Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä antoi itsetekemänsä ruman taulun lahjaksi

Vierailija
06.08.2018 |

Ystäväni aloitti maalausharrastuksen pari vuotta sitten. Hän on edelleen tosi innoissaan tästä harrastuksesta ja esittelee uusia töitään aina, kun käyn kylässä. Olen rohkaissut ja tsempannut häntä paljon tässä harrastuksessa, sillä hänellä oli pitkään aika vaikea elämäntilanne, ja maalaaminen on selvästi tuonut hänelle uutta iloa elämään. Rehellisesti sanoen ystäväni ei kuitenkaan ole lainkaan lahjakas taiteellisesti, vaan hänen taulunsa ovat melko kömpelöitä ja jopa rumia.

Vaihdoin äskettäin kotonani olohuoneen järjestystä ja riisuin seiniltä muutamia tauluja, joista en enää pidä. Tarkoituksena olisi siis vähän sisustaa kotia uusiksi alkaen olohuoneesta. Ystäväni oli käymässä pian tämän sisustusprojektin alettua ja totesin hänelle, että aion hankkia ainakin uudet verhot, pari uutta sohvatyynyä ja muutaman taulun.

No, kului pari päivää ja ystäväni soitti. Hän ilmoitti, että hänellä on minulle lahja ja että hän aikoo tuoda sen meille kotiin illalla. Ystävä ilmestyikin illalla oven taakse todella innoissaan ja iloisena ja näytti taulua, jonka oli maalannut kyläilynsä jälkeen. Hänellä oli jopa ehdotus sopivasta paikasta yhdellä seinällä. Olin kauhuissani, koska taulu on oikeasti aivan järkyttävän ruma! Varsinkin värit ovat kaameat. Tyyli on hyvin tyypillinen ystävälleni ja hän luulee minun pitävän siitä, koska olen niin pitkään kehunut hänen töitään rohkaistakseni häntä.

Hätäpäissäni kehuin taulua jälleen ja otin sen muka ilahtuneena vastaan. Ystäväni lähti siinä käsityksessä, että taulu ripustetaan hänen ehdottamaansa paikkaan olohuoneen seinälle.

Siis apua, mitä teen? Ulospääsyä ei taida olla. En raaski mitenkään kertoa ystävälle totuutta ja pahoittaa hänen mieltään. Ja hän oli hirveän kiltti ja huomaavainen, kun maalasi taulun varta vasten minulle lahjaksi. Mutta en oikeasti kestä katsella tuota taulua joka päivä. Ystävän valitsema paikka on vieläpä tosi näkyvä. On vain kaksi huonoa vaihtoehtoa ja jompikumpi on pakko valita. Ääh.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta minkä helvetintakiajoillainon ihmeellinen pakkomiellekirjoittaa kaikki yhteenkuulumattomatsanat yhteen?!?

Vierailija
22/31 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti AP on jo päässyt haluaamaansa ratkaisuun vai onko maalaus vielä seinällä. 

Itse olisin vastaavassa tilanteessa kiittänyt ja laittanut varastoon, sitten kun tekijä olisi kysellyt missä maalaus on sanoisin että se oli seinällä jonkin aikaa kunnes huomasit ettei se sovi tyyliltään / väreiltään muuhun sisustukseen että valitettavasti piti poistaa "voit saada takaisin, jos haluat, koska meille ei sillä ollutkaan sopivaa paikkaa"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on tosi tosi rajaton. Ei voi tulla toisen kotiin minkään sisustusjutun kanssa ja sanoa mihin se laitetaan. Toivottavasti ap provoaa.

Jossei niin osta äkkiä joku taulu ja laita se siihen paikkaan ja harmittele kaverille miten löysit sävyihin paremmin sopivan.

Tai sitten aikuistut ja sanot, ettet pidä siitä kaverin  taulusta.

Vierailija
24/31 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripustat valitsemasi maalauksen seinälle vain silloin, kun tiedät taiteilijan tulevan kylään.

On sulla ongelmat.

