Voiko joku kertoa mille olen allerginen!?
Kesäkuun puolivälistä asti kurkku kipeä, aivastuttaa, räkä vuotaa. Ihan hirveä olo. Ei auta allergialääkkeet. Olin viikon maalla, jolloin olo helpottui, mutta heti kotiin palattua karmea olo palasi. :( En jaksa enää.
Kommentit (11)
Mahdotonhan sitä on suoralta kädeltä sanoa. Mene allergiatesteihin, voit olla allerginen useammallekin asialle. Syitä on lukemattomia.
No olen tässä talossa asunut jo vuosia ilman ongelmia, paitsi että kesäisin kurkku kipeä, mutta ei koskaan ennen näin pitkään ja voimakkaasti. Ap
Mulla ihan sama. Itse tosin epäilen että alkukesästä laittamistani lattialaminaateista tai niiden alusmuovista irtoaa jotain ärsyttävää. Olen myös tietyille siitepölyille allerginen, mutta varsinaisessa allergiassa mulla on oireet erilaisia: vesinuhaa, silmien vetistelyä, aivastelua. Ja ne menee ohi antihistamiinilla tai lievenee ainakin. Nyt taas on ollut alkukesästä asti erilaisia oireita: lievää mutta jatkuvaa kurkkukipua, silmien punoittelua erityisesti aamuisin, kasvojen ja välillä koko kehon lievää kuumotusta (mutta kuumetta ei ole jos mittaa), välillä hengitysröörit on niin arat että hengittäminen kutittaa siellä niin että alkaa aivastuttaa. Olin viikon vuokramökillä niin näitä oireita ei ollut, joten kyllä se asunnossani se vika on.
Tähän aikaan vuodesta taitaisi olla heinät ja pujo ensimmäisinä epäiltyinä
No voihan se asunnon homeongelma olla pahentunut vuosien aikanana, en sulkisi tuota mahdollisuutta kyllä suoralta kädeltä pois. Ei mikään allergisoiva kasvikaan kuki läpi kesän voimakkaasti. Alkukesästä on koivut, lepät, pajut jne ja loppukesästä heinät.
Milloin olet uusinut sängystäsi tyynyn, täkin ja patjan? Jospa joku niistä on homeessa. Tai sitten talossasi on yllättäen puhjennut homeongelma.
Tai sitten olet allerginen joidenkin kasvien siitepölylle, oireet kesäisin viittaisivat siihen. Testeissä saattaisi selvitä.
Talvella ilma on kuivempaa, kesällä ilmankosteus saattaa hyvinkin herätellä homeita. Ajallisesti sopii myös heinäallergiaan. Voi olla myös niin, että oireilet vasta kun saat tarpeeksi paljon ärsykkeitä (esim. heinien siitepöly ja home yhtä aikaa). Allergiatesteillä voi selvittää asiaa. Myös stressi, ruoka-aineet ja nukkuminen vaikuttavat allergiaoireiden voimakkuuteen.
Käytäthän sekä antihistamiinitablettia että nenäsuihketta yhdessä ja säännöllisesti allergiaoireisiin? Niissä on eroja ja eri ihmisille sopivat paremmin eri tuotteet, kannattaa kokeilla erilaisia. Kysy apteekista neuvoa.
Minulla alkaa yleensä kesäkuun puolivälin jälkeen oireet. Aiheuttaja nurminata (lähes jokaisen nurmikonsiemenseoksen osa).
En usko ap että kyseesssä on allergia, kun allergialääkkeet ei kerran tuo mitään helpotusta. Tuo kuulostaa enemmänkin muun kuin allergisen immunologisen prosessin kautta syntyvältä ärsytysreaktiolta. Osalla ihmisistä sellaisia muuten syntyy ihan mekaanisesta siitepölyjenkin aiheuttamasta ärsytyksestä, he eivät siis ole allergisia testien mukaan eikä allergialääke auta, mutta kun ilmassa on riittävästi mitä tahansa hiukkasta olipa se katupölyä tai siitepölyä, oireita tulee.
Myös nykyisissä asunnoissa käytetyt muovit yms materiaalit aiheuttaa osalle jatkuvaa ärsytystä. Kannattaa myös varmistaa, ettei esim. pesuaine, huuhteluaine tai kosmetiikka mitä käyttää aiheuta tätä. Itsellä kerran käviii niin että ihmettelin mikä on tullut kun joka aamu on epämääräisen kipeä olo, silmät rähmäiset ja lievästi punoittavat. No, ongelma loppui kun uusi kasvipohjainen yövoide loppui... Yksi juttu on myös että jos ei ole hiljattain pessyt tyynyjä ja peittoja ja mielellään jos petauspatjoissa on vetoketjut niin niiden päällisiä, niin keho voi reagoida ihan noissa oleviin pölypunkkeihin tai hajoavaan ihmisperäiseen materiaaliin kun ihorasva, hilse, hiukset.
Just, mene vaan testeihin..alkaakin sellainen testirumba...
Testit tehdään tietyn listan mukaan, alkaen tomaatti, sitruuna jne.
Eikä auta, vaikka sanot, ettet esim. tomaatille ole.
Kallista lystiä!
Itse lopetin kesken koko ruljanssin.
Hometalo