Kysykää opettajalta mitä vaan
Olen yläkoulun ope ja vastailen kysymyksiinne. Antaa palaa!
Kommentit (27)
Minä päivänä koulu alkaa oppilailla Vantaalla?
Moi ope! Kohta se taas alkaa. Olen samaa mieltä, että ylivoimaisesti parasta työssäni ovat oppilaat. Opettajan ammatti on suurta vuorovaikutustyötä, mikä tuo itselleni energiaa.
Hauskaa alkavaa uutta lukuvuotta!
t: kollega, mutta ala-asteelta
Yläasteenope kirjoitti:
Noniin. Vika loma aamu menossa. Kutsun alottelijat lämmöllä mukaan töihin ja kerron, että multa voi kysyä apua. Kaikilla on alussa paljon uutta opittavaa. Tärkeintä on kohdata oppilaat ja muita pikkuseikkoja voi unohtaa.
Poissaolomääristä johtuvat seuraukset vaihtelee kouluottain. Oppilaita katsotaan tietysti myös tapauskohtaisesti. Jos koulu sujuu ja poissaolot on vaikka pitkäaikaissairaudesta johtuvia ja VANHEMPIEN tuki on mukana, niin miksi tekisin lastensuojeluilmotusta? Jos oppilas on taas selittämättömästi poissa ja vanhempia ei kiinnosta, niin teen ilmotuksen.
Koulun tehtänänä on kasvattaa tähän yhteiskuntaan fiksua sakkia. Yritän herätellä myöhästyjiä ajattelemaan, että työelämässä seuraukset on paljon pahempia. Koulussa opetellaan rytmiä, ettei sitten lentäjänä tule potkuja. Sanon myös sen, että minun valmistelema ja meneilläoleva opetus keskeytyy ja 21 oppilasta kärsivät sinun myöhästymisen takia.
Haluan tietää lasten perhetilanteet. Oppilaat ovat ihmisiä, enkä voi auttaa heitä, jos en tunne heitä. Voin myös auttaa ongelmissa, jos tiedän mistä on kyse. Arviointikriteerit on kaikille samat.
Puutun kaverisuhteisiin, jos se tuottaa ongelmia koulunkäyntiin.
Minun mielestäni koulunkäyntiä ei pidä verrata työelämään, koska oppilas ei ole palkka/työsuhteessa kouluun, ja oppilas ei saa palkkaa koulutyöstään.
Minä olin peruskoulussa oppilaana, ja siellä yksittäiset oppilaat myöhästeli, niin ei siinä toisen oppilaan koulukäynti tai oppitunti kärsinyt millään tavalla.
Kyllä siinä tunti häiriintyy, kun joku tulee myöhässä. Jokaisen huomio ainakin käväsee myöhästyjässä. En ole aiemmin kuullut rinnastusta työelämään, mutta toden totta tuossa on perää. Työelämässä seuraukset voivat olla huomattavasti suuremmat. Oppilaat saavat koulusta todistuksen ja onhan jatkuva myöhästely huonoa käytöstä muita kohtaan.
Onko tämän vuoden uudet oppilaat parempia vai huonompia kuin viime vuonna?
Luotettavien ystävien seurassa opet myöntää, että ammatin parhaat puolet on 10 viikon kesäloma ja kahden viikon joululoma. Tässä taannoin tuttu ope ihmetteli, kun olin menossa Tapaninpäivän jälkeen töihin: "Eihän joulun välipäivät oo työpäiviä."
Oppilaat. Ja oppilaiden onnistumisesta seuraava hyvän olon tunne. Siis kun oppilas ei ensin usko kykyihinsä ja sitten hän kuitenkin oppii vaikka hitsaamaan.