Vierailija
25/31 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se, kun ihmiset taitavat eemmänkin pitää niitä tauluja sisustusvälineinä eikä niinkään taideteoksina. 

Siksi itseään kunnioittavan taiteilijan ei pidä lahjoittaa mitään kenellekään.

Se, joka on valmis maksamaan työstä on aidosti kiinnostunut siitä.

Itsehän se aloitteleva taiteilija on tuossa esimerkkitapauksessa itsensä kiusalliseen tilanteeseen saattanut ja kyllä hän satavarmasti nolostuisi ja häpeäisi, jos saisi huomata, ettei olisi sittenkään pitänyt ei olisi pitänyt. 

Miten sen taulun edes voisi pyytää takaisin vaikka muka korjattavaksi/(tuhottavaksi).  

Paljon riippuisi ystävyyden asteesta sekin, että kehtsisiko sitä naamaansa enää näyttää.

Vierailija
26/31 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä oli kyllä hieman ajattelematon itsekin. Meillä on eri makuja, ja esim. minä saattaisin tykätä taulusta, jollaista en toisaalta ikinä haluaisi laittaa omalle seinälleni.

Ota AP tää oppina, ja ens kerralla sanot, että kiitos paljon, mutta et voi ottaa taulua/tavaraa vastaan, koska olit jo ostsnut/tilannut asian x/y. Tai sit sanot suoraan, että ei valitettavasti sovi mielestäsi omaan sisustukseesi. 

Vierailija
27/31 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen, että sama juttu pätee kaikkiin lahjoihin. Esim. jos lahjoitat villasukat, ne voivat olla väärän väriset. Jos suklaakonvehteja, ne voivat olla liian makeita/halpoja/ väkeviä, saaja ei pidä vaaleasta/tummasta/valkoisesta suklaasta jne.

Ja sitten hän joutuu aina miettimään, mitä tehdä epämieluisille lahjoille.

Tällaisia ovat joidenkin ihmisten ongelmat nykyaikana.

Vierailija
28/31 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy opetella kannustamaan oikein. Ei kehuta suoraan niitä töitä, jos ne oikeasti on rumia. Pitää kehua rohkeutta ja intoa aloittaa maalausharrastus. Jos kaveri silti toisi taulunsa lahjaksi, niin siltikään ei valehdella, että se on tosi upea vaan kiitetään, että toinen halusi ilahduttaa. Silloin voi sanoa, että taulu ei sovi valitettavasti meille sisustukseen, mutta koska siinä on niin kiva ajatus taustalla, laitan sen talteen. 

Vierailija
29/31 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita taulu seinälle ja pidä verhoja edessä. Kun kaverisi tulee käymään, vedä verhot pois edestä ja sano, että se on "ikkuna" ja siksi siinä on myös verhot sivuilla :)

Ihan normaalia että taulun ympärille väsätään verhot... haukotus.

Vierailija
30/31 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mieleen, että sama juttu pätee kaikkiin lahjoihin. Esim. jos lahjoitat villasukat, ne voivat olla väärän väriset. Jos suklaakonvehteja, ne voivat olla liian makeita/halpoja/ väkeviä, saaja ei pidä vaaleasta/tummasta/valkoisesta suklaasta jne.

Ja sitten hän joutuu aina miettimään, mitä tehdä epämieluisille lahjoille.

Tällaisia ovat joidenkin ihmisten ongelmat nykyaikana.

On tuossa se ero, että sitä taulua on toinen itse tehnyt, käyttänyt siihen aikaansa kuvitellen ilahduttavansa rakasta ystäväänsä, kun taas ostettu konvehtirasia ei jää ikuisiksi ajoiksi muistuttamaan olemassa olostaan.

Vierailija
31/31 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä se taulu johonkin missä sitä ei pidä katsella ja sano ettei sopinut olohuoneen väreihin. Miksi olet kehunut jos et oikeasti tykkää? Minä olen yleensä hiljaa ja sanon vain jotain kiva harrastus tms. En kehu jos en näe aihetta, mutten myöskään moiti 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi