahaa ja kortteja lompakossa).  Mithran temppeli oli kiinnostava.

Vierailija
8/13 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rooma on jo itsessään sellainen nähtävyys, että siellä on aina paljon porukkaa. Me oltiin siellä pari vuotta sitten lokakuun lopulla. Colosseumiin oli tunnin lippujono :)

Hyviä ravintoloita on kaupunki täynnä. On myös huonoja ja huikean hintaisia. Kannattaa katsoa niitä, ruokalistoja ja hintoja Google Mapsista.

Vierailija
9/13 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me meinattiin mennä Pietarin kirkon katolle mutta sinne oli ainakin 200 metrin jono. Kaikki muutkin tiesivät mennä jonoon aikaisin!

Vierailija
10/13 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ikääsi, mutta voi olla Rooma hieman erilainen paikka kuin romanttisissa lapsuuden muistoissa. Roomalaisetkin ovat osin vaihtuneet kolmansista maista tulleisiin, joita onkin Roomassa enemmän kuin liikaa.

Moi persu !  Hienosti sait tästäkin topicista mamuaiheisen

Vierailija
11/13 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mennään nyt hiihtolomalla. Booking.com kertoi että 68% hotelleista oli jo varattu.

Älä usko ihan kaikkea mitä täällä olevat mummit kertovat 80-luvun matkoistaan. Ota selvää itsekin.

Hyvää matkaa!

Vierailija
12/13 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallis. Erittäin taitavia taskuvarkaita, ainoa paikka jossa itsekin olen päässyt eroon lompakostani (jossa oli vain 40 e juuri siksi, etten pidä tapana kuljettaa metropoleissa rahaa ja kortteja lompakossa).  Mithran temppeli oli kiinnostava.

Näin olen kuullut. Tosin taskuvarkaista varoitellaan vähän siellä sun täällä. Ikinä ei ole mitään viety ja täytyy toivoa, että ei viedäkään. Pietarissa kävi jopa niin, että meiltä tippui ihan puhdasta käteistä rahaa kahvilan lattialle. Mentiin vessaan ja sieltä tullessa joku paikallinen mies tuli palauttamaan meille ne. Oli asiakkaana ja nähnyt, että meiltä tippui rahaa. 

Vierailija
13/13 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trastevere on symppis kaupunginosa. Mukavan boheemi.