Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käykö kantisteinit tosiaan nykyäänkin riparin ihan yleisesti?!

Vierailija
05.08.2018 |

Siis ysärillähän kaikki kuului vielä kirkkoon, joten kaikki kävi sen. Mutta eihän nykyään kukaan oikein enää kuulu kirkkoon, niin mitä ihmettä? Menevät riparille vaikka eivät ole kirkossa?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suurin osa kuuluu kirkkoon nykyisinkin. Kirkosta erotaan nurina ja terveinä mutta kun vihtahousun tulo lähenee kuolinvuoteella niin moni ateisti kääntyy kristinuskoon. 

Vierailija
2/25 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään oli Hesarissa juttu, jonka mukaan 80 % suomalaisnuorissa käy nykyisin riparin. Minulla on kolme lasta, ja tiedän heidän kaveripiiristään vain yhden, joka ei mennyt riparille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluaikoina Lapsena ja nuorena kristinuskoa tuputettiin joka tuutissa. Pakko mennä kirkkoon, pakko mennä riparille, pakko osallistua kristillisen aiheen sisältävälle aamunavaukselle..

Kaikkeen kristinuskoon liittyvään liittyi hirveä pakko. Jos olis syystä tai toisesta poissa kristillisestä koulutilaisuudesta, se oli sanktioitu hyvin ankarasti.

Aikuisena en käy kirjossa edelleenkään ennenkuin on pakko, häät, hautajaiset yms.

Itse aion pitää kyllä huolen, ettei lapseni tarvitse kouluaikana käydä kertaakaan pakotettuna kristinuskoa harjoittamassa.

Vierailija
4/25 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Herralle, ripari on yhä suosiossa.

Vierailija
5/25 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ne teinit ovat sankoin joukoin kirkosta eronneet, eikö se ole enemmän punaviherhippien heiniä?

Vierailija
6/25 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään oli Hesarissa juttu, jonka mukaan 80 % suomalaisnuorissa käy nykyisin riparin. Minulla on kolme lasta, ja tiedän heidän kaveripiiristään vain yhden, joka ei mennyt riparille.

Pikaisesti näin sen ja sitä jäin miettimään. Ajattelin että prosentti olisi korkea maahanmuuttajanuorten takia, mutta ilmeisesti näin ei ole. Luulin että kolmas- tai neljäsosa kävisi enää riparin!

Vierailija
7/25 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun teini suoritti riparin nettikurssina ja sai oikein rippitodistuksenkin.Olivat koulussa tuota mahdollisuutta tarjonneet ja oppilaat olivat uskonnontunnilla tehneet kurssia netin kautta ja joitain juttuja kotonakin. Toisaalta se rippileiri olisi voinut olla teinulle kiva kokemus, mutta meni se noinkin.

Vierailija
8/25 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mukulat ei käyneet riparia, kun ei kirkkoon kuuluta.

Kummankin et- ryhmässä oli noin kymmenisen muksua. Jos koko luokka-asteella on reilu sata oppilasta, muita uskontoja myös se kymmenisen muksua, niin aika moni vielä kuuluu kirkkoon.

Vierailija
9/25 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta joista nuorin ohitti ripari-iän vuosi sitten. Yksikään ei halunnut riparille, enkä painostanut, ei haittaa minua. Kaksi lapsista kuuluu kirkkoon kuten minäkin, vanhin sai erota muistaakseni 16- vuotiaana.

En nyt tiedä lasketaanko mua uskovaiseksi, mutta rukoilen mielessäni joka päivä, kiitän Jumalaa jne. Ei riparilla ole tämän kanssa kuitenkaan tekemistä.

Vierailija
10/25 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne suurin osa käy. Kun kysyy että onko leirillä nuorelle hengellistä merkitystä niin 9/10 vastaa että ei. Loput menee koska juhlat, lahjat, yölliset naku-uinnit salaa tai äiti pakotti.

Vierailija
11/25 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no minä en käyny 80-luvillakaan, vaikka kuuluin kirkkoon, eikä mun teini käynyt tänä kesänä, vaikka kuuluu kirkkoon.

Minä en enää edes kuulu kirkkoon.

Kai joittenkin penskat luulee että se on pakollinen, vaikkei ole. Lahjojen takiahan ne sinne menee, ahneita ja tekopyhiä kuten vanhempansa.

Vierailija
12/25 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän nuoria jotka käyneet ensin kasteella ja menneet sitten rippikouluun.

Vierailija
13/25 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa no minä en käyny 80-luvillakaan, vaikka kuuluin kirkkoon, eikä mun teini käynyt tänä kesänä, vaikka kuuluu kirkkoon.

Minä en enää edes kuulu kirkkoon.

Kai joittenkin penskat luulee että se on pakollinen, vaikkei ole. Lahjojen takiahan ne sinne menee, ahneita ja tekopyhiä kuten vanhempansa.

Hyi kuinka asenteellista p..aa.

Vierailija
14/25 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Church of Satan saa vielä jalansijaa Suomessakin, katsotaan kuinka kristityt itkevät kun koulut joutuvat ottamaan aamunavaukseen heidän messunsa muiden rinnalle.

Vierailija
15/25 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käy ja kuuluu kirkkoon. Nuorille leirin pääasiat ovat usein jotain ihan muuta kuin uskonnolliset. Siellä tutustutaan uusiin kavereihin (usein vastakkaiseen sukupuoleenkin) ja luodaan me henkeä oletettavasti hyväksyvässä ilmapiirissä, jossa kaikki erilaiset nuoret mahtuvat mukaan. Lisäksi juhlat ovat tietynlainen siirtymäriitti, jossa nuorella on uusi rooli juhlan keskipisteenä lapsuuden ohittaneena ja aikuisuuden alkuun astuvana henkilönä.

Vierailija
16/25 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sellainen pieni itsenäistymisriitti myös, helppo tapa olla pois kotoa jonkin aikaa turvallisessa ympäristössä kavereiden kanssa. Moni menee leireille, vaikkei kuuluisi kirkkoon. Itse kävin 90-luvulla kahden viikon rippileirin, seuraavina kolmena kesänä olin samassa paikassa isosena. Ne leirit oli teini-iässä ihan parasta. Luonnonkaunis ympäristö, uusia ystäviä, hyvää ruokaa viidesti päivässä, uimista ja saunomista, pingistä, sekä syvällisiä että höpöjä keskusteluja, laulua ja naurua, turvallinen olo.

Vierailija
17/25 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Church of Satan saa vielä jalansijaa Suomessakin, katsotaan kuinka kristityt itkevät kun koulut joutuvat ottamaan aamunavaukseen heidän messunsa muiden rinnalle.

Tän mä haluaisin kuulla. Ekana perusvirsi, seuraavana joku muslimiulina ja vikana Mayhemia. Ihan loistavaa.

Vierailija
18/25 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt 1995. Minun aikanani ainoastaan yksi poika ei kuulunut kirkkoon ja hänkin mietti pitkään että tulisi rippikouluun mutta ei lopulta tullut kuitenkaan. Kaikki muut kävivät sen.

Vierailija
19/25 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aika moni kirkkoon kuulumatonkin käy rippikoulun. Meilläkin pienessä kunnassa oli tänä vuonna tällainen ja hänet vielä kastettiinkin ennen konfirmaatiota, eli onneksi hänellä oli avarakatseiset vanhemmat ja antoivat luvan.

Vierailija
20/25 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän nuoria jotka käyneet ensin kasteella ja menneet sitten rippikouluun.

Teinit ovat materialisteja ja laumasieluja. Mennään kun muutkin menevät ja lahjojen toivossa. Jos rippilahjakäytännöstä luovuttaisiin, harva menisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi