Ehkäsylaastarit, apua siihen.
Olen siis 13v, ja meen ylärille 15. päivä ja mulla on viime ja tänä vuonna kokeiltu ehkäsypillereitä ja minipillereitä mut ne ei oo sopinu mulle, ku tuli tosi paljon ja vakavii oireita. Ja en haluis mitää kapselia, tai kierukaa ku ne pitää laittaa herätyksessä ja ottaa pois kun on hereillä. Tai siis se kierukka, ja mä en haluu sitä koska se kuulostaa epämiellyttävältä, ja en jaksais 5 vuoden välein vaihdella sitä vaik se 5 vuotta on pitkä aika. Ja siis sen takii niiku mö haluaisin kokeilla ehkäsylaastareita, ja koska mul myös mielialat vaihtelee jatkuvasti. Ja muutenki oon kasentuhu, minkä takia oon välillä ihan tosi väsyny. Muö alkos iis 10veenä menkat, ja ne on ihan hirveet. Mun täytyy ayödä ihan horveesti niiden aikana särkylääkkeitä, ja vaihdella sidettä tai tamponia jatkuvasti. En tiedä jiten ehdottaisin tätä, ja saisin niitä. En tiedä kuinka paljon niitä on pakkauksessa, mut oon lukenut ja tsekannu et niit ei vissii kauhee usein tartte vaihtaa. Ei 5 vuoden väkein, mut ei myöskää joka päivä tartte ottaa sitä 1 pillerii. Eli auttakaa siis!!!
Ehkäisylaastari vaihdetaan kerran viikossa. Hormonimäärä on pienempi ja tasaisempi kuin pillereissä, kokeilemalla selviää sopiiko sinulle. Voitko mennä samalle lääkärille, jolta sait pillerit? Halutessasi voit myös vaihtaa lääkäriä. Juttele vanhempiesi kanssa asiasta. Kouluterveydenhoitajalle voit myös mennä puhumaan koulun alettua, he auttavat mielellään.
Pari pientä juttua vielä, tupakointi ei sitten sovi yhteen hormonaalisen ehkäisyn kanssa. Kun seksi alkaa olla ajankohtaista niin pitää muistaa, että vain kondomi suojaa taudeilta. Ei kannata pitää liian kiirettä seksikokeilujen kanssa, monet tytöt ovat katuneet jälkeenpäin. Ihan hyvin voit odottaa vaikka täysi-ikäiseksi asti ja pidempäänkin. Pidä kiinni omista rajoistasi ja kunnioita itseäsi. Voit halutessasi pitää seurustelun rajan suutelussa ja halailussa, sänkyyn ei ole pakko mennä siksi, että poikaystävä painostaa tai "koska kaikki muut on jo tehneet niin".